דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"היה ברור שהטליבאן ישלוט באפגניסטן אחרי יציאת ארה"ב; המהירות בה זה קרה מפתיעה"

המלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב הסתיימה בנסיגה חפוזה וקריסת הממשלה שהאמריקאים טיפחו | ד"ר זאב לוין, מהאוניברסיטה העברית ל'דבר': "הקורבנות המיידים יהיו הנשים, המרוויחות יהיו רוסיה ופקיסטן"

אנשי טליבאן מסיירים בעיר קנדהאר שבדרום מערב אפגניסטן, אוגוסט 2021. (צילום:AP Photo/Sidiqullah Khan)
(צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)
אנשי טליבאן מסיירים בעיר קנדהאר שבדרום מערב אפגניסטן, אוגוסט 2021. (צילום:AP Photo/Sidiqullah Khan) (צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"הגיע הזמן לסיים את המלחמה הנצחית הזו", אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום מיוחד שנשא באפריל האחרון. ביידן הודיע שכל הכוחות האמריקאים ייצאו מאפגניסטן, 20 שנה אחרי שפלשו אליה, עד ה-11 בספטמבר 2021. "אפגניסטן כבר לא משמשת מקלט לארגוני הג'יהאד העולמי" טען הנשיא.

לא בטוח שביידן ראה לנגד עיניו באותה העת את התמונות שמגיעות היום מאפגניסטן. שבועיים לפני שאחרון החיילים האמריקאים אמור היה לצאת ממנה, השיג הטליבאן שליטה בכל המדינה.

חייל אפגני בקאבול (צילום: REUTERS/Stringer)
חייל אפגני בקאבול (צילום: REUTERS/Stringer)

"המרוויחות הגדולות יהיו רוסיה ופקיסטן"

"הטליבאן חזר וכבש את השלטון באפגניסטן, והוא נראה נחוש יותר משהיה ב-11 בספטמבר 2001 כשאל-קאעידה הפילו את מגדלי התאומים, ומנהיגיהם מצאו מקלט במדינה", אומר ל'דבר' ד"ר זאב לוין, חוקר מהאוניברסיטה העברית וחבר הפורום לחשיבה אזורית.

מה האג'נדה של הטליבאן?
"מדובר בארגון איסלאמי-פוליטי, וג'יהאדיסטי על כל המשתמע מכך. ארגון רצחני שנוסד על בסיס המוג'האדין, מיליציות איסלאמיות שנאבקו בכיבוש הסובייטי באפגניסטן בשנות ה-80.

"אחרי שברית המועצות יצאה מאפגניסטן, המוג'האדין התחזק והתפשט במדינה. הטליבאן הוקם על ידי ערב רב של שבטים מוסלמיים, שהמכנה המשותף להם הוא המלחמה נגד כובשים זרים. הם הצליחו בשנות ה-90 לכבוש את רוב אפגניסטן".

איך הם הצליחו שוב להשתלט על המדינה?
"הטליבאן זכה בשנים האחרונות בתמיכה משמעותית מפקיסטן וגם מרוסיה, שעוד לא הסירה אותו מרשימת ארגוני הטרור שלה, ולפי האמריקאים גם חימשה את הארגון.

"בגלל המורכבות האתנית של אפגניסטן והמבנה הגיאוגרפי שלה, זו מדינה שכמעט בלתי ניתנת לשליטה ריכוזית. לטליבאן תמיד היה היכן להסתתר, והארגון נהנה מתמיכה של ציבור גדול ומסורתי שהתנגד להתערבות המעצמות.

"בשנים האחרונות זה כבר היה ברור שהאמריקאים עתידים לצאת מאפגניסטן, ושהטליבאן יחזור לשלוט לפחות בחלקה. מה שמפתיע זו המהירות בה זה קרה".

ד"ר זאב לוין: "הקורבנות המיידיים הן כמובן הנשים" (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר זאב לוין: "הקורבנות המיידיים הן כמובן הנשים" (צילום: אלבום פרטי)

מה יהיו ההשפעות של הכיבוש?
"בתוך אפגניסטן הקורבנות המיידיים הן כמובן הנשים. הטליבאן לא יתנו לנשים ללמוד ולעבוד, ודיכוי הנשים יתגבר מיד. בנוסף יש את כל מי ששיתף פעולה עם האמריקאים, מיעוטים אתניים שונים שיהיו על הכוונת של הארגון.

"מחוץ לאפגניסטן אני חושב שהמרוויחות הגדולות מהשתלטות הטליבאן הן מוסקבה ואיסלמבאד (בירת אפגניסטן, א.ל)".

