דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

התקנות החדשות למכסות ביצים אושרו על פי הצעת משרד החקלאות; החקלאים: "אנחנו יוצאים מפה מושפלים"

המשרד אילץ את הח"כים לאשר הגדלה מסיבית של המכסות, שתיצור הצפה בשוק ותפגע במגדלים הישראלים | במהלך הדיון אמרו נציגי המשרד שיהיו מוכנים לשינויים אם תאושר רפורמה בענף | נציג הלולנים שמעון ביטון: "מה שקרה פה זה התעללות בנו"

לול תרנגולות. "לא חיזבאללה הוציאו אותנו מהצפון, לא קטיושות ולא מנהרות. פורר מוציא אותנו"(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
לול תרנגולות. "לא חיזבאללה הוציאו אותנו מהצפון, לא קטיושות ולא מנהרות. פורר מוציא אותנו"(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מאיה רונן

תקנות מכסות ייצור ביצים ל-2022 אושרו לפי הצעת משרד החקלאות, לאחר פיצוץ במשא ומתן בין החקלאים למשרד.

התקנות שאושרו כוללות מכסה שנתית גבוהה באופן יוצא דופן. הביקוש השנתי ב-2022 צפוי להגיע עד ל-2.3 מיליארד ביצים, ולמרות זאת המשרד מציע לחלק מכסות בהיקף של כ-3 מיליארד ביצים.

במשרד החקלאות נימקו את ייצור הביצים המוגבר במחסור בתקופות החגים, אף שבדרך כלל מחסור זה מטופל נקודתית בעזרת ייבוא ובהסכמה עם המגדלים. עוד טען המשרד שצפוי מחסור בביצים בשל אי מתן היתרי אכלוס למגדלים, שיתקשו לעמוד במועד שנקבע למעבר ללולים ללא כלובים. משרד החקלאות הציע להשלים מחסור זה באמצעות תוספת מכסה לייצור מקומי.

יו"ר ארגון מגדלי הביצים מוטי אלקבץ אמר אחרי שההצעה אושרה: "זה אונס פוליטי. אנחנו שותקים ומסכימים, כי אנחנו מבינים את האיום אם התקנות לא יעברו. זו תחושה שמחיי לא חוויתי, וזה לא רק אני. זה 3,000 מגדלים".

מזכ"ל התאחדות החקלאים אבשלום (אבו) וילן: "פנינו קדימה. נמשיך להיאבק. החבר'ה האלה יושבים 60 שנה בגבול הלבנון מול חיזבאללה. עם כל הכבוד לפורום קהלת, הם צריכים להבין שהחקלאות הישראלית והחקלאי הישראלי הם חלק מחגורת הביטחון של ישראל".

פורר: "אני יודע שהאווירה קשה והתחושות קשות, ויש כעס רב. הרצון הוא לייצר כאן שינוי שהוא לא פשוט, והוא דורש גם שינויים. ציפיתי להגיע עם הסכמות לרפורמה שתספק יציבות לענף הלול. מבחינתי, המשא ומתן כדי להגיע לרפורמה נמשך, ובתוך זה נדע לעשות כל שינוי שיידרש. מקווה שניפגש כבר עוד שבוע".

שמעון ביטון: "בקדנציה שלך יירשם שאתה קברת את כל מגדלי המטילות. התקנות האלה זה יום הדין למגדלי המטילות, זו שעת הנעילה. בשעת הנעילה אני רוצה לדבר לחברי הכנסת שהולכים לגזור גזר דין מוות על 3,000 משפחות. אנחנו יוצאים מפה מושפלים. מה שקרה פה זה התעללות בנו. התקנות האלה, אנחנו לא חיים איתן, לא מקבלים אותן. יש להן תוצאה אחת: גזר דין מוות כלכלי למשפחות שפת לחמן תיפגש בהחלטת הוועדה.

"מי שהביא אותן זה משרד החקלאות. יגיעו לפה ביצים מטורקיה ומאוקראינה, לאף אחד לא תהיה שליטה על המחיר או על איכות הביצה, אם היא מגיעה מלול מעוף או כלובים.
זו תכנית מרושעת שלא עברה בחוק ההסדרים. אמר המחוקק: 'התקנות והרפורמה יעברו רק בהסכמה של שני הצדדים'. וראה מה עושה שר החקלאות: מביא תקנות כדי שאנחנו נסכים למה שהוא לא קיבל בחוק ההסדרים. אנחנו נדמם. שר החקלאות רוצה שהחקלאות תעבור לירדן, מצרים, טורקיה ואוקראינה. לא חיזבאללה הוציאו אותנו מהצפון, לא קטיושות ולא מנהרות. פורר מוציא אותנו".

יו"ר התאחדות החקלאים עמית יפרח: "מה שהיה פה זה ביזיון. משרד החקלאות ביזה את מגדלי הלולים ואת כל חקלאי ישראל".

יו"ר הוועדה מיכאל ביטון: "זה שהתקנות מאושרות זה לא מחייב את משרד החקלאות לבצע כל מספר שמופיע בהן. צריך לפעול בהדרגתיות תוך בחינת השוק".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "משרד האוצר בא עם גרזן של 5 קילו על ראשם של המגדלים. יש פה חוסר מקצועיות וחוסר הבנה".

ההנהגה החקלאית הודיעה בתגובה: ״שר החקלאות עודד פורר ביזה היום את חקלאי ישראל. עם זאת, פורר זמם לבטל את התכנון בענף ההטלה ולא הצליח. ענף ההטלה חייב תקנות כדי שהתכנון בו יישמר. אילו התקנות לא היו עוברות היום, התכנון היה מבוטל.

"נמשיך להילחם על עתיד הענף ועל שמירת התכנון מפני משרד עוכר-החקלאות.
החקלאות הישראלית היא חגורת הביטחון והמגן של מדינת ישראל. לא ניתן לשר החקלאות להפוך להיות בית הקברות של החקלאות".

משרד החקלאות הוסיף דרישות; המשא ומתן הופסק וחודש

מגדלי הביצים טענו שנציגי משרד החקלאות והאוצר הוסיפו שתי דרישות שעתידות למוטט את הענף בישראל: הגדלה לא פרופורציונלית של מכסות הביצים לשיווק, והיתר לייבא ביצים ארוזות שלא יעברו פיקוח ווטרינרי בישראל. הדיון בוועדת הכלכלה הופסק כרבע שעה אחרי תחילתו על ידי יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון, בניסיון לחדש את המשא ומתן ולהגיע להסכמות.

בתום ההפסקה, ביטון הודיע שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות. "אישור התקנות כמו שהן עכשיו לא יתרמו לרפורמה בענף ההטלה. נידרש לנושא בשבועות הקרובים. המגדלים קיבלו החלטה אישית, וקשה ללכת עם הסעיפים כמו שהם כדי לשמור על התכנון. זו החלטה קשה ואני מבין אותם ותומך בהם".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!