דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
29.4°תל אביב
  • 25.9°ירושלים
  • 29.4°תל אביב
  • 27.5°חיפה
  • 29.6°אשדוד
  • 29.0°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.9°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 29.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משרד הבריאות חושף: רק 7% מהמחוסנים שחזרו ממדינות בסיכון עשו בדיקה לקיצור הבידוד

המשרד מעריך שרבים מהחוזרים מחו"ל לא שומרים על הוראות הבידוד | הנתונים עליהם התבססה ההערכה: בדיקות לקיצור בידוד ומגעים של מאומתים שחזרו מחו"ל

נוסעים בנתב"ג (צילום: פלאש 90)
נוסעים בנתב"ג (צילום: פלאש 90)
אסף צבי

מרבית הישראלים ששבו מחו"ל והיו חייבים בבידוד לא ביצעו בדיקת קורונה לקיצור הבידוד – כך עולה מנתונים שהציג משרד הבריאות לממשלה ולכנסת השבוע. למרות שלא ניתן לדעת בוודאות האם הסיבה לכך היא שהם כלל לא היו בבידוד, היו בבידוד באופן חלקי או שבחרו להיות בבידוד במשך 14 יום (התקופה הנדרשת ללא בדיקה), במשרד הבריאות מעריכים שרבים מחייבי הבידוד החוזרים מחו"ל לא שומרים על ההנחייה הזו.

הנתונים מופיעים בסקירה אפידמיולוגית שצורפה לתקנות שאישרו את השימוש באפליקציית ה'הסכמון' לפיקוח אלקטרוני על מבודדים, ונכתבה על ידי סגנית ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, ד"ר עפרה חבקין. לפי הסקירה, בחודשים מאי, יוני ויולי 2021 רק 6-7% מהנכנסים לישראל שהתחסנו או החלימו והיו חייבים בבידוד, באו לעבור בדיקת קורונה בימים ה-5 עד ה-10 מהחזרה (במהלך שלושת החודשים קוצר משך הזמן בו בדיקה שנייה משחררת מהבידוד מ-10 ימים ל-7). בקרב הנכנסים שלא התחסנו או החלימו עומד שיעור המגיעים לבדיקה לקיצור בידוד על 32-23%.

לפי נהלי משרד הבריאות, כל החוזרים מחו"ל צריכים לעבור בדיקת קורונה בטרם טיסתם לישראל, ובדיקה נוספת בעת כניסתם לישראל. לאחר מכן, כל מי שאינו מחוסן או מחלים,  נדרש לבידוד של שבועיים, אותו ניתן לקצר ל-7 ימים באמצעות עריכת בדיקה נוספת. חובה זו חלה גם על מחוסנים ומחלימים ששבו ממדינות מסוימות ברמת סיכון גבוהה.

במשרד הבריאות הסיקו משיעור הנבדקים הנמוך שגם הציות לבידוד הוא נמוך. "בהנחה שנטל הבידוד של 14 ימים הוא משמעותי ומורכב ליישום לרוב האוכלוסייה, היה צפוי לראות שמרבית האנשים ירצו לקצר בידוד (במיוחד לאחר קיצור נוסף שאושר ל-7 ימים בלבד)", נכתב בחוות הדעת, "ניתן להתרשם מתוך הנתונים כי רובם המכריע של חוזרי החו"ל חבי הבידוד אינם מבצעים בדיקה שנייה כלל, דבר המרמז על כך שרובם אינם שומרים על בידוד".

נתון נוסף שהציגו במשרד כבסיס להערכה שההקפדה על בידוד היא נמוכה הוא ניתוח חקירות אפידמיולוגיות של חולים מאומתים שחזרו מחו"ל בחודשים יוני-יולי 2021, המגלה את מספר המגעים שלהם בתקופה בה היו חייבים בבידוד. לפי הנתונים, ל-70-50% מהחוזרים המאומתים מחו"ל שלא התחסנו או החלימו היו מגעים כלשהם בתקופה בה היו אמורים להיות בבידוד, וכך גם ל-63-52% מהמחוסנים והמחלימים שחזרו ממדינות המחייבות בידוד. פילוח נוסף שרומז על הפרות בידוד מראה של-33-23% מהחוזרים הלא מחוסנים היו מגעים שאינם מתגוררים איתם בבית, וגם ל-37-14% מהחוזרים המחוסנים שהיו חייבים בבידוד.

חוות הדעת כוללת גם נתוני אכיפה של המשטרה מחודש יוני, שמצביעים בעיקר על שיעור אכיפה נמוך של הבידוד ביחס ליעדים שהוצבו. במהלך חודש זה חזרו ממדינות בסיכון מירבי 54,558 בני אדם, כשהיקף פעולות הפיקוח הנדרשות עמד על 385 אלף, מתוכן בוצעו 126,643 פעולות פיקוח בלבד, שרק 50,477 מהן (40%) היו פיקוח פיזי והשאר טלפוני. מתוך כל אלו ניתנו רק 294 דו"חות על הפרת בידוד, שהם 0.2% בלבד מפעולות הפיקוח שבוצעו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!