דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.6°תל אביב
  • 24.4°ירושלים
  • 27.6°תל אביב
  • 26.9°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 27.1°באר שבע
  • 37.5°אילת
  • 31.3°טבריה
  • 24.4°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

שנה דרמטית בכלכלה העולמית: 6 רגעים ב-2021

ספינת המטען  "Ever Given" שנתקעה על גדות תעלת סואץ וחוסמת את המעבר בה. (צילום: Suez Canal Authority via AP)
ספינת המטען "Ever Given" שנתקעה על גדות תעלת סואץ וחוסמת את המעבר בה. (צילום: Suez Canal Authority via AP)

ביידן הבטיח לבנות את אמריקה מחדש, צעירים עם מענק אוניברסלי הביכו את שוק ההון, וספינת ענק שנתקעה בתעלת סואץ חשפה את שבריריות הכלכלה; השנה הכלכלית שהייתה

ארז רביב
טל כספין
דוד טברסקי
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מספר אירועים ב-2021 מאפיינים אותה כשנה כלכלית סוערת. ההבטחות של ביידן לבנות את אמריקה מחדש נתקלו בקושי למרות שליטת הדמוקרטים בקונגרס; צעירים עם מענק אוניברסלי חשפו לפתע את שוק ההון במערומיו, אבל הסדר נותר על כנו; חסימת תעלת סואץ על ידי אונית משא ענקית הראתה עד כמה שברירית הכלכלה העולמית, וחזתה את העתיד לבוא; במקביל לעליות מחירים ומשבר אנרגיה, ניסו קברניטי הכלכלה העולמית לצמצם פערים באמצעות מס חברות מינימלי. 6 אירועים נבחרים מהשנה הכלכלית בעולם.

  1. הדמוקרטים משתלטים על הסנאט; 6 בינואר, שעה 8:00

בשעה שעיני העולם היו נשואות לתומכי טראמפ שהשליטו כאוס על גבעת הקפיטול, שני סנאטורים דמוקרטים בג׳ורג׳יה, ג'ון אוסוף ורפאל וורנוק, ניצחו בבחירות המיוחדות לסנאט. הניצחונות הללו הן שקבעו את תנאי המשחק לכהונתו של הנשיא החדש ג'ו ביידן: רוב דמוקרטי בבית הנבחרים, ורוב דחוק בסנאט בזכות קולה של סגנית הנשיא קמלה האריס.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר עם עובדי מפעל בארצות הברית. (צילום: REUTERS/Mark Makela)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר עם עובדי מפעל בארצות הברית. (צילום: REUTERS/Mark Makela)

כשנכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, ביידן נתפס כנשיא מעבר אפרורי אחרי כהונתו הסוערת של קודמו בתפקיד טראמפ. אבל מהר מאד החל הפוליטיקאי הוותיק לקדם שורת רפורמות מרחיקות לכת, בהיקפים שכמותם לא נראו שנים: חבילת סיוע  מידי (1.9 טריליון דולר), תכנית תשתיות דו-מפלגתית (טריליון דולר) ומס חברות מינימלי, זאת תוך תמיכה בהעלאת שכר וחיזוק האיגודים המקצועיים.

השאלה הגדולה נותרה בעינה: האם ביידן יספק את הסחורה ויצליח להתעלות לגודל המשבר העולמי. תכנית הדגל ׳לבנות מחדש טוב יותר׳ בסכנת התרסקות בגלל סנאטור דמוקרטי אחד. הפופולריות של הנשיא בהתרסקות, ובבחירות האמצע הוא עלול לאבד שליטה. עוד לא ברור איך תסתיים הכהונה של ביידן, אבל כבר עכשיו אפשר לקבוע שהוא מסגר מחדש את גבולות השיח הכלכלי בארה"ב ובעולם.

