דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זן האומיקרון

ארצות הברית: יותר מ-40 נדבקים באומיקרון; רובם מחוסנים וסבלו מתסמינים קלים

המדינה החליטה להרחיב את מנות הדחף לכלל המבוגרים | המידע לגבי הזן החדש עדיין ראשוני, אבל פייזר הודיעה שחיסון במנת דחף מגן מפני הדבקה

ד"ר רושל וולנסקי, מנהלת ה-CDC. "ככל שלזן יש יותר מוטציות, כך נדרשת לנו חיסוניות גבוהה יותר" (צילום: AP Photo/Brynn Anderson)
ד"ר רושל וולנסקי, מנהלת ה-CDC. "ככל שלזן יש יותר מוטציות, כך נדרשת לנו חיסוניות גבוהה יותר" (צילום: AP Photo/Brynn Anderson)

יותר מ-40 בני אדם בארצות הברית נדבקו בזן האומיקרון עד כה, ושלושה רבעים מהם היו מחוסנים, כך אמרה אתמול (רביעי) מנהלת המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), ד"ר רושל וולנסקי. עם זאת, היא הוסיפה שכמעט כל הנדבקים סבלו ממחלה קלה בלבד.

בראיון ל-AP אמרה וולנסקי שהנתונים עדיין חסרים, ושהמרכז מנתח נתונים נוספים במטרה להבין מה הזן החדש עלול לחולל במדינה. "מה שאנחנו יודעים בעיקרון הוא שככל שלזן יש יותר מוטציות, כך נדרשת לנו חיסוניות גבוהה יותר. אנחנו רוצים להיות בטוחים שאנחנו מחזקים את החיסוניות של כולם. זה היה המניע האמיתי מאחורי ההחלטה להרחיב את הבוסטר לכלל המבוגרים".

היא אמרה ש"המחלה היא קלה" כמעט בכל המקרים שנצפו עד כה בארצות הברית, והתסמינים העיקריים שגילו הנדבקים היו שיעול, גודש באף וחולשה. אדם אחד אושפז, אבל לא דווח על מתים מהזן, לפי המרכז.

הידרדרות במצבם של חלק מהחולים עלולה להתרחש בימים או בשבועות הקרובים, ולדברי וולנסקי המידע הוא ראשוני מאוד. ההתפרצות הראשונה של אחד מהתסמינים הייתה לפני פחות מחודש, ב-15 בנובמבר.

זן האומיקרון התגלה לראשונה בדרום אפריקה בחודש שעבר, ומאז התפשט על פי ארגון הבריאות העולמי ל-57 מדינות.

המקרה הראשון של הידבקות בזן בארצות הברית דווח ב-1 בדצמבר, והמרכז לבקרת מחלות ומניעתן תיעד 43 מקרים ב-19 מדינות בארצות הברית. רוב הנדבקים היו צעירים, ושליש מהם שהו לאחרונה מחוץ לארצות הברית.

יותר משלושה רבעים מהנדבקים היו מחוסנים, ושליש מהם אף קיבלו מנת דחף, לפי וולנסקי. השפעתה של מנת הדחף מגיעה לשיאה כשבועיים אחרי קבלתה, וברוב המקרים ההדבקה אירעה פחות משבועיים אחרי מנת הדחף.

זן האומיקרון אובחן בפחות מ-1% מחולי הקורונה בארצות הברית בשבוע שעבר, לעומת 99% שאובחנו עם זן הדלתא.

מדענים מנסים להבין טוב יותר את הקלות שבה הזן מתפשט. גורמים רשמיים בבריטניה אמרו אתמול שהאומיקרון עלול להפוך בתוך פחות מחודש לזן הדומיננטי בממלכה.

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן עדיין לא הסיק מסקנות לגבי השפעות הזן החדש על התפשטות הנגיף בארצות הברית. וולנסקי אומרת שהמידע עדיין נאסף, אבל יש גורמים רבים שעלולים להשפיע על התפתחות המגפה. "במבט לעתיד, הרבה ממנו תלוי במחקר המדעי, אבל גם ביכולתנו כקהילה להתאחד ולנקוט צעדים שיעצרו את התפשטות המגפה. אני חושבת שהרבה ממה שהעתיד טומן בחובו תלוי בנו ובמה שנעשה".

המרכז מנסה להבין אם זן האומיקרון גורם למחלה קלה יותר או קשה יותר מאשר זנים אחרים. העובדה שרוב הנדבקים בזן גילו תסמינים קלים בלבד עשויה להיות קשורה לכך שרובם היו מחוסנים, כך לפי המרכז.

שאלת מפתח נוספת היא אם הזן עלול לתקוף גם מחלימים. השבוע, מדענים בדרום אפריקה פירסמו מחקר מעבדה קטן שמצא שהנוגדנים שנוצרו מהחיסון היו יעילים פחות במניעת הדבקה באומיקרון בהשוואה לזנים אחרים.

ביום רביעי הודיעה יצרנית החיסונים פייזר ששתי מנות מהחיסון שלה עלולות לא להספיק להגנה מפני הדבקה בזן, אבל מנת הדחף מחזקת את ההגנה פי 25.

דגימות דם שנלקחו חודש לאחר קבלת מנת הדחף הראו שאנשים פיתחו נוגדנים נגד האומיקרון באותה כמות שהגנה מפני זנים קודמים אחרי שתי מנות חיסון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!