דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

חשש במדינות אירופה מהגעתם של מיליוני פליטים מאפגניסטן

המשבר והשתלטות הטאליבן על אחת המדינות העניות והמבודדות בעולם נמצא על סף דלתן של מעצמות היבשת | חשש כבד לחייהם של כ-100 אלף אפגנים שעבדו בשירות נאט״ו | בבריטניה התחייבו לקלוט 20 אלף פליטים בשנים הקרובות

פליטים מאפגניסטן עולים על מטוס ספרדי (צילום: Spanish Defence Ministry via AP)
פליטים מאפגניסטן עולים על מטוס ספרדי (צילום: Spanish Defence Ministry via AP)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ממשלת טורקיה החליטה כבר מזמן לבנות חומה בגבול הקצר יחסית שהיא חולקת עם איראן, החלטה שלא יצאה לפועל. ההשתלטות המהירה של הטליבאן על אפגניסטן האיצה כנראה את המערכות באיסטנבול, והשבוע נבנו 5 הקילומטרים הראשונים של החומה שאורכה הצפוי הוא 295 קילומטרים. החומה הזו אמורה להוות מחסום בנתיב הבריחה של מהגרים ממרכז אסיה (אפגניסטן, פקיסטן, איראן ועוד) לטורקיה. אפגנים שנמלטו מהטליבאן בעשור האחרון מצאו את דרכם לאירופה דרך הנתיב ההררי הזה.

עבור מיליוני אפגנים שבני משפחתם שרתו בצבא אפגניסטן, או שמילאו תפקידים שונים בממשלה בעשרים השנים האחרונות, הדרך החוצה מאפגניסטן כמעט בלתי אפשרית. אפגניסטן היא בין המדינות המבודדות בעולם מבחינה פיזית – אין לה גישה לים, היא מוקפת הרים גבוהים ויש בה רק נמל תעופה בינלאומי אחד – הנשלט כעת על ידי כוחות נאט"ו. בידודה של אפגניסטן הוא הגורם לכאוס שנוצר בימים האחרונים בשדה התעופה בקאבול.

בעשור האחרון נמלטו מאפגניסטן מאות אלפי בני אדם. אפגניסטן מצויה במלחמה כמעט רצופה במאה השנים האחרונות, והיא אחת המדינות העניות בעולם גם בטרם חזר הטליבאן לשלוט בה. מצב העניינים כעת עשוי להביא אפגנים רבים, שמוכנים היו לסבול את החיים במולדתם, לנסות לברוח בכל מחיר.

גבול פקיסטן אפגניסטן (צילום: AP Photo/Jafar Khan)
גבול פקיסטן אפגניסטן (צילום: AP Photo/Jafar Khan)

גורם רשמי במשרד ההגנה האמריקני אמר כי באפגניסטן ישנם כ-100 אלף אפגנים שחייהם בסכנה, בעקבות העסקתם בתפקידים שונים עבור כוחות נאט"ו במדינה. נוסף לכך באפגניסטן שוהים בין 10,000 ל-15,000 בעלי אזרחות אמריקאית.

משרד ההגנה האמריקני מסר כי נעשים מאמצים להוציא מהמדינה כל אמריקאי שיבקש לעזוב, וקראו לאפגנים שעבדו עבור האמריקאים למלא בקשות הגירה מסודרות. בין רבבות האפגנים האלה ישנם כ-600 חיילים אפגנים המאבטחים כעת את שדה התעופה הבינלאומי בקאבול כתף אל כתף עם הכוחות האמריקאים – גם להם לא הובטח דבר ביום בו יעלה אחרון החיילים האמריקאי על הטיסה הביתה.

בינתיים חתמה ארה"ב על הסכם עם אוגנדה לפיו תקלוט אוגנדה פליטים אפגנים בתמורה לתשלום. אוגנדה כבר הודיע כי תקלוט 2,000 אפגנים, וארה"ב היא שתשלם את כל ההוצאות הנלוות לכך.

הרוחות באירופה סוערות

כמה ממנהיגי האיחוד האירופי התבטאו השבוע בנוגע למשבר הפליטים הצפוי, בעקבות קריסתה של ממשלת אפגניסטן. ארמין לאסט, ראש מפלגתה של אנגלה מרקל הזהיר מפני גל הגירה דומה לזה שהיה בשיאה של המלחמה בסוריה. "אסור לחזור ל-2015", אמר.

בצרפת נשא עמנואל מקרון נאום מיוחד לאומה בו התייחס לנפילת אפגניסטן: ״משימתנו הראשונה היא לסייע לאזרחים הצרפתים שנמצאים במדינה. אנחנו נמצאים בקשר עם כל אזרחי צרפת שמעוניינים לחזור הביתה. אני מודה לדיפלומטים ולכוחות המשטרה ולכל אלו שהראו אומץ לב". מקרון אמר כי שמונה מאות אפגנים שסייעו לצרפת כבר נמצאים בצרפת, ונותרו עוד כמה עשרות שיש לעזור להם, אבל הוסיף שנועץ בראשי המדינות האחרים באירופה כדי למנוע גל הגירה לא מבוקרת.

בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הבריטי התחייב כי לקלוט 20,000 פליטים אפגנים בפריסה של כמה שנים. לדבריו כבר בשנה הקרובה תקלוט הממלכה המאוחדת כ-5,000 פליטים אפגנים.

המספרים שיוצאים מפיהם של מנהיגים באירופה יתנו מענה אולי לחלק מאותם 100,000 אפגנים שהועסקו עבור ברית נאט"ו. החשש הגדול הוא מגל הגירה של מיליונים שיגיע לשערי אירופה, פחות מעשור אחרי הגל הקודם, שגם בו היו רבבות אפגנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!