דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ד בתמוז תשפ"ד 20.07.24
29.3°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 29.3°תל אביב
  • 27.8°חיפה
  • 29.6°אשדוד
  • 29.2°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 29.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו על הקצה, צריך לכנס את הקבינט ולהגביל התקהלויות"

קבינט הקורונה לא כונס כבר שבועיים למרות העלייה בתחלואה, ובמשרד הבריאות ממליצים להגביל התקהלויות ל-400 עד 500 אנשים | פרופ' אש הזהיר: "אנחנו עדיין מוצאים מקום לכולם, אבל אם המספרים יעלו נצטרך לקבל החלטות קשות"

מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אסף צבי

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הזהיר הבוקר (חמישי) מהתגברות העומס בבתי החולים שעלול לסכן חיי אדם ואמר כי מערכת הבריאות נמצאת "על הקצה" מבחינת צוותים רפואיים. בראיון באולפן ynet קרא אש לממשלה לכנס את קבינט הקורונה, שלא כונס מזה שבועיים, ולדון בהצעת משרד הבריאות לצמצום התקהלויות ל-400 אנשים במתחם סגור ו-500 אנשים במתחם פתוח. לדבריו, "יש לשקול שוב צמצום התקהלויות, הקבינט צריך לשבת ולדון בכך".

לפי נתוני משרד הבריאות, בבתי החולים מאושפזים הבוקר 723 חולי קורונה במצב קשה, מספר יציב יחסית, לאחר שבשבועיים הראשונים של ספטמבר נע מספרם בין 650 ל-700. פרופ' אש אמר על החולים הקשים: "זה בעיקר אנשים שלא התחסנו ונדבקים. מחלתם יותר קשה, אנחנו רואים את זה במפורש בגל הזה".

אש התייחס למצוקת מכשירי האקמו, בעקבות פרסום אתמול בחדשות 12 לפיו מטופל שעבר התקף לב והיה זקוק למכשיר אקמו לא חובר למכשיר וגם בבתי החולים בסביבה לא נמצא מכשיר פנוי, מכיוון שמכשירים אלו משמשים חולי קורונה. לדבריו, "המצוקה היא בעיקר בצוותים רפואיים, בצוותי טיפול נמרץ. בסוף יש גבול לכמה צוותים יש, אנחנו על הקצה בעניין הזה. עדיין מוצאים מקום לכולם אבל אם המספרים יעלו, נצטרך לקבל החלטות קשות."
עקב המצב קרא אש למי שעדיין לא התחסן לעשות זאת, מאחר שרוב החולים הם אנשים שלא התחסנו. "אנחנו לא רוצים להגיע לשם, ולכן חשוב להתחסן. התחלואה הקשה היום היא בעיקר תחלואה של לא-מחוסנים, הם מעמיסים על בתי החולים. אנחנו מטפלים במסירות בכל אחד ואחת, אבל אם המספרים יעלו, יהיה קשה להמשיך כך".

אש: "צריך שתהיה התכנסות של הקבינט"

בגלי צה"ל פורסם אתמול שקבינט הקורונה לא כונס מזה שבועיים, למרות העלייה בתחלואה, עקב סירובו של ראש הממשלה בנט לדון בהצעות משרד הבריאות לבלימת התחלואה, ביניהן צמצום התקהלויות. שרי הקבינט אישרו במשאל טלפוני תקנות קורונה מסוימות, אך לא התקיימו דיונים בין השרים ואנשי המקצוע. אש אמר בראיון: "אנחנו בדיונים יומיומיים עם ראש הממשלה סביב הקורונה וכאשר יש דברים שרוצים להעלות לקבינט אז הם עולים. בימים האחרונים היו מספר דברים שעלו למשאל בקרב הקבינט, אבל נכון, לא הייתה התכנסות. אנחנו חושבים שצריך שאחרי התקופה הזאת ולקראת חזרת הלימודים תהיה התכנסות של הקבינט כדי לדון במצב ולדון האם צריך צעדים נוספים".
פרופ' אש נשאל האם הממשלה מתעלמת מהמצב ואמר: "אני לא חושב שהיא מתעלמת, יש הרבה צעדים שנעשים, אבל יש אמירה ברורה של הממשלה שרוצים שהמשק ימשיך להישאר פתוח, שהתלמידים ילמדו ככל שניתן בצורה פרונטלית".
ממונה הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל ש"אנחנו בקשר יום-יומי ואף מספר פעמים ביום, בנוגע לכל הנושאים. האם נכון לעשות את זה במסגרת הקבינט? זו שאלה לגורמים אחרים".

