דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדים בחזית הסערה: ״תקרא לזה מחלה, אבל אנחנו אוהבים את העיר ויש לנו אחריות לאנשים״

יחידת החירום של עיריית ירושלים מגיעה לכל מוקד מצוקה בעיר: סערות, אסונות, תאונות ופיגועים. ״עפו פה פחים בגלל הרוחות, אנחנו מגיעים ומסדרים. באינתיפאדה הצוות שלנו התעופף באוויר. היינו הראשונים באסון ורסאי. אנחנו נותנים מענה לכל אירוע״

״בקור וברוחות של ירושלים, אנחנו בחוץ״. מימין: דוד כהן יוחנן מזרחי ורביע עווד (צילום: דוד טברסקי)
״בקור וברוחות של ירושלים, אנחנו בחוץ״. מימין: דוד כהן יוחנן מזרחי ורביע עווד (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

צוות 4 של יחידת החירום בעיריית ירושלים יוצא להפסקה קצרה בין קריאה אחת לאחרת בחניון היחידה שבשכונת גבעת שאול. הם נערכים להחמרה של סערת ׳כרמל׳, שצפויה להגיע בשעות אחר הצהריים. המשרדים שלהם הוסבו מתחנת תדלוק של מכוניות ״בטר פלייס״, ואחרי שיפוץ מאסיבי הוסבו למשרדים ומקום חנייה למשאיות ורכבי הביטחון. 

"מהבוקר אנחנו בעיקר בין אתרי בנייה בהם עפו פחים כבדים בגלל הרוחות", אומר דוד כהן (62) מנהל יחידת החירום שיוצאת לטפל באירועי בטיחות. "מגיעים לשטח – בלגן. פחים שעפו, ציוד מפוזר. קשה למצוא את הקבלן וצריך לפנות במהירות. מה שאפשר מפנים ביד. את השאר עם כלים מכניים. בימים כאלו, הפחים נופלים לפעמים על מכוניות או חלילה על אנשים". 

״זוכרים את השלג ב-2013, שהחשיך את העיר למשך ימים שלמים״. עובדי צוות 4 בעיריית ירושלים (צילום: דוד טברסקי)
״זוכרים את השלג ב-2013, שהחשיך את העיר למשך ימים שלמים״. עובדי צוות 4 בעיריית ירושלים (צילום: דוד טברסקי)

ביחידה של כהן 16 אנשים והוא עובד בה 40 שנה. היחידה פועלת 24 שעות ביממה ובימי הסופה מתוגברת במיוחד. "אנחנו הצוות הראשון בעיר שמקבל קריאות ויוצא לשטח – אנחנו העיניים של המוקד העירוני", אומר כהן. "אנחנו ערוכים כל הזמן, ובמיוחד היום כל הציוד שלנו מוכן, עברנו על כל רכב מספר פעמים". 

איך נראה יום רגיל ביחידה?
״כל דבר שקשור לבטיחות בעיר מגיע ליחידה הזו. אנחנו יוצאים לטפל ברוב המפגעים בעיר. לרוב אנחנו נפגשים בדליפות שמן ובורות על הכביש, וכמובן מגיעים לזירות של תאונות. אנחנו הצוות שפועל לאחר ארבע בצהריים, כשרוב עובדי העירייה מסיימים את המשמרת שלהם: עזרה ראשונה, טיפול ואם משהו דחוף – מקפיצים כוננים״.  

איך היה לעבוד ביום השלג היחיד בחורף שעבר?
"במפתיע לא נרשמו יותר מדי אירועים כי הוא נמס מהר, אנחנו זוכרים פה את השלגים של 2013 שהחשיכו חלק מהעיר לימים שלמים. מאות עצים קרסו. שבוע שלם היינו בשטח, ישנים שעתיים ביום – זה באמת היה אירוע קשה״. 

תחנות בטר פלייס הוסבו למשרדי יחידת החירום (צילום: דוד טברסקי)
תחנות בטר פלייס הוסבו למשרדי יחידת החירום (צילום: דוד טברסקי)

הצוות של כהן הוא מהוותיקים והמנוסים בעיר, ניסיון שלאו דווקא נצבר באירועים חיוביים. באינתיפאדה השנייה ארבעה מחברי הצוות נפצעו בפיגוע התאבדות במרכז העיר. "הצוות שלנו התעופף באוויר, אבל במזל נפצענו רק קל. למחרת כבר חזרנו לעבודה. היינו גם הצוות הראשון שהגיע לאסון בוורסאי ובשנה האחרונה היו פה כמה תאונות דרכים קשות, כולל קריסת האדמה בחניון שערי צדק".

״בסערה אנחנו נכנסים לכל מקום״

"גם בקור והרוחות, אני רק בחוץ. תקרא לזה מחלה, אבל בשבילי זו אהבת העיר", אומר יוחנן מזרחי (57), המשרת 30 שנה ביחידה. מזרחי פוגש מאות תאונות לאורך השנה והוא חותם על כך שהצוות מוכן לכל תרחיש קיצון. "לעיתים אנחנו נמנעים מלהיכנס למקומות, כמו הפגנות אלימות בשכונות חרדיות או מזרח העיר, אבל עכשיו בסערה אנחנו נכנסים לכל מקום, כל נקודה בעיר, יש לנו אחריות כלפי אנשים אחרים".

צילום: עיריית ירושלים
צילום: עיריית ירושלים

"זה לא רק אלימות. כשאתה עוצר לעזור לאדם שנתקע עם הרכב על כביש בגין בזמן סופה, מכוניות דוהרות שם על 100 קמ״ש. כל הזמן צריך לקבל החלטות ואל מול עיני אני רואה רק דבר אחד – הצלת חיים".

איך מתכוננים לאירוע כזה?
״אנחנו רואים את כל המפגעים, אני פוגש אלפים כאלו בשנה. עושים סיבובים מיוחדים לאתר מפגעים מבעוד מועד. בלילות העבודה כפולה, רק בחמישי האחרון טיפלנו בשש תאונות. אבל בכללי, אין בחורף יותר תאונות מאשר בקיץ. כל עונה והבעיות שלה".

"כל שנה אנחנו נהיים יותר טובים, לומדים יותר", אומר רביע עודה (46). "הצוות שלנו גדל ויש יותר ציוד, אבל היום גם יש הרבה יותר תאונות. העיר גדלה. אנחנו מצילים חיים פה, וככל שאנחנו יותר מיומנים ויותר מהירים – אנחנו מצילים יותר, ככה אני רואה את זה". 

צילום: עיריית ירושלים
צילום: עיריית ירושלים

מה אתם אומרים לירושלמים ביום כזה?
״אל תצאו מהבית. אבל אם כבר יוצאים, תסעו הרבה יותר בזהירות, עם 6 עיניים פקוחות. העיר בתנופת בנייה, כל הכבישים בורות, ציוד מאתרי בנייה עף לרחובות. בקלות יכולה לקרות תאונה". 

"זו רק ההתחלה של העונה", אומר כהן. "אנחנו מצפים שיהיו גשמים חזקים מזה בהמשך ואולי אפילו שלג".

צילום: עיריית ירושלים
צילום: עיריית ירושלים
צילום: עיריית ירושלים
צילום: עיריית ירושלים
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!