  1. מניית גיימסטופ מאבדת 60% מערכה; 2 בפברואר, שעה 4:00

המנייה של חברת המשחקים גיימסטופ עלתה במשך שבועיים ביותר מ-1,500%, ובתחילת פברואר התרסקה. מה שהחל כ״מם״ בקבוצת הרדיט ׳וולסטריט בטס׳, משך אחריו עשרות אלפים משקיעים צעירים, מתודלקים בתערובת של נקמה אנטי ממסדית ורצון לקצור רווחים מהירים.

הפגנת "לכבוש מחדש את וול סטריט" על רקע המחלוקת סביב מניית גיימסטופ, ניו יורק, 31 בינואר 2021 (צילום: Ron Adar / Shutterstock.com)
הפגנת "לכבוש מחדש את וול סטריט" על רקע המחלוקת סביב מניית גיימסטופ, ניו יורק, 31 בינואר 2021 (צילום: Ron Adar / Shutterstock.com)

באמצעות אפליקציית ״רובין הוד״ הם העלו את ערך המנייה באופן מלאכותי, מול קרנות גידור שהימרו על מפלתה. הצעירים ביצעו מה שנקרא ׳שורט סקוויז׳ תוך שהם גורמים למשקיעים המבוססים הפסדים משמעותיים. על הדרך הם זכו לתמיכתו של המיליארדר אילון מאסק, גרמו לכינוס חירום בקונגרס האמריקאי, והציתו דיון על סוציולוגיה, שוק ההון וכלכלה.

גיבורי גיימסטופ היו תלמידי בית ספר בזמן המשבר הכלכלי של 2008. כצעירים הם היו סגורים בבית כבר כמעט שנה בפברואר 2021, בלי עבודה, ועם חובות הולכים ותופחים לאקדמיה. בזמן הזה המדדים בנאסד״ק שברו שיאים.

בהיעדר מקומות בילוי וחנויות לשוטט בהן, הטעינו הצעירים את המענק הצנוע שקיבלו בקורונה לארנק הדיגיטלי שלהם. הם עשו זאת בתקווה להשיג רווחים מהירים, או לפחות לומר "Fuck you" למערכת. במניפסטים רבים שכתבו ברשת הם תקפו את השיטה המקולקלת שנחשפה במשבר הכלכלי, ולא באמת השתנתה.

מי שראה לרגעים אפשרות לשינוי הכלכלה ושוק ההון, התבדה ב-2 בפברואר. מעטים מאותם צעירים שרכשו כ-175 מיליון מניות ביום, הצליחו להרוויח. כפי שאומרת האמרה הישנה, ״הקזינו תמיד מרוויח״, והכיסים העמוקים של המשקיעים המקצועיים משכו אליהם את מרבית הרווחים. אבל צעירי גיימסטופ בכל זאת השאירו חותם. הרעיון לפיו צעירים חסרי ניסיון יכולים להתאגד נגד הלוויתנים הגדולים של שוק ההון, עשוי לחזור.

בינתיים, צעירים רבים שרואים בעיניים כלות כיצד הפערים הכלכליים דווקא מתרחבים בזמן המשבר, עורכים שביתות בארה״ב ומתפטרים מעבדותיהם בתביעה לשכר גבוה יותר. המשך יבוא.

  1. תעלת סואץ חסומה; 23 במרץ, שעה 7:40

אבר-גיוון (EVERGIVEN), ספינת משא באורך 400 מטרים, אחת מהספינות הגדולות בעולם הוסטה על ידי סופת חול וחסמה את תעלת סואץ. הספינה שנתקעה על גדת התעלה, חסמה תעבורה של 12% מהסחר העולמי.

מאות ספינות תובלה המתינו בתור, וחלק מהקברניטים העדיפו להקיף את אפריקה במשך כשבועיים במקום להמתין לחציית התעלה. סחורות בשווי של כ-9 מיליארד דולר עוכבו ב-6 ימים, מה שהחריף שיבושים קיימים ממילא בשרשרת האספקה העולמית. צוות המלחים של הEVERGIVEN "נתקע" על סיפונה, גם כשהיא שוחררה לבסוף, לצורך חקירות מטעם רשויות החוק במצרים ובשל ויכוחים בירוקרטיים שנמשכו חודשים. כלקח, במצרים החליטו להרחיב את תעלת סואץ בחלקיה הצרים ביותר, אך גם היום התעלה היא 'צוואר בקבוק' לספנות העולמית.

