דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

נכים, חד-הוריות וקשישים צפויים להיפגע: כפל הקצבאות ששולם בתקופת הקורונה יבוטל מסוף החודש

זכאים לדמי אבטלה שקיבלו בתקופת הקורונה גם קצבת קיום, לא יהיו זכאים עוד לכפל הקצבאות | הקצבאות המקוזזות כוללות השלמת הכנסה, תוספת תלויים לנכים, דמי מזונות וקצבת זקנה לנשים מבוגרות

הפגנת נכים מול קריית הממשלה בתל אביב. "אין סיבה שהמובטלים המוחלשים ביותר במשק לא ייהנו משתי הקצבאות" (צילום: טל כרמון)
הפגנת נכים מול קריית הממשלה בתל אביב. "אין סיבה שהמובטלים המוחלשים ביותר במשק לא ייהנו משתי הקצבאות" (צילום: טל כרמון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

קצבאותיהם של מובטלים שמקבלים קצבאות קיום צפויות לחזור להתקזז מדמי האבטלה שלהם החל מסוף החודש הקרוב, זאת בעקבות פקיעת הוראת שעה שביטלה את האיסור על 'כפל קצבאות' שמופיע בחוק הביטוח הלאומי.

הקצבאות שצפויות להיות מקוזזות מדמי האבטלה הן של מקבלי השלמת הכנסה, נכים המקבלים תוספת תלויים (על פי רוב בגין ילדים), נשים המקבלות דמי מזונות מהביטוח הלאומי ונשים מבוגרות המקבלות קצבת זקנה.ביוני 2020 החליטה הממשלה לבטל באופן זמני, באמצעות הוראת שעה, את האיסור בחוק הביטוח הלאומי על תשלום כפל קצבאות, במטרה לאפשר לעובדים שהוצאו לחל"ת מקבוצות העובדים הזכאיות, שהן ממילא העובדים החלשים במשק, להתקיים. כעת בסוף דצמבר הקרוב צפויה הוראת השעה להתפוגג ובהתאם צפויות לשוב הקצבאות ולהתקזז מדמי האבטלה.משותפות "המטה לקידום תעסוקתי", שמונה 34 ארגונים חברתיים, נמסר: "אנחנו קוראים לממשלה לתקן לאלתר את העיוות בחוק הביטוח הלאומי ואת העוול שנגרם למובטלים מקבלי קצבאות קיום. אין סיבה שהמובטלים המוחלשים ביותר במשק לא יקבלו את דמי האבטלה שהם זכאים להם, לצד הקצבאות שעליהן הם נשענים למחייתם".

מנכ"לית עמותת 121 עו"ד טלי ניר. "על הממשלה לתקן את החוק המפלה והפוגעני באופן קבוע" (צילום: מיטל אזולאי)
מנכ"לית עמותת 121 עו"ד טלי ניר. "על הממשלה לתקן את החוק המפלה והפוגעני באופן קבוע" (צילום: מיטל אזולאי)

לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, שמובילה את השותפות, "דמי האבטלה אמורים לשמש רשת ביטחון זמנית לכל האזרחים במדינה, כולל מקבלי קצבאות הקיום. האיסור על 'כפל קצבאות' עומד בניגוד לעיקרון שעליו מבוססת מערכת דמי האבטלה, מניעת ירידה פתאומית וחדה בהכנסות עקב אובדן מקום עבודה. הממשלה הכירה בחוסר ההיגיון בכך בתקופת הקורונה, אבל תיקנה את הליקוי בהוראת שעה זמנית. כעת על הממשלה לתקן את החוק המפלה והפוגעני באופן קבוע".

על פי הערכות המטה, ביטול האיסור על כפל קצבאות יצריך תקציב של כ-100 מיליון שקלים בשנה, שיירד עם העלאת גיל הפרישה לנשים בהתאם לחקיקה שכבר עברה, שכן מדובר כיום על 20-15 אלף זכאים בלבד בשנה, שרובם נשים.גם בביטוח הלאומי הודיעו שהם תומכים בהשארת כפל הקצבאות לאוכלוסיות החלשות. "דמי אבטלה נמוכים משמעותית משכר עבודה, ומי שמקבל קצבאות קיום עדיין יגיע לרף של אלפי ששקלים בודדים בלבד", מסרו ל'דבר', והוסיפו שהשארת המצב על כנו תבטיח שהזכאות לדמי אבטלה נשמרת ולא תפגע באדם שזקוק לקצבה נוספת. "יש לוודא שהאוכלוסיות שזקוקות לסיוע יוכלו להשאיר את הראש מעל המים כפי שנעשה בתקופת הקורונה". עוד ציינו בביטוח הלאומי שהאיסור על מתן כפל קצבאות לא היה קיים מאז ומעולם, ונחקק למעשה רק בראשית שנות ה-2000 במסגרת תכניות הקיצוץ הגדולות שהוביל אז משרד האוצר.

ממשרד האוצר נמסר שהנושא נמצא כעת בבחינה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!