דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

היום השלישי של ועדת החקירה לאסון במירון: "הטריבונות הן אם כל חטאת"

מנכ"ל אתר הרשב"י הודה שלמרות ניסיונותיו לא הצליח לענות על שאלת הבעלות על המתחם| חבר הוועדה שניהלה את מתחם ההילולה הזהיר מהשתלטות המדינה על האירוע | מתנדב באיחוד הצלה סיפר על המחיר הנפשי שגבה ממנו האירוע

נחמן שמואל כהן, עו"ד אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י, והרב אברהם פרויליך, חבר בוועדת החמישה, מעידים בפני ועדת החקירה לאסון במירון (צילום מסך: לע"מ)
נחמן שמואל כהן, עו"ד אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י, והרב אברהם פרויליך, חבר בוועדת החמישה, מעידים בפני ועדת החקירה לאסון במירון (צילום מסך: לע"מ)
יהל פרג'

עו"ד אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י, אמר הבוקר (שלישי) בעדותו בפני ועדת החקירה לאסון במירון, ששאלת הבעלות על המתחם לא הייתה ברורה גם לגורמים השונים שהיו מעורבים בניהולו.

"הם לא סגורים בינם ובין עצמם", אמר פריינד, "שאלתי את היועץ המשפטי של המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, ילד נופל, מי אחראי? באופן עקרוני זה קק"ל, כי החכירה זה רק להילולה. כל השטחים מסביב לציון בבעלות קק"ל או רמ"י (רשות מקרקעי ישראל, י.פ), ולמקומות הקדושים אין קשר במהלך השנה לחלקות האלו, רק בזמן ההילולה."

"מצד שני ישראל דרעי (ממונה מחוז צפון במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים – י.פ.) טען שהסכם החכירה בין המקומות הקדושים לבין קק"ל הוא לכל השנה", הוסיף, "מצאתי הסכם חכירה באינטרנט, אבל לא יודע אם הוא נחתם או לא".

פריינד העיד כי המשכורת שלו ושל היועץ המשפטי של האתר מגיעה מקופות הצדקה המפוזרות ברחבי האתר הקדוש ומניבות כל חודש כ-100 אלף שקלים. לדבריו, המשכורות של עובדי הניקיון והתחזוקה במקום מגיעות ממשרד הדתות.

הרב אברהם פרויליך שעלה להעיד אחרי פריינד, הוא חבר בוועדת החמישה שמנהלת את מתחם המירון. מעל דוכן העדים אמר הרב שלדעתו הטריבונות שהקימו החסידויות במתחם במרוצת השנים הן הגורם להתקהלויות ההמוניות, ויש להן חלק באסון בו נהרגו 45 ממשתתפי ההילולה במירון בל"ג בעומר האחרון.

הרב אברהם פרויליך, חבר בוועדת החמישה, בעדות בפני ועדת החקירה לאסון במירון (צילום מסך : לע"מ)
הרב אברהם פרויליך, חבר בוועדת החמישה, בעדות בפני ועדת החקירה לאסון במירון (צילום מסך : לע"מ)

"לדעתי הטריבונות האלו הן אם כל חטאת", טען ,"הטריבונות של תולדות אהרון הן אלו שהביאו למקום מאות אלפי אנשים".

הרב פרויליך הוסיף שניס, מספר שנים, להיפגש עם ח"כ אריה דרעי, יו"ר מפלגת ש"ס, כשזה כיהן בתפקיד רלוונטי, אך לא נענה. "שאלתי את כל החברים שלו, הכי קרובים, והרב רבינוביץ גם ניסה, מכיוון שאין לו נציג אצלנו", סיפר.

עם זאת, הבהיר הרב שהוא מתנגד למעורבות עמוקה של המדינה במתחם. "אני לא רוצה את הכסף של המדינה. הפקעה תהיה חורבן של המקום", אמר, "המדינה לא יכולה לנהל ציבור כזה ענק, אבל אני זקוק לעזרת מדינת ישראל".

