דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
29.4°תל אביב
  • 25.9°ירושלים
  • 29.4°תל אביב
  • 27.5°חיפה
  • 29.6°אשדוד
  • 29.0°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.9°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 29.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מנכ"ל משרד הבריאות: "אם קצב עליית התחלואה לא יואט, ייתכן סגר כבר בסוף אוגוסט"

פרופ' נחמן אש אישר בראיון לגל"צ שבמשרד דנים באפשרות להטלת סגר, אם תימשך העלייה במספר החולים במצב קשה | עם זאת, הוא מקווה שהחיסון השלישי יבלום את התחלואה: "יכול להיות שזה מה שימנע או ידחה צעדים קשים יותר"

מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אסף צבי

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אישר הבוקר (חמישי) שבמשרד הבריאות דנים באפשרות של הטלת סגר כבר בסוף חודש אוגוסט או במהלך ספטמבר, לאחר שעד כה דווח על כך בצורה לא רשמית בלבד. בראיון לגלי צה"ל אמר אש ש"זה תלוי מאוד בקצב עליית התחלואה. היום הקצב מאוד מהיר. אם הוא לא יואט, אז כן, זה יכול להיות גם בסוף אוגוסט."

לדברי אש, "אני מקווה עדיין שלא יהיה סגר. אנחנו התחלנו במבצע החיסון השלישי במטרה להפחית את התחלואה הקשה. אם זה יעבוד טוב, ואם נראה ירידה בתחלואה הקשה, יכול להיות שזה מה שימנע או ידחה לפחות את האפשרות של לעשות צעדים יותר קשים. אני מקווה שנצליח בכך".

עם זאת הוא הדגיש שההחלטה על הטלת סגר תתקבל "אם נראה שאנחנו מתקרבים למצב שבו מספר החולים הקשים והמונשמים מעמיסים על מערכת הבריאות בצורה כזאת שמסכנים את איכות הטיפול הרפואי, והגעה למצב של קריסה של המערכת".

אש אמר שלפי החלטת הקבינט, המדד להחמרת ההגבלות הוא מספר המאושפזים במצב קשה, שעומד הבוקר על 250. "נקבל את ההחלטות לגבי צעדים שישפיעו על סגירת המשק לפי מספר החולים הקשים", אמר. עם זאת, לדבריו "עדיין לא קבענו מספר ברור. אנחנו בוחנים את היכולות במערכת הבריאות, במובן של האם אפשר להגדיל את המספר הזה (של החולים במצב קשה) ואפשר לדחות את ההחלטה. האם כמו שיש דיווחים עם החולים הקשים שמצבם קל יותר, ואז אפשר לספוג יותר. את הדברים האלה אנחנו מעריכים עכשיו, במטרה לקבל את ההחלטה שתפגע במשק הכי פחות".

"לא הייתי הולך לסגר עכשיו"

לדברי אש אין צורך ללכת לסגר כבר עכשיו, אפשרות שעלתה בקבינט הקורונה האחרון, אלא להמתין שבועיים-שלושה. "בנקודת הזמן הזאת לא הייתי הולך לסגר בשלב יותר מוקדם, אלא כן נותן אפשרות לכך שהחיסון השלישי יעבוד, שהצעדים שלנו יעבדו, ונקבל את ההחלטה. זה לא הרבה זמן בקצב ההכפלה של ההדבקות. אני מדבר על שבועיים שלושה שנצטרך לקבל החלטה אחרת אם נראה שהצעדים לא עובדים".

לימודים בסגר? "החלטה מורכבת"

אש לא התחייב לכך שאם יוטל סגר, מערכת החינוך תוחרג ממנו. "זו החלטה מאוד מורכבת, ואני יכול להבטיח שנקבל החלטה אחראית. השיקולים הם שיקולים שונים, גם העניין של בריאות הילדים, וגם העניין של אם יוצאים לסגר, איך עושים אותו הכי קצר, ואיך מונעים מצב שבו יהיה סגר ארוך על המערכת המשקית בגלל שתהיה תחלואה נניח במערכת החינוך זו החלטה מורכבת. אני מאוד מזדהה עם הצורך שהילדים ילמדו ושנפגע בהם כמה שפחות, אבל זו בהחלט החלטה מורכבת ככל שהתחלואה עולה."

"המחלה פוגעת גם בצעירים"

בתשובה לטענות לפיהן עדיף להגן על האוכלוסייה בסיכון ולאפשר לצעירים יותר להידבק בקורונה ולהגיע ל'חסינות עדר' אמר אש: "המחלה גם פוגעת בצעירים בצורה כזו שיכולות להיות השלכות ארוכות טווח. יש אוכלוסיית ביניים, בין 40 ל-60, שיכולים לחלות בתחלואה קשה, ואם יהיו פה הדבקות המוניות אז נראה גם מספרים גבוהים בקרב האוכלוסייה הזו. כמו שלא קיבלנו החלטה על אפס הדבקה, גם לא קיבלנו החלטה על הגעה לחיסון עדר על ידי הדבקות המוניות. צריך ללכת איפושהו באמצע ויש לנו את החיסונים ולהשתמש בחיסונים כאמצעי להגעה לחסינות עדר."

על הרחבת חובת הבידוד לכלל החוזרים מחו"ל אמר פרופ' אש: "יש עלייה בתחלואה בכל המדינות והשיטה שפעלנו קודם שבחנו מדינה מדינה והכנסנו מדינות אדומות ואיסור נסיעה הגענו למצב שזה קשה מאוד מבלבל מאוד ומייצר גם הרבה עיסוק סביב לאשר חריגים זה נעשה בלתי אפשרי. יותר נכון במצב כזה של תחלואה שעולה בכל המקומות בעולם לעבור לשיטה יותר פשוטה ויותר ברורה, שגם מונעת כניסת תחלואה לארץ, וגם כמובן יש את עניין הווריאנטים שקשה לנו היום לאתר אותם בגלל התחלואה הגבוהה בארץ. צריך צעד יותר נרחב כדי לאפשר את הסיכון הזה."

"המציאות יכולה להוביל אותנו שסגר יהיה הצעד ההכרחי לעשות"

אש אמר שמבחינתו, הסרת ההגבלות בחודשים מאי ויוני היתה מהלך נכון למרות התחלואה הגוברת כיום: "באותה עת זו הייתה החלטה נכונה. זו הייתה ההחלטה גם במקומות אחרים בעולם."

לשאלה האם סגר הוא כישלון אמר אש: "אנחנו לא רוצים ולא רצינו להגיע לסגר. אפשר לכנות את זה בכל מיני כינויים, אבל בסופו של דבר המציאות יכולה להוביל אותנו שזה יהיה הצעד ההכרחי לעשות אותו. לא תיארנו לעצמנו שנגיע למצב שאנחנו עם חיסונים וצריכים להגיע למצב כזה, אבל הסיטואציה הפכה להיות מורכבת בגלל הירידה ביעילות של החיסונים עקב זן הדלתא."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!