דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוץ

איראן עורכת מפגן כוח על גבול אזרבייג׳ן: ״לא נסבול נוכחות של המשטר הציוני״

נשיא אזרבייג׳ן אמר שהוא ״מופתע מאוד״ מהתמרונים האיראנים | מפקד כוחות היבשה בטהרן השיב: ״השכנות שלנו יודעות היטב את הסיבות לקיום התרגילים״

חיילי משמר הגבול האיראני (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
חיילי משמר הגבול האיראני (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

איראן הכריזה הבוקר (ה׳) שתחל בתרגיל צבאי על הגבול עם אזרבייג׳ן. מפגן הכוח האיראני ייקרא ״כובשי ח׳יבר״, על שם עיר בסעודיה בה הביס מוחמד את היהודים.

צבא איראן ריכז בשבוע האחרון כוחות רבים על גבול אזרבייג׳ן, והחל לערך תמרונים במקום. נשיא אזרבייג׳ן, אילהם אלייב, אמר לסוכנות הידיעות הממלכתית של טורקיה שהוא ״מופתע מאוד״ מהתמרונים האיראנים.

דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח׳טיבזאדה, הגיב אתמול לדברי אלייב ואמר: ״איראן לא תסבול את נוכחות המשטר הציוני בסמוך לגבולותיה, ותנקוט בכל פעולה שתידרש בשביל להבטיח את ביטחונה. התמרונים הצבאיים בגבולותינו הצפון מערביים יביאו לשלום ויציבות של כל האזור״.

במשרד החוץ האיראני לא מבינים מדוע נשיא אזרבייג׳ן מופתע מהתרגיל הצבאי: ״דבריו של אלייב מפתיעים מאחר שהגיעו בשעה שלטהרן ולבאקו יש יחסים מעולים המבוססים על כבוד הדדי, וערוצים פתוחים דרכם נערכות שיחות בדרג גבוה״. בהודעה של משרד החוץ האיראני נכתב ששרי החוץ של שתי המדינות שוחחו על נושאים הקשורים לתרגיל הצבאי בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק.

מוחמד פקפור, מפקד כוחות היבשה של משמרות המהפכה אמר אתמול: ״אנו רואים בשינויים הגיאופוליטיים במדינות השכנות לנו דבר שפוגע בביטחון שלנו, וזהו קו אדום מבחינתנו. השכנות שלנו יודעות היטב את הסיבות לקיום תרגילים צבאיים״.

מס דרכים על משאיות איראניות

המתיחות בין באקו לטהרן עלתה בשבועות האחרונים לאחר שפקידים ברשויות המכס של אזרבייג׳ן החלו להשית ״מס דרכים״ על משאיות איראניות שהובילו דלק וסחורות אחרות לארמניה.

מקטע של הכביש המרכזי מאיראן לארמניה עובר בשטח שנמצא במובלעת נגורנו-קרבאך שעד המלחמה היה בשליטה ארמנית. לדברי אלייב, המשאיות האיראניות נכנסו על בסיס קבוע לאזור קרבאך בצורה לא חוקית לפני שהאזור ״שוחרר מהכיבוש הארמני״.

״זה משהו שקרה חדשות לבקרים במהלך תקופת הכיבוש״, אמר נשיא אזרבייג׳ן לסוכנות אנטוליה הטורקית, ״היה לנו את המידע, אך כמובן זה לא היה ברור כמו עכשיו. הבענו את חוסר שביעות הרצון שלנו בנושא באמצעות ערוצים שונים, אך התהליך המשיך״.

הנשיא הוסיף שאף משאית איראנית לא נכנסה לאזור נגורנו-קרבאך מאז שמדינתו החלה להשית את מס הדרכים. השגריר האיראני בבאקו הסביר שהתרגילים שמתקיימים בגבול ״לא אמורים להיתפש כאיום על ידידתנו שקיבלה על כך התראה של חודשים מראש״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!