![נמל חיפה (צילום ארכיון: shutterstock) נמל חיפה (צילום ארכיון: shutterstock)](https://static.davar1.co.il/www/uploads/2021/04/070421_hifaport1-1026x684.jpg)
"המשמעות היא פתיחת כל הסכמי הרפורמה וסיום השקט הארגוני", כך אמר אתמול (חמישי) יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי בתגובה לתכנית האוצר ומשרד התחבורה לאפשר פריקת מטען כללי בנמלי הים החדשים.
"ההסכם עם המדינה התבסס על כך שכתבי ההסמכה שקיבלו הנמלים החדשים היו לפריקת מכולות בלבד", הבהיר אדרי. "כעת, בחסות הפקקים בנמלים, מבקשים פקידי הממשלה לעשות מחטף, ולנסות לאפשר לנמלים החדשים להכניס גם מטען כללי ומכוניות".
לדבריו, משמעות המהלך היא נזק גדול לנמלי הים הוותיקים ולעובדיהם, שכן הסכמי ההתייעלות הביאו בחשבון ירידה בהיקף כניסת המכולות בלבד. "הבהרתי למשרדים, והם גם יודעם את זה, שהמהלך הזה מנוגד למה שהוסכם איתנו. זו סכנה אמיתית להישרדות הנמלים הקיימים שלא נוכל להשלים עימה. המשמעות של לשנות היום את בסיס ההסכמות זה שכל מה שחתמנו לא עומד על רגליים יציבות: 8 שנים של עבודה קשה, דם, יזע ודמעות יירדו לטמיון".
אדרי הזהיר גם שהמהלך צפוי לחבל בהפרטה הצפויה של נמל חיפה. "אם אתה היום רוצה לקנות את נמל חיפה וידעת שאין לך מתחרה במטען כללי, ופתאום אתה מגלה שהמדינה רוצה לאפשר גם לנמל המתחרה לפרוק מטען כללי, אתה תקנה את הנמל הזה? מי יקנה היום מקום שהוא חשב שמטפל במכולות ומטענים, ומחר הוא מגלה שיש לו מתחרה במטענים?"
משרדי האוצר והתחבורה הודיעו בתחילת השבוע לאדרי שבכוונתם לאפשר פתיחת רציפי מטען כללי בנמל המפרץ שבבעלות חברת SIPG הסינית, שצפוי להיפתח בספטמבר, וכן בנמל היובל החדש באשדוד, שצפוי להתחיל את פעילותו בנובמבר.
לטענת המשרדים, ההצדקה למהלך היא העומסים הכבדים שנגרמו בנמלי הים. "גם אנחנו מעוניינים לטפל בפקקים, ונרתמנו לטובת העניין", הבהיר אדרי, והוסיף שוועדי העובדים באשדוד ובחיפה הסכימו לגיוסם של עובדים זמניים להקלת העומס, ולהפעלת העובדים בשעות נוספות במטרה להאיץ את פעילות הפריקה בנמלים.