דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ט"ז בתמוז תשפ"ד 22.07.24
29.5°תל אביב
  • 26.5°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 29.1°חיפה
  • 29.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 29.9°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 29.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הממשלה אישרה הקמת צוות שיבחן הקמת מפעל חיסונים בישראל

הצוות יבחן הקמת מפעל פרטי, ש"תהיה יכולת להתאים את פעילותו לייצור חיסונים בזמן חירום" בתמיכת המדינה

מתקן לייצור חיסונים לקורונה במכון הביולוגי בנס ציונה (צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
מתקן לייצור חיסונים לקורונה במכון הביולוגי בנס ציונה (צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) להקים צוות בין משרדי לבחינת האפשרות להקמת מפעל חיסונים בישראל. לפי ההחלטה, הצוות יקיים הליך סדור ויתייעץ עם גורמי מקצוע רלוונטיים, במטרה לגבש את הדרך המיטבית להקמת המפעל. בראש הצוות יעמוד החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, ויהיו חברים בו נציגים ממשרד ראש הממשלה, מאגף התקציבים, מהמועצה הלאומית לכלכלה וממשרד הבריאות. תוצרי הצוות יובאו לאישור הממשלה באישור ראש הממשלה ושרי האוצר והבריאות.

הרעיון להקמת מפעל חיסונים בישראל הועלה עוד בראשית מגפת הקורונה על ידי ראש הממשלה דאז נתניהו. בעקבות זאת החל המכון הביולוגי בפיתוח חיסון משלו לקורונה, שהגיע לתכשיר שנמצא כרגע בניסוי, ואף הקים מערך לייצור החיסון שלו. עם זאת, הממשלה לא קידמה את החיסון הישראלי ומשתמשת נכון להיום רק בחיסונים של חברות אחרות – פייזר ומודרנה. בפברואר השנה חזר נתניהו שוב על הרעיון והודיע שהציע למנכ"לי פייזר ומודרנה על הקמת מפעל של אחת מהן בישראל. גם רעיון זה לא התקדם עד כה.

לפי המתווה שהוגדר בהחלטה, המפעל יהיה מפעל פרטי, ש"יידרש לייצר תכשירים רפואיים, תוך מתן עדיפות לייצור חיסונים באופן רציף לשיווק מסחרי רגיל", אך הוא יוקם כך שתהיה לו "יכולת להתאים את פעילותו לייצור חיסונים בזמן חירום ובעדיפות לייצור במספר טכנולוגיות שונות", וזאת גם בתמיכת הממשלה.

בנוסף נכתב שהמפעל יידרש לעמוד בתנאי הרגולציה הישראלית, לרבות בנושא תנאי ייצור נאותים, תוך מתן עדיפות להצעות המשלבות חברות בעלות תכשירים רפואיים בעלי רישום ברשויות רגולטוריות מובילות כמו ה-FDA האמריקאי וה-EMA האירופי.

בדברי ההסבר להחלטה מצוין שהקמת המפעל תדרוש עיבוי של "המעטפת הרגולטורית" בין היתר בכוח אדם, כדי שתוכל ללוות ולפקח על פעילות המחקר והפיתוח במפעל, ולא להסתמך על אישורים של רשויות רגולטוריות של מדינות אחרות. מהלך כזה, אם יקרה, ידרוש שדרוג משמעותי של מערך הרגולציה במשרד הבריאות.

תנאי נוסף שמוגדר בהחלטה הוא ש"הייצור הסופי של החיסונים יתבצע על אדמת ישראל" אך יתאפשר ביצוע שלבי ייצור שונים במדינות זרות, "ובלבד שלא יהיה בכך (לדעת הצוות) כדי להוות חסם עתידי לאספקת חיסונים למדינת ישראל במקרה הצורך".

בנוסף הוחלט להקים צוות היגוי לתיאום השותפות עם מדינות נוספות אשר מעוניינות לחבור למדינת ישראל ביצירת תשתיות למחקר ופיתוח וייצור חיסונים, בכפוף למזכר הבנות בעניין שייחתם בין המדינות, וזאת "לאור החשיבות והיתרונות הגלומים בשיתוף פעולה בין מספר מדינות בנוגע לייצור חיסונים בהיקף משמעותי".

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "אנחנו פועלים מסביב לשעון במגוון דרכים כדי להגן על בריאותם של אזרחי ישראל. יכולת ייצור חיסונים עצמית לחיסונים בישראל עשויה להוות דבר דרמטי, בעיקר במבט צופה פני עתיד כלפי מגיפות עתידיות. הצוותים המקצועיים יבחנו זאת ונקבל החלטה בהקדם".

בנוסף אישרה הממשלה את קידום החוק שיחדש את הפיצוי לעובדים שנדרשו לשהות בבידוד, ויוסיף לו גם פיצוי לעובדים שילדם נדרש לשהות בבידוד. לפי הצעת החוק, עובדים שהתחסנו וילדם בגיל הנמוך מ-12 נדרש לשהות בבידוד, יקבלו פיצוי על הימים בהם נשארו בבית כדי להשגיח עליו. בנוסף, עובדים שלא התחסנו מסיבה שאינה רפואית ונדרשו לבידוד, יהיו זכאים לפיצוי בסך 75% על ימי בידוד.

הצעת החוק תחדש את הסדר ימי הבידוד שנקבע בנובמבר ופקע בשבוע שעבר. לפי ההסדר, ימים בהם עובד נדרש לשהות בבידוד ולא היה יכול לעבוד עקב כך, ייחשבו כחלק ממכסת ימי המחלה של העובד והוא יקבל עליהם פיצוי חלקי. עוד קובע החוק שיפוי חלקי למעסיקים על פיצוי העובדים.

החלטה נוספת של הממשלה היא אישור מינויו של פרופ' נחמן אש למנכ"ל משרד הבריאות. אש כיהן בשנה האחרונה כפרויקטור הקורונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!