דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ד בתמוז תשפ"ד 20.07.24
31.4°תל אביב
  • 31.3°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.6°חיפה
  • 31.6°אשדוד
  • 35.1°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.2°טבריה
  • 31.2°צפת
  • 33.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ההסתדרות תוקפת את הצעות החוק לשלילת דמי אבטלה ופיטורין מעובדים בלי תו ירוק: ״קיצוני ומסוכן״

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: ״מעודדים התחסנות, אבל לא ניתן יד לפגיעה במקורות הכנסה של עובדים ובחסכונות הפנסיונים שנצברו משך עשרות שנים״

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות תוקפת את הצעות החוק של האוצר ומשרד הכלכלה לשלילת דמי אבטלה ופיצויי פיטורין מעובדים בלי תו ירוק: ״מדובר בהצעות קיצוניות, מסוכנות ובלתי סבירות״.

לטענת ההסתדרות, הצעת החוק של משרד הכלכלה לשלול פיצויי פיטורין מעובדים  שסירבו להתחסן או להציג בדיקת קורונה, והתפטרו בגלל הרעה בתנאים "יוצרת נורמה חדשה ומסוכנת במשפט העבודה של התפטרות לכאורה, שאינה אלא פיטורים הלכה למעשה, תוך שלילת הזכויות של עובד מפוטר".

בנייר עמדה שפרסמה ההסתדרות נכתב עוד ש״הצעת החוק הזו עומדת בסתירה לעקרונות היסוד של דיני העבודה והביטחון הסוציאלי״. על פי ההסתדרות, פיצויי פיטורין הם המשאב הכלכלי שמאפשר לעובד להתקיים עד מציאת מקום עבודה חלופי, ופגיעה בהם תטיל מעמסה על הקופה הציבורית.

שלילת פיצויי הפיטורין מסכנת גם את החיסכון הפנסיוני של העובדים, לרבות בהסדרים פנסיוניים שעוגנו בהסכמים קיבוציים במהלך שנים ארוכות. חלק מפיצויי הפיטורין מופקדים בחיסכון הפנסיוני ומשמשים להגדלת הקצבה בעת פרישה.

בחלק מהסדרי הפנסיה שלילת פיצויי הפיטורים משמעה מתן אפשרות למעסיק למשוך לזכותו כספים הנמצאים בקרן הפנסיה של העובד. מהלך שיפגע בקצבה עצמה בעת פרישה ואף עלול להביא לביטול זכות העובד לקצבה פנסיונית. לכן, לטענת ההסתדרות: ״ייתכן מצב שבו עובד צבר זכויות במשך עשרות שנים ועקב השינוי בחוק יאבד את הזכויות הללו. מדובר בענישה לא מידתית, על אחת כמה וכמה שעה שהעובד לא עשה מעשה המנוגד לחוק".

הצעת החוק יוצרת תמריץ שלילי למעסיק לא למצוא חלופות העסקה לעובד ולמהר לסיים את העסקתו, ובכך ליהנות מפיצויי הפיטורים ודמי ההודעה המוקדמת שנשללים. לכן, לפי עמדת ההסתדרות, אין לשלול פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת ויש למצוא פתרונות אחרים לעידוד התחסנות, בדיקות ושמירת בריאות הציבור.

ההסתדרות הביעה התנגדות גם להצעת החוק של משרד האוצר, לפיה מפוטר שלא יציג תו ירוק ייחשב כמתפטר ויוכל לקבל דמי אבטלה רק אחרי 90 יום. ההתנגדות להצעה זו היא, בין היתר, מאותם טעמים עקרוניים של ההתנגדות להצעת משרד הכלכלה.

לטענת ההסתדרות, צירוף שתי הצעות החוק פירושו כי לאדם שעבודתו תסתיים, גם אם פוטר, לא יהיו כל מקורות הכנסה: לא פיצויי פיטורים, לא הודעה מוקדמת ולא דמי אבטלה למשך 90 ימים.

גם כאן, נכתב בנייר העמדה, "נעשה שימוש בזכויות סוציאליות שתכליתן לאפשר קיום מינימלי לעובד בנסיבות של אובדן מקור הפרנסה, כבאמצעי ענישה".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר היום (ד׳): ״המאבק בנגיף הקורונה חשוב מאין כמוהו, וכולנו שותפים למאמץ להחזיר את המשק לפעילות מלאה. לכן, אני קורא לכל העובדים בישראל ללכת להתחסן. עם זאת, ההסתדרות לא תיתן יד לפגיעה במקורות ההכנסה של העובדים ובחיסכון הפנסיוני שצברו במשך עשרות שנים. מדובר בתקדים מסוכן ובפגיעה קשה בציבור העובדים, ולא נסכים לכך״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!