דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

9.4 מיליארד שקלים לחינוך, 3 מיליארד שקלים לתחבורה: אושרה תכנית חומש חדשה לחברה הערבית

התכנית שאישרה הממשלה אתמול (א') תתוקצב ב-30 מיליארד שקלים, וסעיפיה המרכזיים הם פיתוח התעסוקה, חדשנות טכנולוגית והיי-טק, שירותי בריאות ודיור ושיכון | מרכז מוסאוא: "החלטת הממשלה היא מעט מדי ולצערנו לא תסגור את הפערים בעוני, תחלואה, תעסוקה, נשירה ודיור"

אום אל פחם (צילום: משה שי/פלאש 90)
אום אל פחם (צילום: משה שי/פלאש 90)
יניב שרון

תכנית החומש החדשה לחברה הערבית אושרה אתמול (ראשון). התכנית מהווה המשך לתוכנית החומש הקודמת (החלטה 922) שעתידה להסתיים בדצמבר הקרוב לאחר הארכתה בשנה.

היקף התכנית ל-2026-2022 יעמוד על 30 מיליארד שקלים, ובמסגרתה יקודמו שורת מהלכים לצמצום פערים בחברה הערבית, בהם:

  • פיתוח התעסוקה: הגדלת מספר ההכשרות למקצועות הנדרשים במשק. יושם דגש על הקניית מיומנויות בשפה העברית כדי לעודד השתלבות איכותית בשוק התעסוקה. כמו כן, תורחב פעילות מעונות היום כדי לעודד נשים ערביות להיכנס למעגל התעסוקה. בפעולות אלה ופעולות נוספות לעידוד תעסוקה יושקעו יותר מ-1.4 מיליארד שקלים.
  • חדשנות טכנולוגית והיי-טק: הגדלת שיעור התלמידים הערבים הזכאים לבגרות ברמת 5 יחידות במקצועות מתמטיקה, אנגלית ובמקצועות המחשב, הגדלת שיעור בוגרי התארים במקצועות ההיי-טק בקרב החברה הערבית, הגדלת שיעור המועסקים הערבים בענף ההיי-טק מסך המועסקים בענף, והגדלת מספר היזמים הערבים המובילים מיזמים טכנולוגיים.
  • שירותי בריאות: הממשלה תקים צוות שיממש את תכנית העבודה בתחום הבריאות, שמטרתה לפעול לצמצום הפערים בשירותי הבריאות בין התושבים ביישובי המיעוטים לכלל הארץ בשיעור של לפחות 25%, בשניים מהנושאים שבהם מתמקדת התכנית: בריאות האישה, שנות החיים הראשונות, סוכרת והשמנה, בריאות הנפש, עישון ומחלות ריאה.
  • דיור ושיכון: כדי לקדם בנייה חדשה, ישווקו כ-5,000 יחידות דיור ב-2022 ועד 9,000 שיווקים ב-2026 (במתווה שעולה ב-1,000 שיווקים בכל שנה). בנוסף, לצורך שיקום ופיתוח תשתיות בשכונות ותיקות, לרבות ניקוז מי גשם למניעת הצפות, תשתיות חשמל, תקשורת ומפגעי בטיחות, יוסרו חסמי תכנון וביצוע. כמו כן, יתוקצבו מוסדות ציבור (מועדונית, מתנ"ס, קופת חולים) במרקם הוותיק ובשכונות חדשות.

לפי ההחלטה, הסכום האמור (30 מיליארד שקלים) מתחלק באופן הבא:

חינוך: 9.4 מיליארד שקלים
תחבורה: 3 מיליארד שקלים
דיור: 2.8 מיליארד שקלים
תרבות וספורט: 1.05 מיליארד שקלים
תעסוקה: 1.4 מיליארד שקלים
רשויות מקומיות: 1.7 מיליארד שקלים
הייטק: 600 מיליון שקלים
בריאות: 650 מיליון שקלים
רווחה: 615 מיליון שקלים
צעירים: 200 מיליון שקלים
הגנת הסביבה: 550 מיליון שקלים
הנגשה דיגיטלית: 65 מיליון שקלים
ביטחון פנים: 85 מיליון שקלים

ראש הממשלה נפתלי בנט: "אנחנו מוציאים היום אל הפועל תכנית רחבת היקף לקידום המגזר הערבי. המטרה שלנו היא לצמצם את הפערים בחינוך, ברווחה, בתעסוקת נשים ובתחום הכלכלי-מוניציפאלי במיוחד. בנוסף, ככל שנעמיק את החינוך למתמטיקה ומדעים בחברה הערבית, ונגדיל את הההשתפות של הערבים בשוק ההיי-טק, נצא כולנו נשכרים. לכן, הבאנו היום לשולחן הממשלה תכנית בהיקף רחב של כ-6 מיליארד שקלים בממוצע בשנה, למשך 5 שנים. מדובר בתכנית שתעסוק בפיתוח תעסוקה, בחיזוק מוניציפאלי, בשיפור שירותי הבריאות, בעידוד ההשתלבות בהיי-טק ובמקצועות טכנולוגיה ובדברים רבים נוספים".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן: "אחרי חודשים של עבודה מסביב לשעון, אישרנו היום תכנית היסטורית בממשלה. מדובר בתכנית שמתרגמת את ערך השיוויון למעשים, כש-21 משרדי ממשלה תרמו את חלקם למהלך. אני מאמינה שתכנית זו תספק תקווה להרבה מאוד אנשים שחיים בישראל, ובסופו של יום גם תפחית את תופעת האלימות והפשיעה. בעיניי לא ניתן למגר אלימות רק באמצעות שוטרים ושופטים, אלא יש לייצר עבור אותם צעירים שכיום מידרדרים לפשע, אלטרנטיבה טובה יותר".

ממרכז מוסאוא נמסר: "החלטת הממשלה היא מעט מדי ולצערנו לא תסגור את הפערים בעוני, תחלואה, תעסוקה, נשירה ודיור. מדובר בהחלטה שתקצה כ-6 מיליארד שקלים מתוך כ-520 מיליארד שקלים (תקציב 2022) לחמישית מאזרחי המדינה.

"המחלקה הכלכלית חברתית במרכז מוסאוא שבדקה את הצעת תקציב המדינה מצאה שהתקציבים שאמורים לממש את החלטת הממשלה לא נמצאים בהצעת התקציב ל-2022, ולכן הממשלה לא תוכל לממש אותם, אלא אם תבצע הסטת תקציבים בסכום של כ-6 מיליארד שקלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!