דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

הרב שאחראי על מתחם קבר הרשב"י: "כל האזור נראה כמו עולם שלישי"

הרב שמואל רבינוביץ' העיד היום (ב') בפני ועדת החקירה לאסון במירון, ואמר שהוביל שיפוץ מקיף במתחם, אבל לא נאמר לו שהגשר הספציפי שבו קרה האסון הוא מסוכן: "לא אמרו שיש בעיה עם 'גשר דב'. אף אחד לא בא להעיר על הדבר הזה"

הרב שמואל רבינוביץ' בדרך לוועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון. "לא העירו ולא אמרו שיש בעיה" (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
הרב שמואל רבינוביץ' בדרך לוועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון. "לא העירו ולא אמרו שיש בעיה" (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
יהל פרג'

"יועצי הבטיחות לא אמרו שיש בעיה בגשר", כך אמר היום (שני) רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', שמשמש גם כיו"ר ועדת החמישה לניהול סדר הפעילות בקבר רבי שמעון בר יוחאי, ביום השני לגביית העדויות של ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון.

"המצב שם בשנת 2008 היה נורא: אין תשתיות, בנייה בלתי חוקית, כבלי חשמל בכל מקום, על כל מרצפת שניסינו להזיז שם הייתה מלחמה. החלטתי שאסור להיכנע כי המקום מסוכן מאוד. במשך שלוש שנים נעשה שם שינוי בצורה בלתי רגילה. מה שראיתם בסיור שלכם עכשיו זה זהב לעומת מה שהיה ב-2008. כל ילד יכל אז לגעת בכבל חשמל ולהתחשמל.

רבינוביץ' הוסיף ותיאר: "לפני שנתיים הייתה מלחמת עולם בין המשטרה לארגונים הקיצוניים שבאו לשם. אמרתי למשטרה: 'אתם צריכים לעשות את מה שאתם חושבים'. המשטרה אמרה שהיא אחראית, הדגשנו שאין שום סמכות לוועדה".

יו"ר ועדת החקירה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופטת מרים נאור, ביקשה מהעד להתייחס למעבר שבו אירע האסון.

"לא ידענו שיש בעיה", השיב הרב רבינוביץ', יועצי הבטיחות שלקחנו ב-2008 וגם אחר כך לא העירו ולא אמרו שיש בעיה עם 'גשר דב'. אף אחד לא בא להעיר על הדבר הזה".

השופטת נאור שאלה: "אתה יודע את ההיסטוריה שלו?"

הרב רבינוביץ' השיב: "לא בתקופה שלי, אף אחד לא בא להעיר על הדבר הזה או שיש תקלה. יכול להיות שעל פני 365 ימים אין עם זה בעיה, וצריך להבדיל כי באירוע בל"ג בעומר אני לא כל כך מסתובב באתר.

"לגבי 'גשר דב' לא קיבלתי דבר נקודתי, אבל חשבתי שכל האזור נראה כמו עולם שלישי. ביקשנו לתכנן ולבנות הכול מחדש. התחלנו בתכנית שהייתה אמורה לשפץ את כל האזור, לא ידעתי שקיימת בעיה בטיחותית בגשר. אף בן אדם שם לא הביא את זה לתשומת לבי".

ועדת החקירה לאסון במירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ועדת החקירה לאסון במירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

חבר הוועדה שלמה ינאי העיר: "אבל האירוע נעשה אצלך בחצר. אם שנה אחרי שנה אתה נותן לזה לקרות, אז בסוף זה מה שקרה".

רבינוביץ' הגיב: "בלי סמכות אין אחריות".

ינאי אמר: "אני חושב שהייתם צריכים להתערב, זה שלא התערבתם זה חלק מהדברים שאנחנו בודקים כרגע".

העדות השלישית שנגבתה הייתה של ניצב בדימוס אלון אסור, שפיקד על מחוז הצפון במשטרה מ-2016 עד 2019, והעיד בפני חברי ועדת החקירה על התמודדותו באבטחת אירועי ל"ג בעומר בהר מירון. "למשטרה יש פקודה לפינוי ההר, וברגע כזה כל אחד יודע מה הוא עושה", אמר אסור.

אסור נשאל לגבי מספר האנשים שנמצאים בזירות ההדלקה בהר בל"ג בעומר, והשיב כי לפי מה שהוא מכיר בחסידות תולדות אהרן נמצאים בשעת האירוע כ-5,000 בני אדם. השופטת נאור שאלה: "אם אגיד לך שהיו 25 אלף איש זה נראה לך סביר?", ואסור השיב: "אני לא יודע, קשה לי לשפוט מה היה שם. בסוף, האינדיקציה זה התנועה. הבעיה היא ברחבות, שם אין לך מקום, שם אתה לא באמת יכול לספור".

השופטת נאור תהתה מול קצין המשטרה בדימוס מה החזון שלו לאירועים עתידיים בהר מירון. אסור השיב: "אם אין לי הגבלות, אז צריך לקחת את ההר הזה ולתכנן אותו מחדש. שינוי תשתיתי בכל ההר הזה".

מפקד המחוז הצפוני: "כל ניסיון להגבלת קהל במירון נידון לכישלון"

אתמול העיד במשך חמש שעות מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא, בפני חברי הוועדה.

בעדותו חזר וטען לביא ש"כל ניסיון להגבלת קהל במירון נידון לכישלון", וכי לדעתו הפתרון נעוץ בהחלת רישוי עסק על אירועים דתיים, כגון הלוויות והאירוע במירון. דבר נוסף שעליו חזר לביא שוב ושוב הוא שהאירוע פעל בעצם ללא החלטת ממשלה או קבינט ביחס למספר האנשים שרשאים לבקר בהר בשל הגבלות הקורונה.

לשאלות רבות השיב לביא שאין זה מתחום אחריותו או שאינו יודע את הפרטים. לביא טען למשל שאינו יודע מה שטח המתחם במירון, לא הכיר מסמכי עבר שקשורים להחלטות שונות שנוגעות לאירוע במירון, לא ידע לציין שמות של קצינים בכירים, התקשה להשיב לשאלה על מספר היציאות והכניסות מההר כולו ואף של מתחם הקבר עצמו, ואף השיב שאינו יודע מה היה אופן התקשורת בין השוטרים בשטח.

השופטת נאור הדגישה בפני לביא שייתכן שיזומן לעדות נוספת, ואסרה עליו לשוחח בנושא עם אף אדם, בוודאי לא חבריו למשטרה שייתכן שיזומנו לדוכן העדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!