דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הנגיד מזהיר: "בסוף המשבר אנחנו עלולים להישאר עם אבטלה מבנית גדולה יותר"

פרופ' אמיר ירון הבהיר שכדי למנוע גידול באבטלה יש לחזק את ההכשרה המקצועית | על הרפורמה באג"ח המיועדות: "יש עם האוצר שיח על פתרונות שהם בין חוק למכשיר פיננסי"

אמיר ירון. הביא לשיח הישראלי קצת מהרוח הנושבת בעולם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אמיר ירון. הביא לשיח הישראלי קצת מהרוח הנושבת בעולם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

"יתכן שבתום המשבר יישאר המשק עם שיעור אבטלה מבנית גבוה יותר", כך הזהיר היום (חמישי) נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, במסיבת עיתונאים עם הצגת החלטת הריבית. הנגיד אמר כי חיכוכים בשוק העבודה מביאים לכך שהמשרות הפנויות מאוישות בקצב איטי יחסית, בין היתר לאור קושי בתהליך ההכשרות המקצועיות.

בתגובה לשאלת 'דבר' על החשש מתופעה של "התאוששות ללא עבודה", אמר הנגיד כי שיעור האבטלה הרחב משתפר, וכי החזרה איטית בעיקר בקרב עובדים צעירים, חלקם חסרי מיומנויות, וכי הוא מקווה שהמצב ישתפר אחרי החגים. "עם זאת", הוסיף הנגיד, "אין ספק שחלק מהיכולת למזער את האבטלה המבנית ארוכת הטווח כרוכה בהכשרות מקצועיות".

לשאלת 'דבר' בנוגע למחלוקת עם האוצר בנוגע לרפורמה באגרות החוב המיועדות בחוק ההסדרים אמר הנגיד כי נבחנים פתרונות שהם בין חוק, כפי שהציע האוצר, למכשיר פיננסי כפי שהציע בנק ישראל. לדבריו, הבנק תומך ברפורמה באופן עקרוני, אבל הוא ציין שתי בעיות: "צריך לוודא שנגד תרחישי קיצון יהיו לאותה קרן שמבטחת את הפנסיות מספיק תקציבים, משהו אופרטיבי שאנחנו עובדים עליו. ויש את הנושא של כמה חוק הוא בטוחה, זה לא אפס או אחד. אבל ככל שהנושא מתקדם לכיוון של מכשיר פיננסי, הבטוחה היא יותר חזקה, ויש שיח על פתרונות בין לבין".

פרופ' ירון אמר כי אם לא יהיו התפתחויות יוצאות דופן, בין החודשים נובמבר לדצמבר תופסק רכישות אגרות החוב התומכות ביכולת הממשלה לגייס כסף במחירים זולים. "עבר זמן רב מאז הכרזנו על סט הצעדים המוניטריים הראשונים", אמר הנגיד, "ברחבי העולם ובישראל מתקדמים בתהליך הלמידה של החיים הכלכליים לצד הנגיף. חלק מהבנקים המרכזיים בעולם החלו לצמצמם את ההרחבות המוניטריות. גם אנחנו הפסקנו חלק מהצעדים המרחיבים."

ירון הדגיש שהאינפלציה בישראל אמנם עלתה, אך נותרה מעוגנת בתחום היעד ונמוכה ביחס לעולם. לגבי השאלה האם האינפלציה קבועה או זמנית אמר ירון: "התאוששות הכלכלה העולמית, הסרת המגבלות וגידול בהכנסה הפנויה הביאו עימם גלי ביקושים משמעותיים. במקביל, צד ההיצע מתאושש לאט יותר ועד כה טרם השתקם באופן מלא. כתוצאה מכך אנו עדים לשיבושים בפעילות הכלכלית, שמלווים בעלייה במחירי האנרגיה ובעיכובים בשרשראות הייצור והאספקה השונות – עיכובים שסביר להניח שהם זמניים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!