דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
30.5°תל אביב
  • 30.8°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.4°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.6°באר שבע
  • 41.2°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חוק ההסדרים, סוף החל"ת, עובדים בלי תו ירוק: ההחלטות שחיכו לאחרי החגים

לכנסת יש חודש וחצי לאשר חוק הסדרים של יותר מ-500 עמודים | מאות אלפים יישארו ללא הכנסה עם סיום החל"ת | הסנקציות על מפוטרים לא מחוסנים יגיעו לכנסת | אלו ההכרעות והמאבקים שצפויים בממשלה ובכנסת

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
טל כספין
דפנה איזברוך
מיכל מרנץ
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

החגים הסתיימו, ובפני הממשלה והכנסת, שתתחיל את מושב החורף שלה ביום ראשון, עומדות הכרעות כבדות משקל. התקציב וחוק ההסדרים יובאו לדיונים בכנסת וצריכים לקבל אישור סופי עד ה-14 בנובמבר או שהממשלה תפוזר; חקיקה שנויה במחלוקת לשלילת פיצויי פיטורים ודמי אבטלה מעובדים ללא תו ירוק תגיע בקרוב לכנסת, ומאות אלפי מובטלים מבוגרים יישארו ללא הכנסה עם סיום החל"ת.

כל אלו מתרחשים בעיצומו של גל הקורונה הרביעי, כשנתוני התחלואה והעומס על בתי החולים לא ירדו משמעותית במהלך החגים. במקביל, מעונות היום לגיל הרך יוצאים למאבק ומאיימים בשביתה בדרישה לתוספת משאבים, תקנים ושיפור תנאי העבודה של המטפלות.

שלילת פיצויי פיטורים ודמי אבטלה מעובדים ללא תו ירוק

בשבוע הבא יונחו על שולחן הכנסת ככל הנראה שני חוקים שנויים במחלוקת: הראשון קובע כי ניתן יהיה לפטר עובד שלא יתחסן ולא יסכים לבדיקות תדירות במסגרת התו הירוק בלי לשלם לו דמי פיצויים. השני קובע הוא שתשלום דמי האבטלה של אותו עובד יעוכב לשלושה חודשים.

שני החוקים, שמייצרים תקדימים בעיתיים ביחסי העבודה בישראל, זכו לביקורת חריפה מצד ההסתדרות, ומצד גורמים במערכת הפוליטית, בהם יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב ושר הבריאות ניצן הורוביץ.

המועד האחרון להעברת הערות הציבור לעיכוב דמי האבטלה חל אתמול (רביעי), ולביטול הפיצויים למובטלים ביום שבת, כך ששני החוקים יכולים להיות מוגשים לכנסת בתחילת השבוע הבא.

חוק ההסדרים והתקציב

המועד האחרון עד אליו צריך לעבור התקציב לשנים 2021 ו-2022 הוא ה-14 בנובמבר, ואם לא יאושר עד למועד זה הממשלה תפוזר. אך הדרמה הגדולה כבר מתחילה, בדיונים על סעיפי חוק ההסדרים שהחלו בוועדות הכנסת במהלך ספטמבר.

חוק ההסדרים הנוכחי הוא הגדול ביותר בשנים האחרונות, ואחד הכבדים ביותר בכל הזמנים. החוק מכיל מספר רפורמות כבדות ושנויות במחלוקת. ביניהן: ביטול השתתפות המדינה בפנסיה (אג"ח מיועדות), העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, הסרת מכסים בחקלאות ומעבר לתמיכה ישירה, הקמת רשות הרגולציה, הרפורמה במכון התקנים, הפרטת מערך הכשרות ועוד.

בדיונים שכבר החלו ברפורמה בקרנות הפנסיה נשלח האוצר לעשות מקצה שיפורים, לאחר שחברי הכנסת אמרו כי היא "דומה יותר לטיוטה". בחלק מהרפורמות התקבלו הסכמות עקרוניות על שינויים, אך אלה טרם הוכנסו לחוק.

מעבר לנקודות המחלוקת המרכזיות, מדובר בחוק מורכב, וספק רב עם ועדות הכנסת יספיקו לקיים אפילו דיון בסיסי על מרכיבים רבים בתוכו. במקרה זה תעלה השאלה האם לפצל עוד חלקים מתוך חוק ההסדרים, כפי שהציעה יועמ"שית הכנסת.

