דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
28.9°תל אביב
  • 24.0°ירושלים
  • 28.9°תל אביב
  • 27.4°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 27.1°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 31.0°טבריה
  • 24.3°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הכנסת דחתה חוק לפיצוי נפגעי האסון במירון

הצעת החוק נדחתה ברוב של 59 נגד 55 חברי כנסת, לאחר שח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) יוזם החוק סירב לדחות אותו בחודש | אגף התקציבים מקדם פיצוי שיכלול את משפחות ההרוגים בלבד

הלווית אחד מהרוגי האסון במירון בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
הלווית אחד מהרוגי האסון במירון בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) ברוב של 59 מול 55 את הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) להקמת ועדה שתגבש מתווה פיצויים לנפגעים באסון במירון. הצעת החוק נדחתה לאחר שח"כ אשר סירב לדחות את החוק בחודש, בזמן שנמשכים הדיונים על מתווה הפיצויים. השר במשרד האוצר חמד עמאר חשף כי אגף התקציבים מעוניין לצמצם את ההגדרות שהוצגו במתווה של הביטוח הלאומי.

"כמה חודשים אחרי אסון ורסאי ב-2001 הוגשה הצעת החוק שיזם ח"כ רוני מילוא, שהצטרפו אליה מכל סיעות הבית המטרה של החוק הייתה להבטיח פיצוי הולם לנפגעי האסון. שלא יכלו לקבל מחברות הביטוח אלא לאחר שנים ארוכות" אמר ח"כ אשר כשהציג את החוק.

אשר האשים את הממשלה בכך שלא קידמה את הפיצויים יחד עם הקמת ועדת החקירה הממלכתית:  "רק לפני חודשיים סחרתם בדמם של ההרוגים. הבאתם ועדת חקירה ממלכתית לישיבת הממשלה הראשונה, אבל את החוק לפיצוי לא קידמתם".

אשר ציטט את ראש הממשלה נפתלי בנט, גדעון סער ובני גנץ שאמרו "יש לנו חוב מוסרי כלפי המשפחות", ואמר: "יש לכם חוב למשפחות,והן לא רוצות רק צדק, הן צריכות סיוע." אשר תיאר שיחות שלו עם משפחות נפגעי האסון והאשים: "אתם הממשלה השתמשתם במשפחות, דוחים את זה בחודש. ההרוגים האלה הם קורבנות של הזנחה של המדינה." בנוסף טען אשר כי הפיצויים מעוכבים בגלל שהנספים והנפגעים באסון חרדים.

השר במשרד האוצר חמד עמאר (ישראל ביתנו) הגיב להצעה:  "לכולם ברור שצריך לפצות את המשפחות, אבל ועדת השרים הציעה לדחות את זה בחודש". הוא הוסיף ששר האוצר יכין תכנית סיוע מעבר לזכאות המגיעה לנפגע לפי כל דין.

עמאר הסביר מדוע אגף תקציבים מתנגד להצעת החוק בנוסח הנוכחי שלה: "הצעת החוק מבוססת על חוק הסיוע לנפגעי קריסת ורסאי, אבל מאפייני האסון שונים ולא ניתן להסתמך על החוק. אסון ורסאי התרחש במתחם סגור עם מוזמנים ידועים מראש, בעוד האסון במירון התרחש באירוע המוני שכלל מאות אלפי משתתפים. נוסח החוק לא תוחם את האוכלוסייה הנפגעת וצפוי להביא לחשיפה תקציבית גדולה". לדבריו יש כוונה לקדם מתווה אחר "תוך מיקוד במשפחות הנפטרים בלבד".

יש לציין כי משרד האוצר התחייב להציג מתווה כזה כבר בשבוע הבא.

חברי מפלגת ישראל ביתנו מקדמים הצעה מקבילה להקמת ועדה דומה בהרכב מצומצם יותר וללא לוח זמנים ואמות מידה מחייבות, אך היא עוד לא עלתה לדיון. הביטוח הלאומי הציג תכנית לפיצוי שאינה דורשת חקיקה, אך זו אינה מקובלת על האוצר, שהתחייב להציג תכנית משלו בשבוע הבא.

לפי הצעת החוק, יקבע מתווה סיוע לנפגעי האסון הלאומי בהר מירון, אשר יבוצע לפי תכנית שיכין שר האוצר באמצעות הקמת ועדה אשר תגבש אמות מידה והמלצות לאופן מתן הסיוע, בין היתר לפי מידת הפגיעה, מספר הנפגעים במשפחה הנפגעת ומקורות הכנסתה, לרבות זכאות לקבלת תשלומים בשל האסון. כן מוצע שהוועדה תהיה בת 11 חברים וחבריה יהיו שופט בדימוס, נציג שר המשפטים, נציג שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, נציג המוסד לביטוח לאומי, נציג שר האוצר, נציג שר הבריאות, נציג השר לביטחון פנים, נציג השר לשירותי דת, נציג ראש הממשלה ושני נציגי ציבור. הוועדה תגיש את המלצותיה לשר האוצר תוך 45 ימים מיום תחילתו של החוק, ושר האוצר יגיש את תכנית הסיוע לאישור ועדת הכספים של הכנסת בתוך 45 ימים ממועד קבלת המלצות הוועדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!