דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
28.9°תל אביב
  • 24.0°ירושלים
  • 28.9°תל אביב
  • 27.4°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 27.1°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 31.0°טבריה
  • 24.3°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

התחלואה באירופה: במשרד הבריאות שוקלים להכריז על חלק מהמדינות אדומות

התנאים למדינה אדומה הם מעל 2% חוזרים מאומתים, התפרצות או וריאנט מסוכן שטרם הגיע לישראל | המשמעות: איסור על ישראלים לשהות במדינות אלו ללא אישור של ועדת חריגים

נוסעים בנתב"ג (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
נוסעים בנתב"ג (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

במשרד הבריאות שוקלים הכרזה על מדינות באירופה כ'אדומות', כלומר אסורות לטיסה או לשהייה של ישראלים, עקב התחלואה הגואה במדינות ביבשת. מנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש, אמר היום (ראשון) בראיון ל-ynet ש"ייתכן שנחזור להגדיר חלק מהמדינות כאדומות, ואז אסור לנסוע אליהן". עם זאת, הוא הדגיש ש"אין כוונה לסגור הגעת תיירים או לאסור באופן גורף נסיעות לחו"ל".

משרד הבריאות בוחן מדי שבוע את נתוני התחלואה במדינות שונות בעולם ומגדיר את רמת הסיכון לתחלואה בקורונה בכל אחת מהן. על מדינות אדומות חל איסור שהייה של ישראלים, למעט מקרים שמאושרים על ידי ועדת חריגים של משרדי הבריאות והתחבורה. כל הישראלים שחוזרים לארץ ממדינות אלו נדרשים לבידוד של שבוע בכפוף לשתי בדיקות קורונה שליליות. החל מאוקטובר, לא הוגדרו כלל מדינות אדומות.

רמת הסיכון הנוספת היא מדינות כתומות, שהן מדינות שהנסיעה אליהן מותרת אך לא מומלצת, ומתחתיה מדינות צהובות, בהן רמת הסיכון נמוכה והנסיעה אליהן מותרת. עם זאת המדיניות לגבי חזרת ישראלים ממדינות כתומות וצהובות היא זהה: ישראלים בעלי חיסון בתוקף (חיסון שלישי או חיסון שני בחצי השנה האחרונה) וחוזרים ממדינות כתומות או צהובות נדרשים לבידוד עד קבלת תוצאת שלילית לבדיקה שבוצעה בכניסה לארץ. יתר הישראלים החוזרים ממדינות כתומות או צהובות נדרשים לבידוד של שבוע בכפוף לשתי בדיקות קורונה שליליות. נכון להיום (ראשון) 180 מדינות מוגדרות ככתומות, ו-36 מוגדרות כצהובות.

לדברי אש, "כל שבוע אנו יושבים על הנתונים ובוחנים האם יש צורך להגדיר מדינות מסוימות כאדומות. כל שבוע צריך לחשוב על זה שיכול להיות שנגדיר מדינות כאדומות אם הנתונים יצריכו את זה. בינתיים מספר החוזרים שאנו מגלים כמאומתים בנתב"ג הוא לא גבוה".

בתשובה לשאלה האם המספר הנמוך של מאומתים שחוזרים מחו"ל הוא תוצאה של חיסוני הבוסטר אמר אש: "אני חושב שכן, אני חושב שמי שנוסע לחו"ל זה אנשים מוגנים שלא נדבקים הרבה, מקווה מאוד שגם נשמרים. כל הגל הזה באירופה הוא תוצאה של הירידה ביעילות החיסון לאורך הזמן, אין לי ספק בכך".

התנאים למדינה אדומה: מעל 2% חוזרים מאומתים, התפרצות או וריאנט מסוכן

הגדרת רמת הסיכון במדינות מתבצעת באופן הבא: ברירת המחדל היא מדינה כתומה – כלומר מדינה בסיכון גבוה. מדינה מוגדרת כאדומה כאשר קיים בה וריאנט מסוכן שאינו שכיח כבר בישראל, או כאשר התחלואה בקרב החוזרים ממנה בחודש האחרון הייתה מעל 2%, או מדינות שנמצאות בהתפרצות, כלומר שיחס ההכפלה בהן הוא 2 ומעלה, כלומר מספר המאומתים היומי בהן הכפיל את עצמו בתוך שבוע. שני הקריטריונים האחרונים (2% תחלואה בקרב חוזרים ויחס הכפלה של 2 ומעלה) יחולו רק במדינות שחוזרים מהן מעל 5,000 איש בחודש לישראל. כאמור, החל מתחילת אוקטובר לא הוגדרו מדינות אדומות כלל.

מדינה מוגדרת כצהובה, כלומר ברמת סיכון נמוכה, בשני מקרים: מדינה שחוזרים ממנה מעל 1,000 ישראלים בחודש שבה יחס ההכפלה נמוך מ-1.2%, ושיעור התחלואה בקרב החוזרים בחודש האחרון נמוך מ-0.2%; או מדינה שממנה מגיעים פחות מ-1,000 נוסעים בחודש, שיש בה פחות מ-300 חולים למיליון ביממה, ואחוז הבדיקות החיוביות בה נמוך מ-1%. עם זאת, מכיוון שבחלק מהמדינות נתון המאומתים הרשמי אינו אמין עקב מיעוט בדיקות או היעדר ריכוז מידע לאומי, המשרד משתמש גם במודלים בינלאומיים אחרים להערכת התחלואה במדינות.

המדינות שמוגדרות כצהובות ברשימה המעודכנת שפרסם המשרד היום (ראשון) ותקפה לשבוע הקרוב בלבד: אוסטרליה, אורגוואי, איחוד האמירויות, איטליה, ארגנטינה, ארה"ב, בהוטן, בחריין, גווטמלה, גרמניה, הודו, הונג קונג (סין), וייטנאם, זימבאבווה, טאיוואן, יוון, לוכסמבורג, מונגוליה, מלטה, ניו זילנד, נמיביה, ספרד, פורטוגל, פינלנד, פנמה, צ'ילה, צרפת, קולומביה, קוסובו, קוסטה ריקה, קוריאה הדרומית, קנדה, קפריסין, רואנדה, שוודיה, שוויץ. לאתר ה'רמזור' עם פירוט מתעדכן של סיווגי המדינות הקישו כאן.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!