דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הממשלה אישרה 1.1 מיליארד שקלים להגדלת הפנסיות התקציביות בצה"ל

בתום דיון סוער ולמרות התנגדות משרד האוצר, אושרה התוספת שמעניק הרמטכ"ל לפורשים משירות קבע

ביקור ראש הממשלה נפתלי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי במפקדת אלון בפיקוד העורף. (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ביקור ראש הממשלה נפתלי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי במפקדת אלון בפיקוד העורף. (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
יונתן קירשנבאום

ברוב של 13 מול 7 אישרה היום (ראשון) הממשלה את מתווה השינוי בתוספות הרמטכ"ל לפנסיות המשרתים בצה"ל. ההסכם יסדיר בחוק את התוספות, ויגביל את שיעור התוספת, אבל השינויים יחולו רק על משרתים שעוד לא יצאו לפנסיה. העלות המוערכת של המהלך עומדת על 1.1 מיליארד שקלים.

תוספת הרמטכ"ל היא תוספת לפנסיה שרשאי הרמטכ"ל להעניק לפורשים מצה"ל, שמגיעה בממוצע לשיעור של 10%-20%. מדובר בהסדר ייחודי שמאפשר להגדיל את תשלומי הפנסיה לפורשים מצה"ל על אף מספר שנות עבודה נמוך יחסית, גיל הפרישה הממוצע מצה"ל הוא 45.

מקור המנגנון הוא בשנות החמישים, אז אושר לרמטכ"ל להעניק תוספת במקרים בודדים, אבל היום הרוב המוחלט של הפורשים זוכים לו.

למעשה, תוספת הרמטכ"ל היא מאין פיצוי על כך שמרבית הפורשים מצה"ל עוזבים את הצבא ללא מקפצה מיוחדת בשוק העבודה האזרחי, ובגיל מאוחר להתחלת קריירה חדשה. כך, כדי להפוך את השירות בצה"ל לכדאי, תוספת הרמטכ"ל מאפשרת למי ששירת בצבא לפרוש בגיל מוקדם יחסית, עם פנסיה נאה.

אחת הביקורת המופנות כלפי המנגנון הוא שהוא ייחודי למשרתים בצה"ל, ונתפס כ"קומבינה" או פריבילגיה שבה זוכים אנשי הצבא מתוקף יכולת המיקוח של צה"ל מול הממשלה.

לעומת זאת, תומכי המנגנון במערכת הביטחון טוענים שמדובר במנגנון ייחודי בגלל המאפיינים הייחודיים של השירות הצבאי, שעלולים להפוך ללא אטרקטיביים ללא מנגנון פיצוי ולגרום למחסור בכוח אדם בצבא.

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר היום לשרים כי "זו קודם כל החלטה של ערכים ולא של מספרים. זו החלטה איך המדינה מתייחסת למגניה. לאנשים שיכלו לפתח קריירה בחוץ ובחרו לשרת. אנשים שאנחנו מסיימים דיון שיבוצים ואומרים להם: תעברו מהגולן לפיקוד דרום, ואין להם ועד שיגן עליהם".

"השלמת תקופות השירות היא חלק מחבילה שאנחנו באים איתה לאנשים בגיל 35-30 ואומרים להם 'תישארו איתנו ותמשיכו לתרום", הוסיף.

באוצר, כמובן, לא אוהבים את המנגנון ודוחפים כבר שנים לביטולו. לאורך השנים נשמעה ביקורת ציבורית על ההסדר, וארגון "צדק פיננסי" אפילו הגיש עתירה בנושא לבג"ץ נגד משרד הביטחון לפני כשנתיים. בעקבות הביקורת התחייב ברמטכ"ל הקודם, גדי אייזנקוט, כי התוספות לא יעלו על 10%.

על פי נתוני משרד האוצר מדובר בהוצאה של מיליארד שקלים בשנה, רק למימון התוספות עצמן. עם זאת, ההסכם בין האוצר למשרד הביטחון לא יביא לביטול המנגנון, אלא לרפורמה בו. ההסכם יגביל את תוספת הרמטכ"ל לסכום שנתי מוגדר, והוא יגיע בעיקר ללוחמים קרביים. כמו כן, שיעור התוספת יוגבל לממוצע של 8%.

סעיף בו תמכו במשרד האוצר ולא נכנס להסכם הסופי הוא החלת ההסכם גם על מי שכבר פרש מצה"ל וזכה לתוספת במעמד היציאה לגמלאות. ההצעה לדרוש החזר מאותם גמלאים לא נכנסה להסכם הסופי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!