דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מורי הדרך חוזרים להיאבק: "אין לנו פתרונות, אנחנו צריכים להאכיל משפחות"

דחיית מתווה כניסת הקבוצות המאורגנות לארץ, שתוכנן לראשון באוגוסט, הביאה לכך שמורי הדרך שוב נשארו ללא פתרון | לנה דרובצ'בסקי (37): "אמרו לנו שאין תקציב למשרד כי אין תיירות"

הפגנת מורי דריך בנתב"ג (צילום: באדיבות מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)
הפגנת מורי דריך בנתב"ג (צילום: באדיבות מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)
הדס יום טוב

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הודיע אמש (ראשון) שכניסת קבוצות תיירים מחוסנים לישראל, שיועדה ל-1 באוגוסט, צפויה להידחות פעם נוספת, ונראה שהאופק לחזרתו של תחום התיירות שוב הולך ומתרחק.

שר התיירות, יואל רזבוזוב, פנה לראש הממשלה נפתלי בנט, בדרישה לדאוג לפיצוי כל עובדי תעשיית התיירות במידה ושוב תדחה את כניסתם של תיירים לישראל וכתב: "ככל שייגזר על תעשיית התיירות להמשיך ולהמתין לכניסת תיירים לישראל, על הממשלה להודיע עם קבלת החלטה זו כי היא לוקחת אחריות מלאה על פרנסתם של כל עובדי תעשיית התיירות, לכל דחייה נוספת. בתוך כך, על הממשלה להציג ולספק פיצוי ותכנית כלכלית לכל העסקים ועובדי התעשייה, עד האחרון שבהם".

אולם, מורי הדרך מתארים מצב קצת אחר מול המשרד. "נפגשנו עם סמנכ"ל משרד התיירות שבישר לנו שלא תהיה תמיכה כלכלית. אין כסף, אין תקציב, אין היתכנות לפיתוח תכניות ייעודיות להכשרה ושילוב תעסוקתי של מורי דרך", אומרת ל'דבר' לנה דרובצ'בסקי, מורת דרך בתיירות הנכנסת וסגנית יו"ר עמותת "מורשת דרך". "אמרו לנו שאין תקציב למשרד כי אין תיירות. במשרד האוצר אפילו לא נפגשו איתנו עדיין", היא מעידה.

נושא ענף התיירות נידון בוועדת הכספים, כבר לפני שבועיים. מצוקת מורי הדרך בתיירות הנכנסת, שהיו מהראשונים להיפגע מהמשבר ועדיין לא יכולים לחזור לעבודתם, עלתה מספר פעמים בדיונים. דרובצ'בסקי מספרת כי מורי הדרך קיבלו הרבה מאוד תמיכה מחברי כנסת מכל הקשת הפוליטי, וכי יו"ר הועדה אף הנחה את משרד האוצר והתיירות נתבקשו לשוחח עם מורי הדרך, אך הדבר לא נשא פרי.

"אין פתרונות, אנחנו לא מקבלים תשובות. ברור לנו שלא יפתחו השמיים, וגם ככה עד אוקטובר לא יהיה כלום מבחינתנו, כי לוקח זמן לארגן קבוצות בחו"ל", היא גורסת. "לא מקדמים שום מתווה, לא ברור מה קורה מהראשון באוגוסט ואם באמת יכנסו קבוצות. לכן אין לנו מנוס מלהגביר את המחאה".

הפגנת מורי הדרך בנתב"ג (צילום: ארי מלניק מורה דרך)
הפגנת מורי הדרך בנתב"ג (צילום: ארי מלניק מורה דרך)

מורי הדרך ייצאו ביום שלישי בבוקר בשיירה של עשרות רכבים לכיוון נמל תעופה בן גוריון, ובסיומה תתקיים מחאה. יום לאחר מכן, ברביעי, ימחו מורי הדרך מול ביתו של שר האוצר אביגדור ליברמן ביישוב נוקדים וינסו להידבר עם השר על מנת שיסכים לקבוע פגישה מסודרת עם נציגיהם. לאחר מכן יגיעו גם לירושלים לנסות לדבר אל ליבם של עובדי משרד האוצר.

בנוסף, ביום שישי הקרוב החל מהשעה 10:00 בבוקר יקיימו מורי הדרך אירוע לכל המשפחה בעיר העתיקה ביפו, תחת הכותרת 'מחזירים חיים לשער יפו'. באירוע צפויים להתכנס עובדים שונים וסוחרים מענף התיירות הנכנסת ולקיים סיורים והסברים לקהל הרחב בחינם.

"חוסר הוודאות הזו ממוטטת אנשים כלכלית, נפשית ופיזית"

"אנחנו צריכים להחזיק משפחות, זה לא משחק" אומרת דרובצ'בסקי (37), שחוץ ממורת דרך, היא גם אם לשניים הנמצאת בחודש השמיני להריונה. "גם אלה שמתחת ל-45, גם אלה שמעל ומקבלים דמי אבטלה זעומים, גם אלה שמעל 67 ולחלקם אין פנסיות כי הם הגיעו בגל מבוגר כעולים חדשים. כולנו צריכים פתרון. קייטנות היו פתרון זמני וגם הן נפתחו ברגע האחרון ולא היה ברור איך נרשמים לזה, וגם זה היה לשלושה שבועות, אנחנו צריכים פתרון לחודשים".

לדבריה, יש אולי משרות פנויות בהייטק, יש משרות במלצרות והסעדה, זה לא מה שרלוונטי לאנשים שלה, אנשים מוכשרים ומלומדים שעובדים בענף שנים רבות. "יש לנו פרוייקטים תעסוקתיים שהמדינה יכולה לפתח ולהרוויח מהם כוח אדם איכותי שגם ייתן מענה לצרכים אמיתיים וגם יפרנס אנשים בכבוד. אבל צריך כסף, צריך הכשרה".

"אנחנו מבינים את המורכבות ואת הזמן שזה ייקח, אבל מה אנחנו אמורים לעשות?", היא שואלת בדמעות. "התיירות לא תחזור בקרוב, זה ברור לנו לחלוטין. אנחנו צריכים להאכיל משפחות. ממשיכים להגיד לנו כל הזמן 'עוד שניה ייפתח', כאילו אנחנו לא רואים את המציאות, וכל חוסר הוודאות הזו פשוט ממוטטת אנשים כלכלית, נפשית ופיזית".

לנה דרובצ'בסקי (מימין) עם שר האוצר ליברמן בשנה שעברה (צילום: באדיבות מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)
לנה דרובצ'בסקי (מימין) עם שר האוצר ליברמן בשנה שעברה (צילום: באדיבות מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)

דרובצ'בסקי מספרת שכשקמה הממשלה החדשה, היא באמת הפיכה בה תקווה גדולה. "בדיוק לפני שנה, בקיץ שעבר, באו לבקר במאהל המחאה שלנו גם בנט, גם ליברמן, דיברנו על פתרונות יצירתיים ותעסוקתיים, דיברנו על לחשוב איך לפתוח. שר האוצר דיבר על זה שצריך פתרונות מיוחדים לענף המיוחד וש'צריך להוציא את העגלה מהבוץ'".

"עם כל הרצון שלנו לחזור לעבוד אין לנו כרגע איפה, ואנחנו צריכים פתרונות כלכליים, תעסוקתיים", היא גורסת. "אנחנו צריכים שיספרו אותנו. אנחנו באמת חיוניים למדינת ישראל, ואני חושבת שבהשקעה זעומה וקצת חשיבה קדימה המדינה יכולה לחסוך לעצמה כאב ראש מאוד גדול בלבנות את הענף מחדש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!