דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ד בתמוז תשפ"ד 20.07.24
29.3°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 29.3°תל אביב
  • 27.8°חיפה
  • 29.6°אשדוד
  • 29.2°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 29.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פי 10 מאירופה: בדיקות הקורונה הביתיות בישראל יקרות יותר, ויש גם מדינות שמחלקות בחינם

המחיר לערכה בישראל עומד על 30-40 שקלים, בעוד בגרמניה ניתן לרכוש בדיקות שטרם אושרו בארץ בעלות של 3 שקלים לערכה | יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו, קורא לממשלה לסבסד את העלויות: "הבדיקות צריכות להיות נגישות וזמינות"

ערכת בדיקת קורונה ביתית של חברת ellume (צילום: קבוצת רימיפארם)
ערכת בדיקת קורונה ביתית של חברת ellume (צילום: קבוצת רימיפארם)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

בדיקות הקורונה הביתיות בישראל נמכרות במחירים גבוהים יותר מאשר באירופה – כך עולה מבדיקת 'דבר'.

המחיר של ערכת בדיקה אחת של PanBio, שנמכרת גם בישראל וגם באירופה, גבוה בישראל בעשרה שקלים מאשר המחיר בהולנד- 39.90 שקלים בסופרפארם וברשת ביפארם ושופרסל אונליין, לעומת 29.32 שקלים (7.76 יורו) בהולנד. ערכות בדיקה נוספות, שטרם אושרו לשימוש בישראל, נמכרות במחירים נמוכים אף יותר. יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו, אומר ל'דבר' שהממשלה צריכה לסבסד את הבדיקות.

בגרמניה נמכרת ברשת הפארם הגדולה DM ערכת בדיקה אחת מתוצרת MP (שלא אושרה לשימוש בישראל, ב-3 שקלים בלבד (0.8 יורו). ערכה של לאנגן נמכרת בכ-14.1 שקלים (3.75 יורו) למארז של 5 יחידות, כלומר 2.80 שקלים ליחידה.

בישראל מתאפשרת הוזלה של הבדיקות ברכישת מארז עם מספר בדיקות. מארז של 5 בדיקות מתוצרת BD עולה בסופרפארם 137 שקלים וב-ביפארם 125 שקלים, כלומר עלות של 25-27 שקלים ליחידה. יש גם מבצעים: במועדון ביחד בשבילך של ההסתדרות ניתן לרכוש ערכות של PanBio ב-30 שקלים במקום 40. אך עדיין, מחירי המוצרים שאושרו בישראל גבוהים משמעותית מהערכות הזולות הנמכרות באירופה.

בדיקות הקורונה המהירות לשימוש ביתי אושרו לשיווק בישראל בתחילת אוגוסט, אך במהלך אוגוסט היו חוסרים רבים במלאי, בין היתר מכיוון שהאישורים של משרד הבריאות למוצרים היו זמניים. רשתות הפארם אינן מספקות נתוני מכירות, אך מדובר במוצרים עם ביקוש גבוה שבמקרים רבים אזלו מהמדפים.

הבדיקות מדויקות פחות מבדיקות PCR, ואין להן מעמד רשמי, כלומר, מי שאובחן בהן כחיובי נדרש לבצע בדיקת PCR חוזרת, ותוצאה שלילית אינה תקפה למקרים בהם היא נדרשת באופן רשמי כמו יציאה לחו"ל. השימוש המרכזי הוא קבלת תשובה מהירה האם הנבדק ברגע זה חולה בקורונה ועלול להדביק אחרים. לפיכך, רבים השתמשו בבדיקות לפני ביקור של קרובי משפחה בחגים, או במקרה של סימפטומים, עד קבלת תוצאה מבדיקת ה-PCR.

שימוש נוסף לבדיקות היה בטרם פתיחת שנת הלימודים, אז חולקו כמיליון ערכות בדיקה ביתיות לכלל ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר בישראל, שההורים התבקשו לבדוק בהן את הילדים ולאשר שהתוצאה השלילית. על אף שלא היתה חובה לקיים את הבדיקה, רבים ביצעו אותן וכך אובחנו אלפי ילדים חיוביים לקורונה בטרם פתיחת שנת הלימודים. כעת משרד החינוך יוזם חלקות ערכות נוספות לקראת החזרה מחופשת סוכות.

יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו, קורא לממשלה לקדם סבסוד לבדיקות הביתיות. לדבריו, "התורים הארוכים לבדיקות לצורך התו הירוק מוציאים מאנשים את הרצון להיבדק בכלל. בדיקות קורונה צריכות להיות נגישות וזמינות. אדם יישב שעה בתור כדי להיבדק כדי לראות סרט עם הילדים? הבדיקות המהירות צריכות להיות התשובה לזה".

יש תקדים בעולם לסבסוד של בדיקות ביתיות. באנגליה הממשלה קיבלה החלטה כבר באפריל לספק לאזרחים עד 7 בדיקות מהירות ביום, במשלוח עד הבית בחינם. וממליצה לכל אזרח להיבדק פעמיים בשבוע. גם סינגפור מסבסדת בדיקות מהירות.

על אמינות הבדיקות אומר פפו: "הבדיקות האלה הן 85% אמינות. אז מה, על ה-15%, נשלול מכל ה-85% את האפשרות להיבדק?". בגלל שהבדיקות המהירות מזהות רק עומס נגיפי גבוה, שמתפתח רק אחרי תקופת דגירה של 24-72 שעות אחרי החשיפה, פפו ממליץ להיבדק לפחות פעמיים בשבוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!