דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התוספת שבנט הבטיח לתקציב הבריאות תגיע מקופסת הקורונה הקיימת

ראש הממשלה ושר האוצר אמרו שיזרימו 2.5 מיליארד ש"ח למערכת הבריאות, אך לא ציינו שמדובר בתקציב שכבר אושר בממשלה הקודמת | בניגוד להצהרה שהתוספת תהיה 'לתמיד', ההקצאה היא זמנית ולא תיכלל בבסיס התקציב

(צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)
(צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן, ראש הממשלה נפתלי בנט, ושר הבריאות ניצן הורוביץ הבטיחו היום (רביעי) להזרים עוד 2.5 מיליארד שקלים למערכת הבריאות, וזאת בנוסף לתוספת של 2 מיליארד בתקציב המדינה שכבר אושר בממשלה. אלא שהמקור התקציבי לאותה תוספת הוא 'קופסת הקורונה' – תקציב חד פעמי שכבר הוקצה למערכת הבריאות, וטרם נוצל במלואו עד כה.

את תוספות התקציב לטובת המאבק בקורונה (קופסאות) אישרה הממשלה הקודמת, כתוספת חד פעמית לשלוש שנים. 22.3 מיליארד שקלים מתוכן מיועדים לסעיף היערכות מערכת הבריאות. לפי נתוני האוצר, עד כה נעשה שימוש ב-86% מתוך סכום זה, 19.3 מיליארד שקלים (כולל התחייבויות). כלומר, כ-3 מיליארד שקלים נותרו בתקציב זה.

במסיבת העיתונאים שערכו היום ראש הממשלה ושר האוצר הציגו השניים את התקציב ואת השימוש שיעשה בו. "אנחנו מעבירים 2.5 מיליארד שקלים למערכת הבריאות", אמר בנט ופירט: "התוספת תכלול 770 מיטות, 2,000 תקנים של רופאים, אחיות, עובדי מנהל ומשק ומקצועות הבריאות, ו-3,000 סטודנטים לרפואה". עוד אמר בנט שמערך הגריאטריה יחוזק בתוספת של מאות עובדים ואלף מיטות.

עכשיו, אבל לא לתמיד

ראש הממשלה אמר שהתוספת למערכת הבריאות תינתן "עכשיו ולתמיד", אך קופסאות הקורונה הן זמניות, והתוספת שהוכרזה היום לא תיכנס לבסיס התקציב בשנים הבאות. זאת בניגוד לתוספת של 2 מיליארד שקלים לתקציב הבריאות כחלק מתקציב המדינה שאושר בממשלה, שייכנסו לבסיס התקציב. המשמעות היא שכש-2.5 מיליארד השקלים ייגמרו, הם לא יחודשו אוטומטית בשנים שלאחר מכן.

מעבר להצהרה המטעה, הממשלה הנוכחית פותחת פתח לשחזור של ההתנהלות הבעייתית סביב התוספת הקודמת של 'תקני הקורונה' למערכת הבריאות, שאושרה בממשלת נתניהו-גנץ. במאי 2020 סיכמו משרדי הבריאות והאוצר על תוספת של 600 תקני רופאים, 1,500 תקני אחיות ו-2,000 תקנים לעובדי מנהל ומשק ומקצועות הבריאות לצורך ההתמודדות עם הקורונה. רוב תוספת התקנים הוגדרה לשנה בלבד (גם היא מומנה מקופסאות הקורונה), על אף הצהרות של השר יולי אדלשטיין שהעובדים ייקלטו לצמיתות.

בתום שנה, במאי 2021, ההקצאה לתקנים הסתיימה ובמשרד האוצר סירבו לחדש אותם, בטענה ש"הקורונה הסתיימה" וכך גם המקור התקציבי לתקנים. בתי החולים נאלצו להקפיא קליטת רופאים מתמחים, או לפטר את העובדים שקלטו. רק לאחר שביתות של ההסתדרות הרפואית ושל עובדי המנהל והמשק שפגעו קשות בפעילות בתי החולים, הגיעו שר הבריאות הורוביץ ואנשי משרד האוצר לסיכום שהתקנים יהפכו לקבועים. השימוש בקופסאות הקורונה לתוספת הנוכחית מעלה את החשש שבעוד שנה או שנתיים צפוי סיבוב דומה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "זו טיפה בים"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מתח ביקורת על התכנית והגדיר את הסיוע לבתי החולים כ"טיפה בים לא רק מול הצרכים המידיים שקשורים להתמודדות עם הקורונה, אלא גם מול הצרכים הרבים שהיו כאן עוד הרבה קודם". לדבריו, "ככל שתוספת התקנים אכן תהיה קבועה ותעוגן בבסיס התקציב כפי שהובטח לנו, הרי שזה מבורך – אולם טרם ראינו אינדיקציה פורמלית לכך".

עוד אמר פרופ' חגי ש"מוכרחים לאפשר למנהלי הקופות ולמנהלי בתי החולים לנקוט בכל הצעדים הדרושים בלי לכבול את ידיהם למגבלות תקציביות שמסתכלות על המשבר הזה דרך החור שבגרוש".

פרופ' חגי ביקר גם את אמירתו של ראש הממשלה ש"כואב לי על כל חולה קשה, על כל משפחה שמאבדת מישהו לקורונה או לדלתא, אבל כואב לי גם על כל בעל עסק שהמשבר מקריס את העסק שלו". לדברי פרופ' חגי, "אל לאיש מאיתנו להקל בחיי אדם או להשוות פגיעה בנפש לפגיעה כלכלית או ברכוש. כל המציל נפש אחת, הציל עולם ומלואו. עם השבועה הזו אנחנו קמים בבוקר, ואסור שזה ישתנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!