העדות האחרונה של היום הייתה של נחמן שמואל כהן, מתנדב איחוד הצלה שסיפר לוועדה באומץ על הרגעים שאחרי האסון. כהן תיאר את רגשות האשם שליוו אותו בימים שאחרי האסון על אלו שלא הצליח להציל, ושנרגעו רק אחרי שקיבל חיזוקים מניצולים שזיהו אותו כמי שסייע להם.

נחמן שמואל כהן, מתנדב איחוד הצלה מעיד בפני ועדת החקירה לאסון במירון. (צילום מסך, לע"מ)
נחמן שמואל כהן, מתנדב איחוד הצלה מעיד בפני ועדת החקירה לאסון במירון. (צילום מסך, לע"מ)

עוד סיפר שכשנסע עם כמה פצועים באמבולנס לכיוון צפת, היה שוטר שמנע מהם להגיע דרך הכביש הקצר ושלח אותם דרך צומת חנניה, מה שהאריך מאוד את הדרך. במזל היו באמבולנס רק פצועים קל, ביניהם דודו.

שמואל כהן תיאר איך הצליח לחזור לחיים ולעבודתו בחדר רק בזכות מטפל שליווה אותו טלפונית, ואיך הוא רואה על עצמו תופעות של מצבי רוח, בכי ורגשות אשמה. עוד תיאר שתור לטיפול פסיכולוגי פנים מול פנים היה לו קשה מאוד להשיג.

מפקד המחוז ורב המקומות הקדושים כבר העידו

זהו היום השלישי לעדויות ועדת החקירה. אתמול (שני) העיד הרב שמואל רבינוביץ' , רב הכותל והמקומות הקדושים בפני הוועדה ואמר, "המצב שם בשנת 2008 היה נורא: אין תשתיות, בנייה בלתי חוקית, כבלי חשמל בכל מקום, על כל מרצפת שניסינו להזיז שם הייתה מלחמה. החלטתי שאסור להיכנע כי המקום מסוכן מאוד. במשך שלוש שנים נעשה שם שינוי בצורה בלתי רגילה. מה שראיתם בסיור שלכם עכשיו זה זהב לעומת מה שהיה ב-2008. כל ילד יכל אז לגעת בכבל חשמל ולהתחשמל".

ביום ראשון במשך חמש שעות העיד מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא, בפני חברי הוועדה נשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופטת מרים נאור, האלוף במיל' שלמה ינאי ומרדכי קרליץ ראש העיר בני ברק לשעבר.

בעדותו חזר וטען לביא ש"כל נסיון להגבלת קהל במירון נידון לכשלון", וכי לדעתו הפתרון נעוץ בהחלת רישוי עסק על אירועים דתיים, כגון הלוויות והאירוע במירון. דבר נוסף עליו חוזר לביא שוב ושוב הוא שהאירוע פעל בעצם ללא החלטת ממשלה או קבינט ביחס למספר האנשים הרשאים לבקר בהר בשל מגבלות הקורונה.

לשאלות רבות השיב לביא כי אין זה מתחום אחריותו או שאינו יודע את הפרטים. למשל טען לביא כי אינו יודע מה שטח המתחם במירון, לא הכיר מסמכי עבר הקשורים להחלטות שונות הנוגעות לאירוע במירון, לא ידע לציין שמות של קצינים בכירים, והתקשה להשיב למספר היציאות והכניסות מההר כולו ואף של מתחם הקבר עצמו, ואף השיב שאינו יודע מה היה אופן התקשורת בין השוטרים בשטח.

השופטת נאור הדגישה בפני לביא כי ייתכן שיזומן לעדות נוספת, ושנאסר עליו לשוחח בנושא עם אף אדם בוודאי לא חבריו למשטרה אשר יתכן ויזומנו לדוכן העדים.

ניתן לצפות בשידור בקישור הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!