דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ביקורת על בית החולים שטיפל בנערה שנרצחה: ״ליקויים בשמירה על ביטחונם של ילדים״

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח״כ אפרת רייטן התכנסה לדיון בעקבות הרצח של ליטל יעל מלניק: ״תפקיד המדינה לקחת אחריות על הנוער הזה, לאפשר להם הזדמנות אמיתית ושווה״

ועדת העבודה והרווחה. "לכו לאבן גבירול בתל אביב, תראו כמה ילדים גונבים רמזורים ונוסעים ב-90 קמ"ש" (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ועדת העבודה והרווחה. "לכו לאבן גבירול בתל אביב, תראו כמה ילדים גונבים רמזורים ונוסעים ב-90 קמ"ש" (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה קיימה הבוקר (שלישי) דיון דחוף בנושא טיפול גורמי הרווחה בנוער בסיכון, בעקבות מקרה הרצח של ליטל יעל מלניק ז"ל. בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום: "הדיון מתקיים לבקשת מספר חברות כנסת וגורמים נוספים, בעקבות הרצח המזעזע של ליטל יעל מלניק. המקרה עורר הרבה שאלות ורצון לקדם צעדים שיסייעו למנוע מקרים נוספים כאלה בעתיד".

"מאז שקבענו את הדיון התחילו להגיע סיפורים ומקרים קשים שמעידים על בעיות בתחום הזה, שחייבים לתת עליהם את הדעת", הוסיפה רייטן. "אני רוצה לשמוע על אחריות המדינה על אותם נערים ונערות שנמצאים במסגרות חוץ ביתיות, המשטרה, בתי המשפט, גורמי הרווחה וגורמים נוספים. תפקיד המדינה לקחת אחריות על הנוער הזה, לאפשר להם הזדמנות אמיתית ושווה". 

ליטל יעל מלניק, בת 17 מאור עקיבא, נמצאה קבורה ליד החי פארק בקריית מוצקין, ביום שבת האחרון. המשטרה עצרה בן 49 מקריית מוצקין, ללא עבר פלילי, בחשד שרצח אותה וקבר את גופתה ליד הזירה. לפי החשד, בן ה-49 והנערה הגיעו למקום יחדיו. החשוד עובד בבית חולים פסיכיאטרי בטירת הכרמל, וייתכן שכך נוצר הקשר בינו לבין הקורבן.

זירת האירוע בקריית מוצקין (צילום: דוברות מד"א)
זירת האירוע בקריית מוצקין (צילום: דוברות מד"א)

עו"ד לידיה רבינוביץ, מנהלת מערך עו"ד משלי של משרד המשפטים, המייצג בני נוער בהליכים משפטיים: "ליטל יעל ז"ל הסכימה לאשפוז ולכן לא ליווינו אותה לצערי, אני חושבת שדברים יכלו להתנהל אחרת. הפיקוח שיש במשרד הרווחה הוא גן עדן לעומת מה שקורה במחלקות לבריאות הנפש. זה עולם אחר".

"ביום ראשון ביקשנו מהאגף לבריאות הנפש להקים ועדת בדיקה לגבי אותו בית חולים מעלה הכרמל, אנחנו זועקים על ליקויים בשמירה על ביטחונם ורווחתם של ילדים שנמצאים שם", הוסיפה רבינוביץ."גם שילד כבר מקבל ייצוג לא מאפשרים לו להיפגש עם עו"ד, ילדים לא מובאים לדיונים בתי משפט. באופן כללי אין שום חוזר רשמי שמתייחס למחלקות נוער וילדים, אין הכשרות מותאמות לטיפול לילדים בסיכון, לנושא של טראומה ועוד". 

רקפת בן גיא, מנהלת אגף בכיר חוץ ביתי במשרד הרווחה והביטחון החברתי: "היכולת שלנו במערכת האכיפה להגן על ילדים בגיל 17 זו סוגיה שצריכה לעלות לדיון. נערות ונערים שלנו בורחים, משתמשים בסמים. הם תחת אחריותינו אבל יש לנו כלים מצומצמים שבהם אנחנו יכולים להשתמש עם נוער בסיכון. אני יכולה לקלוט ילד שהיה קשור עכשיו חודש במסגרת טיפולית ולי אפילו אסור לשים אותו בחדר סגור. היום נמצאים 6,500 ילדים במסגרות שלנו. בשנה שעברה היו לנו 1,481 אירועים שהוגדרו כחריגים במסגרות בדרגות חומרה שונות".

