דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.9°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 37.0°טבריה
  • 32.5°צפת
  • 32.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משביתת הלחם והשושנים עד המאבק נגד העסקה קבלנית: לוח שנה חדש יוקדש לשביתות ולמאבקי עובדים

לוח השנה שהשיקה תנועת עומדים ביחד מציג את סיפורן של 12 שביתות היסטוריות | מפיקת הלוח שושן אצמן: "אנחנו מבקשים לספר סיפור מעמדי משותף, שמחבר בין עובדים מסקטורים שונים סביב רעיונות של סולידריות, ערבות הדדית ודרישה לחיים טובים יותר"

לוח השנה החדש. "שמנו דגש על עובדים שנאבקו על זכויותיהם ועל טובת כלל החברה" (צילום: עומדים ביחד)
לוח השנה החדש. "שמנו דגש על עובדים שנאבקו על זכויותיהם ועל טובת כלל החברה" (צילום: עומדים ביחד)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תנועת עומדים ביחד ומערך התקשורת שלה רוזה מדיה הפיקו לוח שנה סוציאליסטי לשנת תשפ"ב, שמתמקד בסיפוריהם של שביתות ומאבקי עובדים גדולים מהעבר מהארץ ומהעולם.

"זו כבר השנה השנייה שאנחנו מוציאים את הלוח", אומרת ל'דבר' שושן אצמן, רכזת שותפה ברוזה מדיה ומפיקת הלוח. "השנה שמנו דגש על עובדים שנאבקו על זכויותיהם ועל טובת כלל החברה, כמו שביתת המורות בארה"ב מ-2018, שבה נאבקו איגודי המורים גם על תנאי העבודה וגם על איכות החינוך בבתי הספר הציבוריים".

הסבר מתוך לוח השנה על המאבק בהעסקה הקבלנית בישראל (איור: עמליה מדיני)
הסבר מתוך לוח השנה על המאבק בהעסקה הקבלנית בישראל (איור: עמליה מדיני)

ללוח השנה נלווים 12 איורים שמציגים את סיפורן של השביתות ההיסטוריות, בצירוף דברי הסבר ורקע על כל שביתה, נסיבותיה, אורכה ותוצאותיה. בין השביתות המופיעות בלוח, שביתת עובדות הטקסטיל של לורנס ב-1912, שמוכרת גם כשביתת 'הלחם והשושנים' בשל נאומה של מנהיגת הפועלות רוז שניידרמן שזעקה שהפועלות זקוקות ללחם אבל ראויות גם לשושנים, ליופי ולאושר; השביתה הכללית בהודו ב-2020 בעקבות ביטול חוקי עבודה במדינה, שהייתה לשביתה הגדולה בעולם והקיפה יותר מ-250 מיליון איש; מאבק ההסתדרות נגד ההעסקה הקבלנית בישראל ב-2015 שהביאה להסכמות עם הממשלה על צמצום דרמטי של מספר עובדי הקבלן בשירות הציבורי; ושביתת נמלי הים בישראל ב-2004 נגד ניסיונות ההפרטה והפגיעה בעובדים.

האיורים נתרמו על ידי המאיירים והמאיירות פעילי תנועת עומדים ביחד, ענבר בהט, עמליה מדיני, טלי ברונשטיין ומתן ירקוני.

הלוח כתוב בעברית ובערבית, וכולל את מועדי לוח השנה היהודי, המוסלמי, הנוצרי והדרוזי. מלבדם, מציין הלוח גם אירועים היסטוריים מרכזיים בהיסטוריה של מאבקי העובדים, ימי הולדת של מהפכנים כמו יום מרטין לותר קינג, יום הולדתה של אמה גולדמן, רוזה לוקסמבורג או דוד בן הרוש ממנהיגי מהומות ואדי סאליב, וכן יום הקמתה של תנועת הפנתרים השחורים, פרסומו של המניפסט הקומוניסטי, הכרזתה של הקומונה הפריזאית, פרוץ מלחמת האזרחים בספרד ועוד.

העמוד שמוקדש למחאות הגז בבוליביה (איור: מתן ירקוני)
העמוד שמוקדש למחאות הגז בבוליביה (איור: מתן ירקוני)

"אנחנו מבקשים שהלוח יספר סיפור מעמדי משותף, שמחבר בין עובדים מסקטורים שונים, בארץ ובעולם, יהודים וערבים, חילוניים ודתיים סביב רעיונות של סולידריות, ערבות הדדית ודרישה לחיים טובים יותר, סביב האינטרסים של הרוב הגדול של הציבור והעולם למול האינטרסים של אליטה מצומצמת", אומרת אצמן.

תנועת עומדים ביחד הוקמה ב-2015 כתנועה משותפת ליהודים ולערבים שנאבקים יחדיו למען שלום, שוויון וצדק חברתי. מערך התקשורת שלה, רוזה מדיה, החל מהפודקאסט היומי 'קריאת השכמה' שעוסק מדי יום בסוגיות חברתיות וכלכליות. כיום כולל המערך גם את תכנית האקטואליה השבועית 'שעות נוספות', הפודקאסט החרדי-חילוני 'בצוותא', הפודקאסט 'מה לעשות עכשיו' וסדרה בת שישה פרקי אודיו בשם 'ניהול הסכסוך', שעוסקת בסכסוך הישראלי-פלסטיני דרך ניתוח אירועי צוק איתן.

לוח השנה נמכר ב-100 שקלים ליחידה, והוא אחד מבין שורה של מוצרים שהפיקה רוזה מדיה במטרה לממן את פעילותה. עד כה נמכרו ממנו כ-200 עותקים, ובימים אלו אוספים ברוזה מדיה הזמנות לצורך הדפסת מהדורה שנייה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!