דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
29.4°תל אביב
  • 25.9°ירושלים
  • 29.4°תל אביב
  • 27.5°חיפה
  • 29.6°אשדוד
  • 29.0°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.9°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 29.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

במקום ביקור שוטרים: המשטרה תחל בניסוי אפליקציית ה'הסכמון' לפיקוח על מבודדים

בניסוי שיימשך שבועיים ישתתפו חוזרים ממדינות 'אדומות' | כל מבודד יקבל הודעה לטלפון הנייד שבה יוכל לאשר את שיתוף המיקום שלו

גולש אנונימי יצר באג בסטורי של אינסטגרם שתקע מכשירים סלולריים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
גולש אנונימי יצר באג בסטורי של אינסטגרם שתקע מכשירים סלולריים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המשרד לביטחון הפנים והמשטרה החלו היום (רביעי) בניסוי לפיקוח על מבודדים באמצעות הטלפון הנייד, באמצעות יישום ה'הסכמון' שפיתחה המשטרה. הפיקוח ייעשה בהסכמת המבודד בלבד. מתווה הניסוי אושר אתמול בוועדת החוקה בכנסת למשך שבועיים, עד ה-17 באוגוסט, ולאחר מכן תיבחן הארכתו.

במסגרת הפיילוט, יקבלו קרוב ל-3,000 חבי הבידוד השבים ממדינות שמשרד הבריאות הגדיר כמדינות בסיכון גבוה, מסרון עם קישור. בלחיצה על הקישור, מסכים חב הבידוד להפעלת ה-GPS במכשיר הנייד ושיתוף המיקום. לאחר לחיצה על הקישור (עד שעה מרגע קבלת ההודעה), המשטרה תצליב את המידע העולה מההסכמון עם כתובת מגוריו או הכתובת שהצהיר חב הבידוד עם שובו לארץ, כדי לוודא את הימצאות האזרח בכתובת הבידוד.

במשרד לבטחון הפנים הדגישו שלאחר שיתוף המיקום נסגרת האפשרות למעקב. כמו כן, ההסכמון אינו מאפשר צפייה או כל חדירה אחרת למכשיר הסלולארי ולפרטיות חבי הבידוד.

ההסכמון יאפשר לחבי הבידוד להימנע מביקור המשטרה בבית המבודדים ומקיום אכיפה פיזית, ובכך מייעל ומגדיל את האכיפה.

לפי המשרד לבטחון פנים, במהלך הפיילוט תילמד היענות האוכלוסייה ויתבצע מיקוד בלמידת קשיים ותקלות על מנת לבדוק את הישימות המבצעית בשטח, טרם הרחבת הפעילות. בתום הפיילוט ועם ניתוח הנתונים שיעלו, יחלו המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל להרחיב את הפעלת ההסכמון ואת שימושו ככלי משלים באכיפת הבידודים.

מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, תומר לוטן: "כפי שהבטחנו, אנו עולים מדרגה באכיפת הקורונה ומכניסים לראשונה שימוש בכלי טכנולוגי במסגרת המערכה הלאומית במגיפה. השימוש ביכולות אלה הינו חיוני להגדלת הפיקוח והבקרה אחר החוזרים ארצה ומעקב אחר כלל מחויבי הבידוד במדינת ישראל. פיילוט ההסכמון נועד לאפשר לנו להתחיל, ללמוד ולהשתפר, ואני משוכנע שבאמצעותו נוכל, ביחד עם המשטרה, לייעל את פעילות האכיפה ולרסן את התפשטות המגיפה".

שאלות ותשובות על ההסכמון

שאלה: האם אני יכול לא לאשר את השימוש ב"הסכמון"?
תשובה: כן. השימוש בהסכמון כרוך באישור המשתמש.

שאלה: אם אני לא נמצא בבידוד בביתי אלא במקום אחר, האם אוכל להשתמש בהסכמון?
תשובה: כן, בתנאי שבהצהרת הבידוד ציינת את הכתובת בה תשהה בבידוד.

שאלה: איזה מידע עלי נחשף למשטרה בעת השימוש בהסכמון?
תשובה: רק המיקום של מכשיר טלפון הנייד.

שאלה: האם לאחר אישור השימוש בהסכמון המשטרה תדע איפה אני בכל רגע נתון?
תשובה: לא, רק בעת הפעלת ההסכמון ולא לאחר מכן.

שאלה: אם לא אסכים להשתמש בהסכמון, האם יוטלו עלי סנקציות?
תשובה: לא. במקרה שחב הבידוד אינו מאשר את השימוש בהסכמון, המשטרה יכולה לבצע פיקוח פיזי על חב הבידוד.

שאלה: האם ההסכמון עובד רק בטלפון חכם?
תשובה: במקרה שאין טלפון חכם, חב הבידוד יוכל למסור מספר טלפון קווי של מקום הבידוד. חב הבידוד יקבל שיחה קולית לטלפון הנייד, בה יימסר לו קוד. על חב הבידוד לחייג למספר מהטלפון הקווי ולמסור את הקוד שקיבל.

"מן הראוי להפעיל את ההסכמון גם למבודדים שלא חזרו מחו"ל"

בדיון בוועדת החוקה שאישר את השימוש בהסכמון הדגיש יו"ר הוועדה, גלעד קריב כי במצב הנוכחי הפעלת היישום אינה מותאמת לחוק הקורונה, מכיוון שהוא אינו מהווה אמצעי פיקוח טכנולוגי שמאתר הפרת בידוד (המבודד אינו חייב לענות להודעת ה-SMS). בנוסף אמר קריב שלפי החוק, מי שאינו יכול להשתמש באמצעי הטכנולוגי או מסרב לכך מחויב בבידוד במלונית, שאינו מתקיים כיום. המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, התחייב לבחון את שינוי החקיקה.

לדברי קריב, "אני קורא לממשלה להביא בהקדם חקיקה שתתאים את חוק הקורונה הגדול למצב הדברים הנוכחי, בו אין מלוניות. ככל שלא יהיה תיקון חקיקה, לנושאים הללו, נתקשה להשלים עם מצב בו יש אי הלימה להוראות החוק. במצב הדברים הנוכחי, אני לא מבטיח שנאשר הכרזה כזו גם בפעם הבאה".

בנוסף אמר ח"כ קריב ש"הפעלת אפליקציית ההסכמון חיונית מאוד להבטחת יעילות האכיפה ומן הראוי להפעילה גם למבודדים שלא חזרו מחו"ל". עו"ד נזרי התחייב להביא הצעה זו בפני קבינט הקורונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!