דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

בנט בגלזגו: ״אנחנו מדינת סטארט-אפ, נרכז מאמצים להצלת העולם שלנו״

ראש הממשלה הבטיח ״להיפטר מהפחם עד 2025״ |ביידן: ״הציווי מוסרי אבל גם כלכלי״ | ג'ונסון: "הילדים שישפטו אותנו עוד לא נולדו"

ראש הממשלה נפתלי בנט בוועידת האקלים בגלזגו (צילום: חיים צח /לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט בוועידת האקלים בגלזגו (צילום: חיים צח /לע"מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אירוע הפתיחה של ועידת האקלים בגלזגו החל היום (שני) בטקס חגיגי, כשאת פניהם של מנהיגי העולם קיבלו ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. ראש הממשלה נפתלי בנט משתתף גם הוא בוועידה, ערך סבב פגישות עם מנהיגים מהעולם ונשא נאום בו התייחס לפעולות מדינת ישראל לנוכח משבר האקלים: "ישראל קטנה – אבל ההשפעה שלנו יכולה להיות אדירה".

בין המנהיגים איתם נפגש בנט: נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת קנדה ג׳סטין טרודו ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.

לדברי בנט, ״ההיסטוריה תשפוט את תגובת הדור שלנו לאיום הזה – לא לפי מידת השאפתנות שלנו, אלא לפי הפעולות שאנו נוקטים. ישראל נמצאת בתחילתה של מהפכה בנושא שינויי אקלים".

ראש הממשלה הוסיף: "לאחרונה החלנו ליישם מאות תכניות לקידום אנרגיה נקייה וצמצום פליטת גזי החממה יותר מאשר בכל תקופה אחרת בהיסטוריה של ישראל, ואנו מחויבים לצמצם את פליטת הגזים ל-0 עד 2050 ולהיפטר מהפחם עד 2025".

״ישראל היא מדינה קטנה. אנחנו מהווים פחות משליש מגודלה של סקוטלנד. טביעת הרגל הפחמנית שלנו אולי קטנה, אבל ההשפעה שלנו על שינויי האקלים – יכולה להיות אדירה.
אם בכוונתנו להשפיע באמת, עלינו להזיז את המחט, לתרום את מקור האנרגיה היקר ביותר של ישראל: האנרגיה והמוח של אנשינו. זה מה שמזין את החדשנות ואת כושר ההמצאה שלנו, זה המקום שבו ישראל יכולה לעשות שינוי אמיתי״, אמר רה״מ.

בנט ציין: ״ישראל היא אולי 60% מדבר, אבל הצלחנו לגרום לה לפרוח. אנחנו אולי נמצאים באחד המקומות היבשים ביותר על פני כדור הארץ, אבל הצלחנו להפוך למדינה מספר אחת בעולם בתחום חדשנות במים. כמדינה עם הכי הרבה סטארט-אפים לנפש בעולם, עלינו לתעל את מאמצינו להצלת העולם שלנו. שינוי התנהגותי לא יכול להביא אותנו אל היעד. לשם כך נזדקק להמצאות חדשות ולטכנולוגיות חדשות, שעדיין לא דמיינו״.

״אני קורא ליזמים ולאנשי החדשנות שלנו: אתם יכולים להיות מה שעושה את השינוי, ה"גיים צ׳יינג׳ר". אתם יכולים לעזור להציל את הפלנטה שלנו. במקום לבנות עוד אפליקציה מרשימה, תוכלו להשיק סטארט-אפים שיעזרו לפתור את האיום העולמי הזה״, סיכם ראש הממשלה.

ביידן: ״ארה״ב תשמש דוגמא אישית להובלת המאבק״

נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן התייחס בנאומו למצב האקלים החמור: ״סערות שקרו פעם ב-100 שנה מתרחשות כל כמה שנים, בחודשיים האחרונים ארצות הברית חוותה את כל זה.
בעידן שבו המגיפה גרמה לנו להבין ששום אומה לא יכולה להימלט, יש כאן גם הזדמנות גדולה, לא רק לארצות הברית, אלא לכולם״.

״זו נקודת ההטייה של ההיסטוריה, יש לנו יכולת להשקיע בעצמנו בעתיד שוויוני של אנרגיה נקיה. נקי יותר לילדינו, ולמערכות האקולוגיות של הפלנטה״, אמר ביידן.