סימונה שטיינמץ, נציבת תלונות ילדים במסגרות חוץ ביתיות אמרה: "בשנה שעברה פנו אלינו כ-600 ילדים, מתוך 17,000 ילדים במסגרות של הרווחה, פנימיות של מערכת החינוך ואומנה. הפניות היו מגוונות, הרבה בנושא של יחס של מדריכים. בנובמבר נגיש לוועדה את הדוח השנתי עם כל הפרטים. בשנת 2021 נפגשנו במצבים של תלונות שנבדקו, נמצאו מוצדקות ובכל זאת לא טופלו. מדובר במגמה שבלטה השנה, לעומת שנים אחרות שבהן עקבנו ומצאנו שהתלונות טופלו".  

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים: "הדברים מתנקזים הרבה פעמים לעו"סית בשטח שעושה ככל שביכולתה לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר בין כל המשימות, אבל לאורך שנים המדיניות הממשלתית היא לייבש את המערכת בצורה מכוונת, יש מחסור בתקציבים ויש לכך השלכות רבות. המסגרות עובדות בתת תקינה ולעיתים גם בתת תנאים – במערכת האשפוזית וגם במערכת בקהילה". 

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית): "אני מרגישה צורך עז לבקש סליחה ענקית מליטל, ממשפחתה, כי אולי יכולנו למנוע את הרצח הנורא הזה. כל רצח הוא נורא, כפל כפליים כשמדובר בנערה צעירה עם קשיים נפשיים, ונכנסים פה גם הטרדה ותקיפה מינית, על פי החשד על ידי אח שעבד בבית החולים שבו היא טופלה. כולם בתקשורת מדברים על מערכת יחסים, על רומן, עם אדם שמבוגר ממנה בעשרות שנים – איזה מערכת זוגית? מדובר פה בניצול מיני שפל ונורא".

ח"כ שירלי פינטו (תקווה חדשה): "אני מזועזעת. בכל יום שעובר אנחנו מגלים עוד פרטים על הרצח הנורא, שמצביעים על כשל גדול שנמשך לאורך שנים וטוטא מתחת לשטיח, איפה היו כולם? יש פה המון סימני שאלה וחשוב להציף ולהוציא הכל החוצה כי זה לא יכול להמשיך כך". 

ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "אנחנו פועלים לדאוג בתקציב הקרוב לכמה שיותר הדרכות והכוונות וליווי בנושא של פגיעה מינית וכל מה שמשתמע מכך לכל הצוותים הטיפוליים בכל מערך בריאות הנפש בישראל. אני מקווה שימצאו לזה הכלים והמשאבים הנחוצים. המקום שבו נשים, ילדות ונערות נמצאות במקום המוחלש ביותר זה מצב שבו חייבים להיות נהלים ברורים להגנה ופיקוח הדוק, וצריך לשקול אופציה לאפשר להן להתאשפז במקומות עם רמת חיכוך מינימלית, אולי מקומות לנשים בלבד, נשות צוות שמטפלות בהן". 

ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד: "המקרה של ליטל יעל צריך להרעיד את אמות הסיפים. מדובר בנערה שהייתה במערכת בריאות הנפש במקום שבו כבר ביקשנו בעבר לקיים ועדת בדיקה על מקרה אחר שהתרחש בו, ושם הוגש לאחרונה כתב אישום על תקיפה מצד מאבטח. מדיניות, נהלים ותקנות נכתבים היום בדם של ילדים. זה צריך להיפסק. את הנערה האומללה הזו כבר לא נוכל להציל, אבל אולי את הבאים. רשת ההגנה על הילדים צריכה להיות צפופה ולא מחוררת, כמו שהיא היום".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!