דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מסע בשמי הכרמל: כך תיראה הנסיעה ברכבלית החדשה בחיפה

הרכבל החדש שיחל לפעול באוקטובר יחבר את תחנת מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטת חיפה | הנסיעה תארך 19-10 דקות, ותוכל להחליף את הפקקים בכבישים והשימוש ברכב פרטי

  • הרכבל החדש שיחל לפעול באוקטובר יחבר את תחנת מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטת חיפה | הנסיעה תארך 19-10 דקות, ותוכל להחליף את הפקקים בכבישים והשימוש ברכב פרטי
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הרכבלית בחיפה, מיזם תחבורתי שנועד לאפשר גישה מהירה למוסדות האקדמיה שבראש הר הכרמל, קיימה היום (חמישי) נסיעת חשיפה לעיתונאים. הפרויקט יחבר באמצעות קרוניות רכבל את תחנת הרכבת והאוטובוסים 'מרכזית המפרץ' לטכניון ולאוניברסיטת חיפה. הוא צפוי להיפתח לשימוש ב-10 באוקטובר, עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית.

אורך המסלול של הרכבלית הוא כ-4.4 קילומטר, והפרש הגבהים בין תחנות הקצה הוא כ-460 מטר. בשלב א' יופעלו 3 מתוך 6 התחנות, משום ש-3 מהן נבנו על מנת לספק מענה לצורך העתידי- בהתאם להתפתחות האזור. התחנות שיפתחו- מרכזית המפרץ, טכניון מזרח, אוניברסיטת חיפה. תחנות אשר נבנו וייפתחו בהמשך, בהתאם להחלטה: צומת הצ'ק פוסט, 'דרך דרורי' וטכניון מערב.

עלות הפרויקט 330 מיליון שקלים, רובו מתקציב משרד התחבורה וחלקו מתקציב עיריית חיפה.

הרכבלית צפויה להשפיע על חיי מאות אלפי תושבי האזור והבאים בשעריו, בדגש על הסטודנטים ואנשי הסגל בשתי האוניברסיטאות הגדולות שעבורם יוכל להפוך לכלי התחבורה המרכזי, במקום האוטובוסים או הרכבים הפרטיים שעומדים בפקקים וסובלים ממצוקת חניה. הפרויקט יאפשר הקלה במצוקת החניה בעיר, שכן כיום חלק ארי מהציבור מגיע ברכב פרטי. לפרויקט פוטנציאל תיירות. הרכבל ישמש גם את קהל התיירים באזור והמבקרים במוסדות להשכלה גבוה ובפארק הכרמל  הסמוך לתחנת הקצה העליונה. 

ה'רכבלית' תפעל בימים א' – ה' בין השעות 06:00-23:00 ובימי ו' במתכונת מקוצרת. משך הנסיעה ממרכזית המפרץ לטכניון יהיה כ-10 דקות, והנסיעה לאוניברסיטת חיפה תארך כ-19 דקות. היא תפעל בתדירות גבוהה – קרונית כל 15 שניות, עם יכולת העברה של כ-5,000 נוסעים בשעה (2,500 לכיוון) ובזכות כך תהווה פתרון זול ומהיר עבור עשרות אלפי הסטודנטים.

עלות הנסיעה תהיה כשל נסיעה מקומית באוטובוס, והתשלום יתאפשר ברב קו או באפליקציית תשלום לתחבורה ציבורית.

הרכבלית בחיפה, מבט למפרץ (צילום: עופר בן עוז)
הרכבלית בחיפה, מבט למפרץ (צילום: עופר בן עוז)
קרוניות הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)
קרוניות הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)
כבל של הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)
כבל של הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)
קרוניות הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)
קרוניות הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)

'מרכזית המפרץ' כוללת קווי אוטובוס עירוניים (לרבות ה'מטרונית'), בינעירוניים- אוטובוסים ומסילת רכבת כבדה; 'מסילת העמק' והמשך רכבת קלה לנצרת. למעשה זו תחנה מרכזית שניה בעיר.

הרכבלית היא הרכבל השני שפועל בעיר חיפה: בשנות השמונים הוקם בעיר רכבל תיירותי, שמחבר בין הטיילת בחוף בת גלים למנזר סטלה מאריס שבראש הר הכרמל, והוא פעיל עד היום. רעיון הרכבל בעיר הופיע לראשונה כבר ב-1902, בספרו של חוזה מדינת היהודים בנימין זאב הרצל 'אלטנוילנד'.

מסלול הרכבלית בחיפה (צילום: נתיבי ישראל)
מסלול הרכבלית בחיפה (צילום: נתיבי ישראל)
תחנה של הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)
תחנה של הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)
תחנה של הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)
תחנה של הרכבלית בחיפה (צילום: עופר בן עוז)

מיכאלי: "אמצעי שיאפשר לתושבות ולתושבים לנוע כמה שיותר"

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי"רכבלית התחבורה הציבורית בחיפה היא דוגמא נהדרת לחשיבה יצירתית במתן כמה שיותר אופציות התניידות ותחבורה במרחב. מדובר באמצעי תחבורה שיקדם קישוריות, יחבר בין חלקי העיר ויאפשר יציאה וכניסה ממנה בדרכים נוספות, יוריד את העומס והגודש של הרכב הפרטי בכביש ויאפשר לתושבות והתושבים ולכל ציבור המשתמשות והמשתמשים לנוע כמה שיותר, לא רק בתחבורה עצמה, אלא להגיע לכל מקום שאתן ואתם תרצו בחיים. התקציב שהבאנו בממשלה לתחבורה ציבורית הוא מהפכני, והמיזמים החדשים שמגוונים את אמצעי התחבורה שלנו הם הלכה למעשה החזון התחבורתי של המשרד ושלי. הערכה רבה לחברת נתיבי ישראל על ביצוע הפרוייקט תוך עמידה בלוחות הזמנים ובתקציב הנדרש, זאת עוד תחנה בדרך.״

מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות רכבת של חברת נתיבי ישראל (צילום: בן גוטמן)
מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות רכבת של חברת נתיבי ישראל (צילום: בן גוטמן)

המהנדס מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות הרכבת של חברת נתיבי ישראל האחראי על פרויקט: "כיליד העיר חיפה, בה גדלתי ומגדל את משפחתי, מבחינתי זה חלום שאעמוד כאן היום ואוביל את הפרויקט שישפיע על חייהם של כל כך הרבה אנשים ברמה היום יומית – תושבים, סטודנטים של שתי האוניברסיטאות, בליינים ואף תיירים- כולם ייהנו מאמצעי תחבורה ציבורית ראשון מסוגו בישראל."

"עבורי זו סגירת מעגל לעמוד בתחנת הטכניון, המקום אליו הגעתי כסטודנט צעיר להנדסה אזרחית לפני 25 שנה. מדובר בפרויקט מורכב משום שקיבלנו לידנו בחברת נתיבי ישראל מיזם תוך כדי תקופת הביצוע עם אתגרים אדירים, אך בזכות צוות מדהים אני יכול לומר שהתגברנו על מרביתם וכולי אמונה שבקרוב הציבור הרחב יוכל ליהנות מהשירות המדהים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!