דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
30.5°תל אביב
  • 30.8°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.4°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.6°באר שבע
  • 41.2°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

ארגון הבריאות העולמי: הסיכון הגלובלי מאומיקרון "גבוה מאוד", קורא להאיץ התחסנות

יפן, ישראל ומרוקו חסמו לחלוטין כניסת זרים, באירופה ובארה"ב הגבילו כניסה רק למגיעים מדרום יבשת אפריקה | נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן: "הזן החדש הוא סיבה לדאגה, אך לא לפאניקה" | מנכ"ל מודרנה העריך שיעילות החיסון מול הזן החדש תרד

אנשים עם מסכות ברחוב בלונדון (AP Photo/Matt Dunham)
אנשים עם מסכות ברחוב בלונדון (AP Photo/Matt Dunham)

ארגון הבריאות העולמי הזהיר אתמול (שני) שהסיכון העולמי מזן האומיקרון הוא "גבוה מאוד" בהתבסס על הממצאים המוקדמים, והדגיש שהזן העשיר במוטציות יכול להוביל ל"תוצאות חמורות". ההצהרה מהארגון, ששולבה בהוראות מקצועיות למדינות החברות בו, מגיעה לאחר האזהרה החמורה והמפורשת ביותר של הארגון עד כה על הגרסה החדשה שהתגלתה לפני מספר ימים על ידי חוקרים בדרום אפריקה.

בארגון הבריאות העולמי ציינו שיש "אי ודאויות ניכרות" ביחס לזן האומיקרון, אך ציינו שמידע מוקדם מעלה את האפשרות שלזן יש מוטציות שיכולות לסייע לו לחמוק מתגובה חיסונית, ולהגביר את יכולת ההתפשטות שלו מאדם לאדם.

"בהתחשב במאפיינים אלו, ייתכנו גלי תחלואה עתידיים בקורונה שייגרמו לתוצאות חמורות, בתלות במספר גורמים, ביניהם היכן גלים אלו יתפשטו", הוסיפו בארגון. "הסיכון הגלובלי הכולל שמיוחס לזן האומיקרון החדש הוא גבוה מאוד".

בארגון הדגישו שבזמן שחוקרים תרים אחר ממצאים להבנה טובה יותר של זן האומיקרון, מדינות צריכות להאיץ את ההתחסנות מהר ככל האפשר.

האזהרה של ארגון הבריאות העולמי מגיעה לאחר שמספר הולך וגדל של מדינות ברחבי העולם דיווחו על מקרים של הזן החדש ופעלו לסגירת הכניסה אליהן בגישה של "לפעול עכשיו ולשאול שאלות אחר כך", בעוד מדענים מתאמצים לפענח במהירות עד כמה מסוכן יכול להיות הזן החדש.

יפן הודיעה שהיא חוסמת את הכניסה אליה לכל האזרחים הזרים, והצטרפה בכך לישראל שכבר עשתה זאת. מרוקו ביטלה את כל הטיסות הנכנסות. מדינות אחרות, ביניהן ארצות הברית והמדינות החברות באיחוד האירופי, פעלו לאיסור כניסת אזרחים זרים שמגיעים מדרום יבשת אפריקה.

בעוד שברוב המדינות בהן אותרו מקרי ההידבקות בזן האומיקרון הנדבקים היו אנשים שהגיעו ממדינות אחרות, בפורטוגל ובסקוטלנד העלו חששות שהזן כבר מתפשט ברמה המקומית. עד כה אותרו מקרים של הזן גם בגרמניה, הונג קונג הולנד וישראל.
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הגדיר את זן האומיקרון כ"סיבה לדאגה, אך לא לפאניקה". לדבריו, הוא אינו שוקל אפשרות של סגר נרחב בארה"ב, ובמקום זאת קרא לחבישת מסכות ולהתחסנות, גם לאחר ששופט פדרלי חסם את האפשרות לאכוף את צו ההתחסנות שלו על אלפי עובדי בריאות ב-10 מדינות בארה"ב.

מנכ"ל מודרנה: מעריך שתהיה ירידה ביעילות

מנכ"לי יצרניות החיסונים לקורונה הביעו דעות סותרות על היכולת של חיסונים להתאים את עצמם לזן החדש. מנכ"ל מודרנה, סטפן בנסל, אמר הבוקר בראיון ל'פייננשיאל טיימס' ש"אין סיכוי, אני חושב, שהיעילות של החיסונים תהיה באותה רמה כמו מול זן הדלתא. אני חושב שהולכת להיות ירידה ביעילות, אני רק לא יודע עד כמה, כי אנחנו צריכים להמתין למידע. אך כל המדענים שדיברתי איתם אמרו לי 'זה לא הולך להיות טוב'". התבטאותו של בנסל גרמה הבוקר לירידה משמעותית ברחבי העולם.

מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, הפגין אופטימיות גבוהה יותר. בראיון ל-CNBC אתמול אמר בורלא שהוא בטוח "ברמת ודאות גבוהה מאוד" שהתרופה לקורונה שפיתחה החברה יעילה כנגד הזן החדש. בנוסף אמר שהחברה כבר החלה בפיתוח חיסון שמותאם לזן החדש ולהערכתו הוא יהיה מוכן בתוך 100 ימים.

בעוד שנכון לעכשיו לא דווחו מקרי מוות המקושרים לזן החדש, יש אודותיו מעט מידע ודאי, כולל האם הוא מידבק יותר מזנים קודמים, עלול לגרום לתחלואה קשה בשיעורים גבוהים יותר או מסוגל לחמוק מחיסונים בקלות רבה יותר. בשבוע שעבר אמר צוות היועצים של ארגון הבריאות העולמי שהוא עלול לגרום להדבקה חוזרת של אנשים שהחלימו מקורונה בשיעורים גבוהים יותר מזנים קודמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!