דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
31.4°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.4°חיפה
  • 31.6°אשדוד
  • 36.1°באר שבע
  • 43.4°אילת
  • 37.1°טבריה
  • 32.3°צפת
  • 33.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

כשלים בבדיקות המהירות לתו הירוק: אין אפשרות לשלם במזומן, אישורי תוצאה נשלחו באיחור

נבדקים המתינו שעות ארוכות לתוצאות ונאלצו לצלם את ערכות הבדיקה | מתוך 5,300 נבדקים, 215 אובחנו כחיוביים | מד"א: החוזה לביצוע הבדיקות נחתם בחמישי בערב, פועלים לתיקון הליקויים

נבדקים בבדיקות מהירות מצלמים את ערכות הבדיקה שלהם בתחנת מד"א בטבריה, בעקבות תקלה במערכת שליחת ההודעות על תוצאות הבדיקה (צילום: דפנה איזברוך)
נבדקים בבדיקות מהירות מצלמים את ערכות הבדיקה שלהם בתחנת מד"א בטבריה, בעקבות תקלה במערכת שליחת ההודעות על תוצאות הבדיקה (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

התשלום לבדיקות המהירות במתחמי מגן דוד אדום לקבלת אישור תו ירוק מתאפשר באשראי בלבד, וההמתנה להודעת אישור לתוצאה אורכת שעות ארוכות – אלו רק חלק מהכשלים שליוו את היום הראשון לפעולת המתחמים שמפעיל מד"א עבור משרד הבריאות. במד"א אמרו ל'דבר' שהחוזה עם משרד הבריאות להפעלת המתחמים נחתם בחמישי בערב, פחות מ-72 שעות עד לרגע הפעלתם, ושהם פועלים לתיקון הליקויים.

מד"א החל אתמול (ראשון) בהפעלת 120 מתחמי בדיקות קורונה מהירות ברחבי הארץ, שתוצאה שלילית בהן מאפשרת לאנשים שאינם מחוסנים או מחלימים כניסה למתחמים עליהם חל התו הירוק – מלונות, חדרי כושר, מסעדות, ברים, כנסים ובתי תפילה (מעל 50 משתתפים). לפי החלטת משרד הבריאות, עלות הבדיקה היא 52 שקלים.

ביום הראשון לבדיקות נבדקו 5,300 אנשים ומתוכם 215 נמצאו כחיוביים. הבדיקות שמתבצעות הן בדיקות מטוש מתוצרת חברת BD, בערכת בדיקה שמציגה את התוצאה בתוך רבע שעה, בדומה לבדיקת הריון.

בפועל, היום הראשון להפעלת המערכת היה רצוף בתקלות טכניות רבות בהזנת המידע, שהובילו לתורים ארוכים בתחנות. במד"א הגדירו זאת כ"חבלי לידה" ואמרו שהתקלות תוקנו. אך נבדקים רבים לא קיבלו אישור בהודעת SMS לתוצאת הבדיקה שלהם במשך שעות ארוכות. כתוצאה מכך נבדקים רבים נאלצו לצלם את ערכות הבדיקה שלהם עם התוצאה השלילית. הודעה על תוצאת בדיקה שבוצעה בשעה 14:00 בצהריים אתמול הגיעה רק ב-23:00 בלילה.

בעיה נוספת היא שהבדיקות אינן נגישות לחלקים נרחבים בציבור. התשלום עליהן מתאפשר באשראי בלבד, ואין כל דרך לשלם במזומן. זאת למרות שלמאות אלפי אנשים בישראל אין כלל כרטיס אשראי, רבים מהם אנשים החיים בעוני.

אדם ללא כרטיס אשראי, שינסה לשלם על התור באמצעות כרטיס אשראי של אדם אחר, עלול להיתקל בקשיים. המערכת של מד"א אמנם מאפשרת לשלם בהזמנת תור אחת על מספר אנשים, אך אנשים שאדם אחר שילם עבורם בכרטיס האשראי שלו והזמין בנפרד תור גם לעצמו, לא יכלו להיבדק.

במתחמים עצמם אין עובדים שמסוגלים לסייע למי שנזקק לכך בקביעת התור או בתשלום, או חווה תקלות טכניות. גם במוקד הטלפוני להזמנת התורים, אין מענה אנושי לפניות ספציפיות או לבירורים.

בעיית נגישות נוספת היא השפה. ממשק הזמנת התורים פועל בעברית בלבד. אדם שדובר ערבית יתקשה להזמין תור.

במד"א אמרו שהמכרז להפעלת המתחמים נחתם רק ביום חמישי בלילה, מה שהשאיר לארגון רק את שישי, שבת וראשון בבוקר עד לפתיחת המתחמים בשעה 12:00 בצהריים. כדי לארגן את המתחמים ולהוציא אותם לפועל. במד"א אמרו: "אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לפתור את התקלות, ומקווים שהן ייפתרו בימים הקרובים".

במשרד הבריאות התנערו לחלוטין מאחריות לתקלות ולחוסר ההנגשה של הבדיקות המהירות לציבור, ומסרו בתגובה לפניית 'דבר': "משרד הבריאות התקשר עם מד"א במטרה לפריסה תחנות דיגום בבדיקות מהירות. בהתאם להתקשרות מד"א התחייב לפריסה של 120 תחנות ברחבי הארץ. תפעול התחנות ומערך הבדיקות וגביית התשלומים באחריות מד"א , בהתאם לכך יש לפנות אליהם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!