דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ד בתמוז תשפ"ד 20.07.24
31.4°תל אביב
  • 31.3°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.6°חיפה
  • 31.6°אשדוד
  • 35.1°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.2°טבריה
  • 31.2°צפת
  • 33.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אחרי שעברה כיווץ, תכנית הדגל של ביידן מתקרבת לאישור

התכנית על סך 2 טריליון דולר מתמקדת בשיפור מערכת הביטחון הסוציאלי ואקלים, קטנה בעקבות לחץ סנאטורים דמוקרטים מתונים | בין היתר היא כוללת על מס מיוחד על מיליארדרים

נשיא ארה"ב מדבר על תכנית התשתיות שלו באירוע פתוח בפנסילבניה  (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
נשיא ארה"ב מדבר על תכנית התשתיות שלו באירוע פתוח בפנסילבניה (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובכירים דמוקרטים בקונגרס קרובים להסכמה סופית על חבילת צעדים בנושאים ביטחון סוציאלי ואקלים על סך 2 טריליון דולר. תכנית זו היא אחד הצעדים הגדולים של ממשל ביידן, וכדי לאשרה בסנאט החצוי הוא צריך תמיכה מלאה של כל הנציגים הדמוקרטים.

בלחץ הגורמים המתונים במפלגה הדמוקרטי, עברה התכנית כיווץ משמעותי והיא תעמוד על 2 טריליון דולר בעשר שנים, לעומת 3.5 טריליון דולר בהצעה המקורית. המשא ומתן בין הצדדים נמשך, בעודם מנסים להסכים על התכניות שיקוצצו בחבילה הכוללת תכנית טיפול, חינוך, בריאות ואנרגיה נקייה.

ראש בית הנבחרים של הקונגרס ננסי פלוסי אמרה כי הגעה להסכמה היא "אפשרית מאד". לדבריה יש הסכמה על 90% מהתכנית, כולל תכניות האקלים שהיו במחלוקת, והשאלות הפתוחות הן בנושאי תכנית בריאות.

סגנית הנשיא קמלה האריס נשמע אפילו בטוחה יותר. בביקור בניו יורק, היא אמרה שהמתח אמנם עולה סביב הפרטים הסופיים, אבל "אני בטוחה, למען האמת, לא רק אופטימית, אלא בטוחה, שנגיע להסכם".

נקודות מחלוקות מרכזיות הן העלאת מס החברות על מנת לממן את התכנית, ומהלך להוריד את העלות של תרופות במרשם, שהעלה חששות בתעשיית התרופות. הדמוקרטים מחפשים הסכמה רחבה בין הפרוגרסיביים והמתונים במפלגה לגבי תג המחיר של מהלך זה והמרכיבים שלו.

בבית הלבן, הנשיא "הפשיל שרוולים ונמצא עמוק בתוך הפרטים, הטבלאות והמספרים", אמרה הדוברת ג'ן פסקי. ביידן עצמו דוחף את התכנית בציבור, והופיע באירוע טאון הול מצולם, בו אמר כי התכנית משקפת את הערכים של מעמד הביניים האמריקני.

"ההתקדמות כאן היא חבילה היסטורית שתיצור מערכות ותכניות שמעולם לא היום קיימים בחברה שלנו לפני כן" אמרה פסקי, וציינה את הרחבת את המימון לטיפול בילדים וגן טרום חובה אוניברסלי חינם.

בנושא אחד, המסים באמצעותם יממנו את החבילה, הצעה חדשה של הבית הלבן מקרבת פשרה בין הצדדים: במקום לבטל את הורדת מס החברות שהוביל דונלד טראמפ, כפי שאמר ביידן שיעשה, מוצע לגבות את מס החברות המינימלי מכל החברות הפועלות בארה"ב, ובמקביל ליצור מיסוי מיוחד על מיליארדרים. מדובר בקבוצה של כ-700 אנשים.

העלאת מס החברות זכתה להתנגדות קשה של סנטורית אריזונה קריסטין סינמה, אחת משני חברי הסנאט הדמוקרטים שמובילים את ההתנגדות לביידן. הנשיא התייחס להתנגדות זו ואמר שסינמה מתנגדת להעלאת "אפילו פני של מסים" על העשירים ותאגידי הענק. מאוחר יותר הבהיר הבית הלבן שאין הכוונה לתכנית המסים החדשה, בה סינמה תומכת.

ביידן אמר שסנאטור ג'ו מנצ'ין, מתנגד בולט נוסף לתכנית מקרב הדמוקרטים, לא רוצה "להאיץ" את המעבר לאנרגיות מתחדשות מתוך חשש לאובדן מקומות עבודה בתעשיות הפחם במדינה שלו. בעקבות הלחץ של מנצ'ין, שזכה למימון שלחברת הנפט, חלק האקלים בתכנית צומצם בצורה משמעותית.

בימים הקרובים ינסו הצדדים להגיע להסכמה. כדי לאשרה בסנאט ידרשו הדמוקרטים לעשות מהלך שעוקף את הפיליביסטר בסנאט החצוי, ויאפשר להם לאשר את התכנית ברוב דחוק של 50 סנאטורים וסגנית הנשיא האריס. כדי לעשות זאת, נדרשת תמיכה מלאה של חברי הסנאט הדמוקרטים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!