דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מאבק בין עובדי הקריה האקדמית אונו לפרופ׳ ירון זליכה: תבע את ארגון העובדים על 220 אלף ש״ח

נשיא המועצה של הקריה האקדמית אונו תבע את ארגון העובדים על שימוש שנעשה בסרטון בהשתתפותו, הקורא לעובדים במשק להתארגן | יו״ר ועד הפעולה של העובדים במכללה זומן לשימוע לפני פיטורים

פרופ׳ ירון זליכה (צילום: פלאש 90)
פרופ׳ ירון זליכה (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המועצה של הקריה האקדמית אונו, פרופ' ירון זליכה, תבע את הסתדרות הפועל המזרחי בסכום של 220 אלף שקלים על כך שבמסגרת התארגנות עובדי הקריה האקדמית, נעשה שימוש בסרטון בהשתתפותו הקורא לעובדים במשק להתארגן.

הצדדים נפגשו בבית משפט השלום בתחילת השבוע, וקיבלו, בהסכמת זליכה, את הצעת הפשרה של השופט אריאל צימרמן על פיה במקומות בהן שיתף הוועד את הסרטון של זליכה, יכתב: ״הנה הפנייה לסרטון שנתקלנו בו במקרה ואהבנו, בו מדבר פרופ' זליכה בשבחי העבודה המאורגנת״.

במקביל, זומן ביום רביעי האחרון יו״ר ועד הפעולה לשימוע לפני פיטורים או שינוי חד צדדי בתפקידו על ידי הנהלת הקריה.

הסרטון המקורי בהשתתפותו של זליכה הופק עבור ההסתדרות בשנת 2019. קטעים מסרטו של זליכה שולבו בסרטון שהפיקה הסתדרות הפועל המזרחי בו נראה יושב ראש ועד הפעולה מסביר על מהלך ההתארגנות, והסרטון עצמו הופץ בתפוצה רחבה בקרב עובדי הקריה.

זליכה טען במסגרת התביעה אותה הגיש בבית משפט השלום בתל אביב (באמצעות עורכי הדין הלית שמחוני וניצן מנדל), שהשימוש שנעשה בסרטון לצורך קידום התארגנות עובדי הקריה האקדמית אונו הוא בגדר "שימוש ציני, פסול, מניפולטיבי, ללא הרשאה ומנוגד לדין" בשמו ובמוניטין שלו.

"על פרופ' זליכה עצמו חל איסור מוחלט להביע את עמדתו באשר להתארגנות עובדים זו מכוח תפקידו בקריה האקדמית" נכתב בכתב התביעה שהוגש, ונטען שהשימוש בסרטון נעשה תוך הטעיית העובדים כי הוא מעורב ותומך בהתארגנות עובדי הקריה האקדמית אונו – זאת בעוד הוא מנוע מלעשות דבר ולהביע את התנגדותו לשימוש שנעשה בשמו.

זליכה טען שהשימוש בסרטון בהשתתפותו מהווה גם הפרה של זכויות היוצרים שלו, ושיש בו משום לשון הרע, שכן הוא מציג את זליכה לדבריו כאדם לא אמין התומך מצד אחד בהתארגנות ומנגד ניצב בראש ארגון שלכאורה, ולטענת הפועל המזרחי – מנסה לפגוע בהתארגנות העובדים.

בתגובת הסתדרות הפועל המזרחי לבית הדין (שהוגשה באמצעות עורכי הדין אלעד מורג ומוריה גליק), נטען שתביעתו של פרופ' זליכה מהווה 'תביעת השתקה', המצטרפת לפעולות אחרות שבוצעו לטענתה על ידי הקריה האקדמית אונו כנגד ההתארגנות.

בין הפעולות מוזכרת הרעת תנאי העסקתו של יו"ר ועד הפעולה ופעילים נוספים; סילוק נציגי הסתדרות הפועל המזרחי מהקמפוסים ושליחת מכתבי איום והתראה בנקיטת הליכים משפטיים שונים ופניות לרשויות שונות שאין בהם דבר, בניסיון להרתיע את הארגון.

בפועל המזרחי כתבו שבכל הקטעים בסרטון הערוך, בו שולבו קטעים של זליכה מהסרטון שהפיק עבור ההסתדרות, נוספה הערה לפיה מדובר בסרטון שהוכן עבור ההסתדרות. "באף אחד מקטעי הסרטון לא הועלתה או נאמרה אמירה כלשהי לפיה המבקש תומך בהתארגנות העובדים במכללה, מתוקף תפקידו או בכל דרך אחרת. דבריו של המבקש הוצגו כאמרי בר סמכא, המוכר לעובדי המכללה, בדבר היתרונות של התאגדות העובדים באשר היא״.

בפועל המזרחי אומרים שלפנים משורת הדין ולמרות שלא נפל כל פגם בהתנהלותם, הוסר הסרטון המשולב והפועל המזרחי פרסמה הבהרה בפייסבוק שהיא מכבדת את בקשתו של פרופ' זליכה להסיר את דמותו מהסרטון. לדבריה, כיום בפרסומיה ישנה רק הפניה לסרטון המקורי הזמין עדיין לצפייה בערוץ ה-youtube של ההסתדרות ואין בכך כל מניעה חוקית.

״הפועל המזרחי יצרו מצג שווא בפני העובדים״, אומר פרופ׳ זליכה ל׳דבר׳, ״לפיו אני כביכול מעורב בהתארגנות בשעה שאסור לי מכוח החוק להתערב לכאן או לכאן כמי שמכהן כנשיא המועצה האקדמית העליונה של הקריה האקדמית״.

זליכה הוסיף שהטענה שתביעתו מהווה תביעת השתקה כחלק ממהלך פגיעה בהתארגנות הינה בגדר דיבה. ״עבודה מאורגנת היא ערך חשוב מדי מכדי שישען על דיבה, הונאה וניסיונות חוזרים ונישנים ליצור פרובוקציות״.

בקריה האקדמית אונו אומרים שהם מעולם לא הביעו התנגדות להקמת ועד עובדים: ״בעקבות דיון שנערך השבוע בבית המשפט, אותו הגיש פרופ' ירון זליכה כנגד השימוש שעשתה ההסתדרות הפועל המזרחי בשמו ובסרטון בכיכובו וזאת ללא אישורו וללא הסכמתו לפרסום, דחה בית המשפט את טענות ההסתדרות הפועל המזרחי לפגיעה בזכות ההתארגנות של העובדים ואף קרא להם לשנות את הפוסט שפורסם ברשתות החברתיות בנושא זה. יתרה מכך, הקריה האקדמית אונו נענתה לכל בקשה מטעם 'הסתדרות הפועל מזרחי' וביניהם הקצאת חדרים לשיחות עם עובדים ופעילות של הארגון בשטחי הקמפוס״.

באשר לזימונו של יו"ר ועד העובדים לשימוע אומרים בקריה האקדמית שהם מנועים מלמסור פרטים על המקרה על מנת שלא לפגוע בפרטיותו, אבל שההתנהלות מולו כמו מול כל עובד אחר מתבצעת ״על פי הנהלים הנדרשים, בשקיפות ועל בסיס שיקולים מקצועיים בלבד״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!