דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הקטטה בסורוקה: "7,000 בדואים מסיימים י"ב כל שנה. רובם חסרי מעש ומחפשים ריגושים"

סלימאן אלעמור, מנכ"ל שותף באג'יק, על הקטטה בסורוקה השבוע: "ביישובים הערביים אירועים כאלה הם שכיחים, וככל שיש יותר נשק העוצמה גדלה" | לדבריו, לצד הגברת האכיפה צריכה המדינה לפעול גם בתחום החינוך: "צריך להשקיע כדי שהצעיר ירגיש שייכות ליישוב ולא רק למשפחה"

ילדים בדואים משחקים בכפר לא מוכר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
ילדים בדואים משחקים בכפר לא מוכר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
יניב שרון

הקטטה האלימה בין שתי המשפחות מרהט ממשיכה לעורר הדים בחברה הישראלית, ובפרט בחברה הבדואית. ארבעה מהמשתתפים נפצעו באורח קל מיידוי אבנים ומדקירות ו-19 נעצרו, בריב בין שתי משפחות שמסוכסכות כבר כמה שנים.

סלימאן אלעמור, מנכ"ל שותף באג'יק-מכון הנגב (ארגון ערבי-יהודי שפועל לפיתוח חברתי-כלכלי בקרב החברה הערבית הבדואית וליצירת שותפות בין יהודים וערבים בישראל), מפנה את האצבע לאכיפה ולחינוך. "ככל שיש יותר נשק, עוצמת האירועים האלה גדלה. הכללים הם כללי הג'ונגל. לאנשים צעירים מאוד יש נשק.

"מבחינתי, כל מקום שהוא שטח ציבורי הוא קדוש. אבל לארגוני פשע אין קווים אדומים. זה התחיל בכביש ראשי, בבית ספר, ביציאה ממסגד. צריך לגנות את הירי ולפעול בהרבה יותר רצינות, הורים מול ילדיהם, אימאם מול קהל המאמינים, וגם המשטרה ומשרדי הממשלה. הרי סורוקה כולו מרושת במצלמות ובטוח תיתפס, ובכל זאת הוא מוציא נשק ויורה.

הוא מספר שביישובים הערביים אירועים כאלה הם שכיחים. "כתושב כסייפה, האירועים האלה מתרחשים כל יום בסדרי גודל כאלה, אירועי ירי, לפעמים פעמיים ביום. אבל הסיפור הגדול הוא ארגוני הפשע, וזה התפקיד של המשטרה".

סלימאן אלעמור, מנכ"ל שותף באג׳יק מכון הנגב. "כולנו צריכים לקחת אחריות על חינוך לא פורמלי איכותי" (צילום: אלבום פרטי)
סלימאן אלעמור, מנכ"ל שותף באג׳יק מכון הנגב. "כולנו צריכים לקחת אחריות על חינוך לא פורמלי איכותי" (צילום: אלבום פרטי)

לדבריו, זה היה רק עניין של זמן עד שהאלימות תזלוג מהיישובים הערביים לבאר שבע. "אני לא רוצה שזה יקרה בבאר שבע ולא ביישובים הערביים עצמם. יש ריב של חמולות שלא צריך לקרות, אבל קורה אצל הבדואים".

הוא טוען שהמשטרה לא מספיק בשטח. "רואים שוטרים בבאר שבע ובצמתים הגדולים, אבל לא ביישובים עצמם. שם היא לא מורגשת. אירועים כאלו הורסים משפחות ויישובים. אין מי שיפרנס את המשפחה כי האב בכלא".

"צריך ליצור מצב שלצעירים יהיה מה להפסיד"

"7,000 נערים בדואים מסיימים י"ב בכל שנה. 60%-70% מהם לא עושים כלום בחייהם, לא משתלבים בלימודים או בעבודה", מתאר אלעמור. "היום שלהם הופך ללילה והלילה ליום. הם מחפשים את הריגושים בוונדליזם, בפשע.

"צריך ליצור לצעירים האלה, שאין להם משמעות בחיים, מצב שיש להם מה להפסיד. הגיע הזמן להשקיע בנגב במסגרת תכנית אסטרטגית גדולה. תכנית שתכלול איסוף נשק, שיטור ואכיפה, פיתוח כלכלי, הסדרת יישובים, חינוך ותקציבים. בנגב יש צורך בפיתוח כלכלי, ביצירת מקומות תעסוקה, בהשקעה בצעירים".

אלעמור מוסיף שלמנהיגות הערבית יש תפקיד. "יש מקום להקים ועדות סולחה, שיתוף פעולה של המשטרה עם אנשי דת ושיח'ים.  זה בטווח הקצר. בטווח הארוך צריך להשקיע כדי שהצעיר ירגיש שייכות ליישוב ולא רק למשפחה. צריך חינוך לא פורמלי. כולנו צריכים לקחת אחריות על חינוך לא פורמלי איכותי.

"אין לי ספק שהשנים הקרובות יהיו קשות. עכשיו צריך להשקיע כדי שבעתיד יהיה טוב יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!