האופוזיציה, שבינתיים לא העבירה שמות חברים קבועים לוועדות הכנסת, לא יכולה נכון לעכשיו להצביע על סעיפי החוק, ובכך היא מאבדת מעוצמתה הפוליטית ויכולתה להשפיע על החוק. סביר כי לקראת הבאת סעיפי החוק להצבעה יימצא פתרון למשבר.

סוף החל"ת לגילאי 45 ומעלה

עם סיום תשלומי החל"ת בתחילת חודש אוגוסט ניתנה הארכה נוספת של עד 66 ימי אבטלה בתשלום למובטלים בגיל 45 ומעלה. תקופת הארכת התשלום משתנה בהתאם לתנאי הזכאות של כל מובטל, כך שאין יום אחד בו יסתיים התשלום לכולם, אבל המועד המשוער לסוף התשלום אצל רוב המובטלים יגיע במהלך חודש אוקטובר.

למרות הפסקת החל"ת, מספר המובטלים רחוק מלחזור לימים של לפני המשבר. נכון לסוף חודש אוגוסט, היו במשק כ-333 אלף מובטלים. בחודש אוגוסט קיבלו כ-112 אלף מובטלים מעל גיל 45 תשלום, רובם המוחלט יצטרפו למאות אלפי צעירים שנותרו ללא הכנסה. הפסקת התשלומים עוררה ביקורת ציבורית חריפה, אך שר האוצר אביגדור ליברמן וראש הממשלה נפתלי בנט לא מראים סימנים כי הולכת להיות תמיכה באותה אוכלוסייה, שרבים מתוכה עובדים במקצועות שלא חזרו לפעילות כמו ענפי התעופה והתיירות, ונותרו ללא אפשרויות תעסוקה.

ההתמודדות עם הקורונה

למרות סימנים אופטימיים בתחילת ספטמבר, נתוני התחלואה עדיין לא ירדו משמעותית. הבוקר (רביעי) מאושפזים בבתי החולים 660 חולים במצב קשה, ובחודש האחרון אותרו אלפי נדבקים חדשים מדי יום. קבינט מומחי הקורונה ובכירי משרד הבריאות ממליצים על הגבלות התקהלות, אך ראש הממשלה בנט ושר הבריאות הורוביץ מתנגדים לכך, עימות שצפוי להחריף אם התחלואה תישאר גבוהה.

במקביל, התו הירוק יתעדכן בשבוע הבא כך שמי שלא התחסן במנה שנייה או שלישית בחצי השנה האחרונה לא יהיה זכאי לו. שינוי זה צפוי להוביל לעלייה בהתחסנות בבוסטר או של מתחסנים חדשים, ובמקביל גם לביקורת מצד אנשים שאינם מעוניינים להתחסן בחיסון השלישי שיעבדו את זכאותם לתו הירוק, ומצד בעלי עסקים שיספגו פגיעה כלכלית.

מאבק מעונות היום והמטפלות

מעונות היום המפוקחים לגיל הרך החלו בקיץ האחרון במאבק בדרישה לתוספת תקנים ותקצוב. הארגונים המפעילים את המעונות (נעמת, ויצו, אמונה ועוד) ספגו נזקים כלכליים קשים בתקופת הקורונה, ודורשים מהמדינה לשפר את התקינה ולהעלות את שכר המטפלות. גם הסתדרות המעו"ף, שבה מאוגדות רבות מהמטפלות, הצטרפה למאבק. היום (רביעי) נפתחו המעונות בשעה 10:00. בראשון הקרוב מאיימים ההנהלות והעובדים לפתוח בשביתה.

לפי החלטת ממשלה מיולי, המעונות אמורים לעבור עד דצמבר מאחריות זרוע העבודה במשרד הכלכלה למשרד החינוך, ובכך להשלים רצף חינוכי מגיל לידה ועד אקדמיה במשרד החינוך. לפי ההחלטה, צוות בין משרדי צפוי להוביל את המעבר. הארגונים דורשים התחייבות מידית של הממשלה לשיפור המצב במעונות, בלי לחכות למעבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!