דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ברוב דחוק ועם התנגדויות רבות: התקציב וחוק ההסדרים יעלו לקריאה ראשונה בחמישי

חברי כנסת בקואליציה אמרו שיתנגדו לחוק אם הרפורמות להעלאת גיל הפרישה, חשיפת החקלאים לייבוא ורשות הרגולציה לא ישונו או יפוצלו | מה השלבים הבאים, ואילו רפורמות עדיין במחלוקת

(צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
(צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

חוק התקציב וחוק ההסדרים יונחו על שולחן הכנסת מחר (שלישי), ויעלו להצבעה בקריאה ראשונה ביום חמישי הקרוב, רגע לפני ראש השנה. עד כה לא עבר החוק שינויים מהותיים, וחברי הכנסת מנסים עדיין להפעיל לחצים כדי לפצל סעיפים טרם הגשתו לכנסת מחר.

היעדרותה של השרה מרב מיכאלי (העבודה) שנמצאת בארה"ב הופכת את הרוב הזעום ממנו נהנית הקואליציה לשברירי במיוחד, למרות שלכאורה סוכמה התקזזות עמה. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו (הליכוד) צפוי לחזור מחופשתו בהוואי היישר להצבעה, ולהצביע מבידוד בכנסת. ח"כ עמיחי שקלי (ימינה) לא צפוי להצביע עם הקואליציה, ונראה שגם המשותפת תצביע נגד התקציב.

במידה ותהיה נוכחות מלאה של האופוזיציה, כל חבר כנסת בקואליציה שיצביע נגד התקציב או חוק ההסדרים, יביא להפלתם. כך יקרה גם אם שני ח"כים מהקואליציה ימנעו בהצבעה.

מספר ח"כים בקואליציה כבר איימו שלא יצביעו בעד חוק ההסדרים אם לא יבוצעו בו שינויים. יש לציין שהמועד האחרון לשנות  את החוק לפני ההצבעה הוא הגשתו לכנסת מחר. הפעם הבאה בה ניתן יהיה להוציא ממנו חלקים תהיה בוועדת הכנסת שתתכנס ככל הנראה במהלך החגים.

אם הכנסת תצביע נגד חוק ההסדרים הדבר לא יוביל בהכרח להפלת התקציב, צעד שיביא להפלת הממשלה ופיזור הכנסת.

הרפורמות שבלב המחלוקת

גיל הפרישה לנשים: בשבוע שעבר נערך כנס בהשתתפות מספר חברי וחברות כנסות בקואליציה נגד העלאת גיל הפרישה לנשים, ומספר חברי כנסת הבהירו כי לא יצביעו בעד החוק במתכונתו הנוכחית. הדרישה המרכזית היא לשלב בחוק התייחסות למקצועות שוחקים, ולאפשר להם פרישה מוקדמת או דמי אבטלה ממושכים. שינויים בחוק עצמו אפשריים רק שהחוק יובא לוועדה אחרי החגים, וחלק מהח"כים תובעים לפצלו ולהמשיך את הדיון בו במנותק מחוק ההסדרים.

חקלאות: למרות האיומים של ליברמן בהסרה חד צדדית של המכסים ללא רפורמה, מה שיכול ליצור פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית, ממשיכים המגעים בין משרד האוצר והחקלאות לבין ארגוני החקלאים. חברי כנסת ממפלגת העבודה ומרצ הבהירו כי הרפורמה לא תאושר ללא הסכמות עם החקלאים. מחר יפגשו החקלאים ומשרד האוצר לפגישה נוספת.

רשות הרגולציה: שרי העבודה ומרצ ביקשו להוציא את הרפורמה ברגולציה טרם אישור הממשלה, אך היא אושרה, ואף לא נכללה בסעיפים שירדו בעקבות ההסכמות בין יו"ר הכנסת מיקי לוי לשר האוצר אביגדור ליברמן. אתמול שלחו ח"כ מהקואליצה מכתב נוסף נגד הרפורמה: מוסי רז (מרצ) כתב כי אם הרפורמה לא תשונה "לא אוכל להצביע בעד החוק", ואלון טל (כחול לבן) הוסיף: "כמומחה למדיניות ציבורית, אני מכיר מקרים רבים בעולם בהם רגולטור-על שכזה, פגע באיזונים ובבלמים הנחוצים בכדי לקיים מדיניות השומרת על הבריאות, הסביבה והאינטרס הציבורי."

השרה תמר זנדברג (מרצ) אמרה ל'דבר' כי היא במו"מ על ריכוך הרפורמה, כל שתפקח על האופן בו מתבצעת הרגולציה, ולא על תוכן הרגולציה עצמה. לדבריה הרפורמה במתכונתה הנוכחית מסכנת את סמכותם המקצועית של משרדי הממשלה.

הרפורמה בפנסיה: ביטול אגרות החוב המיועדות בפנסיה זכה לביקורת נוקבת מצד גורמים רבים: בנק ישראל, פורום החוסכים לפנסיה, רשות שוק ההון וכן מצד ההסתדרות. הטענה המרכזית נגד הרפורמה היא כי היא מפחיתה את הביטחון של החוסכים בפנסיה, ולא מעניקה להם בטוחות שוות ערך לאגרות החוב שיבוטלו.

בריאות: מנהלי בתי החולים ביקרו בצורה קשה את פרק הבריאות בחוק ההסדרים, בטענה שהוא פוגע בסמכותם, ומשית על בתי החולים הגרעוניים ממילא עלויות נוספות, בכך שהוא מקטין את התשלום שיקבלו על שירותים רפואיים. בנוסף דורשים כי גם התוספת הנוספת שניתנה לחיזוק המערכת תשתלב בבסיס התקציב ולא תהיה חלק מקופסת הקורונה.

אחרי החגים

אם יאושרו התקציב וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה בחמישי, התחנה הבאה תהיה ועדת הכנסת שתתכנס במהלך החגים למפגש ראשון. ועדת הכנסת תכריע באיזה אופן ידונו הוועדות בסעיפי חוק ההסדרים, והיא יכולה גם להחליט לפצל את החוק ולהשאיר חלקים ממנו בחוץ.

החוק המחולק יעבור לוועדות הכנסת לאחר החגים, לחודש של דיונים עד להבאת התקציב לאישור סופי עד אמצע נובמבר. לוועדות יש אפשרות לשנות את סעיפי חוק ההסדרים או לבטל חלקים ממנו. לכן, השאלה לאילו ועדה יועבר כל חוק משמעותית מאד ביחס לתוצאה הסופית של החוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!