ביידן הוסיף: ״אפשר ליצור סביבה שתרים את רמת החיים ברחבי העולם. זה ציווי מוסרי אבל גם כלכלי. אם נתדלק צמיחה גבוהה יותר ומשרות טובות יותר ונראה את התנודתיות של מחירי האנרגיה כיום ולא נתעלם מזה – נראה בזה קריאה לפעולה. מחירי אנרגיה יקרים מעידים שיש צורך לגוון מקורות, להכפיל מאמץ באנרגיה נקיה ולפתח עוד טכנולוגיות נקיות, כדי לא להסתמך יתר על המידה על מקור אחד״.

״נעשה השקעות היסטוריות באנרגיה נקיה יותר מכל אומה בעבר. נחתוך פליטות במעל גיגה-טון עד 2030. נעזור למשקי בית לחסוך בהוצאות האנרגיה שלהם, להתקין פנלים סולאריים בבית, להפחית מחירי אנרגיה, להפוך את האוויר והמים לנקיים יותר״, הבטיח ביידן.

״נשתמש בפנלים סולאריים ובטורבינות רוח, שיוצרות משרות טובות ומאוגדות לעובדים אמריקאיים, נושא שאסור להתעלם ממנו. אנשים מדברים על אקלים, אני אומר שזה על עובדים, שמניחים קווי מתח, עובדי הרכב הבאים, שיתקינו רשתות של עמדות טעינה, המהנדסים שימציאו שיטות ללכידת פחמן והפועלים שיתקינו אותם״.

״ארצות הברית תוכל לעמוד ביעדים השאפתנים – להפחית 50-52% של פליטות בארה"ב עד 2030 ונדגים שארצות הברית לא רק חזרה, אלא מובילה את המאמץ בדוגמה אישית״, סיכם נשיא ארה״ב.

מזכ״ל האו״ם: ״אנחנו בדרך להתחממות קטוסטרפילית״

"יש גרעון של אמון ועודף של בלבול. יש שיטות שונות למדידה פחמן וזיהום, שמפיקות תוצאות אחרות", כך אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטראש, שהודיע על הקמת צוות מומחים שיגבש הצעה ברורה ומחייבת למדידת פליטות פחמן, והגדרה למושג "אפס פחמן".

"ששת השנים מאז ההסכמה על הסכם פריז היו החמות ביותר אי פעם" אמר מזכ"ל האו"ם במושב הפתיחה של כנס COP26 בגלזגו, סקוטלנד. "זה הזמן להגיד מספיק. אפילו האם נעמוד בהסכם הקיים, אנחנו בדרך להתחממות קטוסטרפילית. אנחנו עדיין בדרך לאסון אקלימי".

"למדינות ה-G20 יש אחריות מיוחדת", הוא הוסיף. "מאחר והן אחראיות ל-80% מהפליטה. אני קורא לכלכלות מפותחות ומתפחות לבנות קואליציות".

את מדינת ישראל מייצגים בוועידה ראש הממשלה נפתלי בנט יחד עם השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושרת האנרגיה קארין אלהרר. בארץ אומנם הציבו יעדים סביבתיים צנועים יותר ביחס למדינות אחרות, אך בנט ינסה לשווק את ישראל כאומת הסטארט-אפ – וכמי שאולי בכוחה למצוא את הפתרון הטכנולוגי שיאפשר לכדור הארץ להתמודד עם המשבר הגדול.

ג׳ונסון: ״הילדים שישפטו את מעשינו כאן עוד לא נולדו״

"יש לנו את הטכנולוגיה, יש לנו את היכולות הפיננסיות, השאלה אם יש לנו לנו את הרצון" אמר נשיא בריטניה בוריס ג'ונסון, המארח את הוועידה. "חצי מאוכלוסיית העולם מתחת ל-30, והגיל הממוצע בפסגה מעל 60. אני מתכוון לחיות ב-2060, אבל הילדים שישפטו אותנו עוד לא נולדו. אם ניכשל, הם לא יסלחו לנו. הם ידעו שגלזגו הייתה כישלון ליצור מפנה היסטורי".

ג'ונסון קרא להשקעה ציבורית נרחבת לעצירת התחממות כדור הארץ וסיוע למדינות עניות, ואמר כי לשיתוף פעולה עם השוק הפרטי יש משקל גדול: "אנחנו יכולים להוציא מאות מיליארדים, אבל בשוק הפרטי יש טריליונים".

"לא נרגיש כמו ג'יימס בונד, אבל יש לנו הזדמנות להפוך את הפסגה הזאת לרגע בו האנושות תתחיל לפרק את הפצצה", אמר ג'ונסון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!