ממונה הקורונה: "מגרשי כדורגל ואירועים מלאים לא תואמים את תמונת התחלואה בבתי החולים"

זרקא ואש אמרו שהם ממליצים על צמצום של מספר האנשים המותר בהתקהלויות. לדברי אש, "הייתי מצמצם את ההתקהלויות הגדולות, ביניהן מגרשי הכדורגל, כך שבמתחם סגור לא יהיו מעל 400 איש ובמתחם פתוח – מעל 500".
פרופ' זרקא אמר: "הנתונים לא יציבים, אני מוטרד מהעלייה בחולים הקשים. מערכת הבריאות לחוצה ומתוחה, וגם חולים ללא קורונה מגיעים למחלקות מלאות". לדבריו, "מצב ההתקהלויות מחייב חשיבה מחודשת. יש סדר עדיפויות, נכון לפתוח את בתי הספר, אבל מגרשי כדורגל ואירועים מאוד מלאים – לא תואמים את תמונת התחלואה בבתי החולים".
עם זאת, עמדותיהם המקצועיות של פרופ' אש ופרופ' זרקא מעוררות התנגדות בקרב חלק משרי הקבינט. שרת המדע וחברת קבינט הקורונה, אורית פרקש הכהן, אמרה הבוקר בראיון לגלי צה"ל שאכן יש לכנס את הקבינט אך עיקר המאמץ צריך להיות מופנה להגברת ההתחסנות. "כדאי שהקבינט יתכנס, מניחה שכך יקרה. בינתיים יש הערכות מצב שוטפות כל הזמן. אנחנו נמצאים בגל שנקרא 'גל הלא מחוסנים' והמאמץ צריך להיות שם. מגבלות כאלה ואחרות – לא מה שישפיע".

מערכת החינוך: הצעה להקדים מבצעי בדיקות כחלופה לבידודים

אש התייחס לשאיפתו של ראש הממשלה בנט לאפשר למידה רציפה במערכת החינוך ולצמצם את מספר הבידודים, שעומד הבוקר על כ-140 אלף (מתוכם כ-40 אלף חולים מאומתים). בנט אמר בדיון אתמול לקראת החזרה ללימודים כי "אנחנו צריכים לאפשר למידה רציפה, אחרת נגדל פה דור של זומבים". לפי דיווח ב-ynet, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הציעה להקדים את הפעלת פרויקט "הכיתה הירוקה", שבו חובת הבידוד במקרה של תלמיד מאומת תוחלף בבדיקות יומיות. הפרויקט נמצא בפיילוט שאמור להימשך עד אמצע אוקטובר בבתי ספר בחברה הערבית (שלא נמצאים כרגע בחופשה), ושאשא ביטון הציע להפעיל אותו מיד לאחר החגים.

פרופ' אש אמר שהוא מתנגד להקדמת הפעלת הפרויקט: "זה לגיטימי לרצות, אבל אני חושב שהרבה יותר נכון לעשות את זה כפיילוט וזה מה שאנחנו לוחצים שיהיה."

"לא לחכות עם הגעה לבית חולים"

בנוסף קרא אש למי שחש ברע להגיע מיידית לאשפוז ולא לחכות. "שמנו לב שאנשים מגיעים לאיחור בבית חולים וזה בעיקר לא מחוסנים", הוסיף. "זו הזדמנות מבחינתי לומר לאנשים שאתה לא מרגיש טוב – תגיע מוקדם. אם אתה נשאר בבית זה יותר גרוע, אז לך יותר מוקדם, לך לקופת חולים ואם צריך, לך לחדר מיון ולבית החולים. אם יגיעו מוקדם אז הטיפולים יהיו יותר פשוטים ויש מספיק צוות לתת את הטיפולים".
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!