מה מוסקבה מרוויחה?
"האמריקאים יוצאים ממרכז אסיה, מה שיחזק באופן יחסי את רוסיה. הטליבאן מאיים על מדינות מרכז אסיה: טג'יקיסטן, אוזבקיסטאן וכו'. אלו רפובליקות שקיימת בהן הפרדה בין הדת למדינה, והמשטרים האזרחיים מודאגים מאוד מחדירת האסלאם הפוליטי לשטחן.

"שמירה על הגבול עם אפגניסטן תדרוש משאבים רבים, אבל גם אם הטליבאן לא ינסה לפלוש אליהן, עצם שליטתו באזור עשויה להגביר את פעילות תנועות האופוזיציה האסלמיסטית מבית. שני הגורמים האלה יגבירו את התלות הביטחונית של מדינות מרכז אסיה ברוסיה".

20 שנות מלחמה הסתיימו בנסיגה חפוזה

המלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה של המעצמה החזקה בעולם נגמרה בהימלטות חפוזה. בשגרירות האמריקאית שרפו הבוקר מסמכים, ומילטו במסוקים את הצוות לשדה התעופה, המעוז המאובטח האחרון שלה באפגניסטן. הנסיגה האמריקאית הגיעה אחרי כמה שנים בהן מנהל הטליבאן משא ומתן ישיר עם האמריקאים על יציאתם.

מסוק אמריקאי חג מעל בירת אפגניסטן קאבול, במהלך כיבושה ע״י הטאליבן (AP Photo/Rahmat Gul)
מסוק אמריקאי חג מעל בירת אפגניסטן קאבול, במהלך כיבושה ע״י הטאליבן (AP Photo/Rahmat Gul)

ב-4 במאי, שלושה ימים בלבד אחרי שהחלה הנסיגה של הכוחות האמריקאים, פתח הטליבאן במתקפה בשישה מחוזות שונים. תוך חודש התפשטה הלחימה לרוב המחוזות במדינה, והצבא האפגני, שחומש ואומן על ידי האמריקאים, קרס.

בתחילת יולי יצאו בחשאי אחרוני החיילים האמריקאים מבסיס חיל האוויר באגרם, מרחק שעה נסיעה מהבירה קאבול. בכך למעשה הסתיימה מעורבות ארה"ב במלחמה. מאז נותרו כוחות הממשלה האפגנית לבדם בשדה הקרב, בו ספגו מפלות מול הטליבאן.

כוחות הנחתים האמריקאים עוזבים את שטח אפגניסטן , אוגוסט 2021. (LPhot Ben Shread/MoD/Crown Copyright via AP)
כוחות הנחתים האמריקאים עוזבים את שטח אפגניסטן , אוגוסט 2021. (LPhot Ben Shread/MoD/Crown Copyright via AP)

בפרסומים של הפנטגון ושל משרד ההגנה האפגני נטען שהצבא של ממשלת אפגניסטן מונה למעלה מ-350 אלף חיילים. בהערכות המופרזות ביותר לגבי גודלו של הטליבאן נטען כי משרתים בו כ-60 אלף לוחמים.

השליטה באפגניסטן, מדינה ששטחה פי יותר מ-30 מישראל ואוכלוסייתה מונה יותר מ-32 מיליון נפשות, כמעט בלתי אפשרית בלי אמצעים ומוסדות מפותחים: חיל אוויר, כוחות שיטור ומערכות מדיניות. בעשרים השנים האחרונות האמריקאים השקיעו מיליארדי דולרים כדי לפתח את המסד ולבנות אומה אפגנית, אלא שכל המאמץ ירד לטמיון במהירות.

בעשרים שנות המלחמה נהרגו יותר מ-200 אלף בני אדם, בהם לפחות כ-50 אלף אנשי טליבאן, מספר דומה של אזרחים בלתי חמושים, מספר גדול מזה של חיילים מהצבא האפגני ו-3,562 חיילים בברית נאט"ו (רובם אמריקאים).

אלא שבימים האחרונים, ככל שמהירות הכיבושים של הטליבאן גוברת, מגיעים פחות ופחות דיווחים על נפגעים. לוחמי הארגון לא פגעו בחיילים אמריקאים בשבועות האחרונים, ואת הערים הגדולות האחרונות כבשו ללא קרב. כעת נותר לאפגנים רק לקוות שהטליבאן אכן השתנה, כפי שדובריו חוזרים ואומרים, ושמידת הרחמים תעלה על יצר הנקם.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!