חסימת תעלת סואץ היתה אירוע נקודתי שחשף את שבריריות שרשרת האספקה העולמית. בהמשך השנה נחשפה שבריריות זו במלואה, בשעה שההתאוששות ממשבר הקורונה יצרה בעיות בשרשרת האספקה שמתבטאים בתורים בנמלים, מחסור בסחורות, ועליית מחירים. גם אחרי שהשיבוש יחלוף, הלקחים ביחס למערכת הייצור וההפצה העולמית – כאן בשביל להישאר.

  1. מדינות ה-G7 מסכימות על מס חברות מינימלי; 5 ביוני, שעה 14:00

ג׳נט ילן, שרת האוצר בממשל ביידן, לקחה על עצמה אתגר: לשנות את הדינמיקה הכלכלית של הגלובליזציה על ידי עצירת ׳המירוץ לתחתית׳ במדיניות המיסוי. השנה הצליחה ילן המנוסה, מי שכיהנה בעבר בראש הבנק הפדרלי בארה״ב, לדחוף משמעותית את היוזמה לאישור מס חברות מינימלי על ידי מדינות ה-G7, ולאחר מכן באמצעות 136 מדינות ה-OECD.

ארגון המדינות המפותחות מעריך שהמס המינימלי שנקבע בזמן הקורונה על 15%, וגביית מס חברות בכל המדינות, יעבירו מאות מיליארדי דולרים מהתאגידים לממשלות. בנוסף, צעדים אלה יקטינו משמעותית את מקלטי המס שמחזורם מוערך ב-900 מיליארד דולר בשנה.

הרפורמה המורכבת הזו תיבחן בשלב היישום שלה, והיא תחל בחקיקה בארה״ב בחודשים הקרובים. אם תצליח, מדובר בצעד משמעותי לתיקון הכלכלה הגלובלית.

  1. משבר אנרגיה עולמי, מחירי המזון עולים; אוקטובר

משבר האנרגיה העולמי הגיע לשיאו באוקטובר. מחירי הגז באירופה זינקו פי 6 מתחילת השנה, וממשיכים לעלות. למשבר האנרגיה סיבות רבות: התאוששות כלכלית בסין והודו; צמצום אספקת הגז לאירופה מרוסיה; קיץ קר יחסית באירופה מלווה בירידה של תפוקת האנרגיה מרוח ומים; סגירת תחנות כוח גרעיניות ודלדול בתפוקת שדות הגז האירופים. כל אלה יצרו ביקוש שיא לגז, לפחם, לנפט ולמוצריהם.

מאגר הגז לוויתן (צילום: פלאש 90)
מאגר הגז לוויתן (צילום: פלאש 90)

הסירוב של קרטל אופ"ק להגדיל את תפוקת הנפט מקשה על היציאה מהמשבר. גידול משמעותי במעבר לאנרגיה מתחדשת, עדיין לא מדביק את הביקוש הגלובלי לאנרגיה, ומחדד את התלות הנוכחית בדלקים מזהמים.

מדינות אירופה מגבירות את סבסוד האנרגיה דווקא לדלקים מזהמים, כדי שאזרחיהן לא יקפאו מקור בחורף. למשבר יש גם תרומה משמעותית לעליית מחירי ההובלה הימית ולהתייקרות חומרי גלם רבים. מחירי המזון הגיעו כבר לשיא דומה למה שהוביל ל"אביב הערבי" בעשור הקודם.

  1. שיא של אינפלציה בארה״ב;10 בדצמבר, שעה 13:30

אחרי עשור של קיפאון מחירים יחסי, השנה עלו בכלכלות הגדולות בעולם מדדי המחירים בשיעור משמעותי. ארה"ב רשמה שיא של 6.8% באינפלציה השנתית, הנתון הגבוה ביותר מאז תחילת שנות השמונים. גם באירופה ובאנגליה ניכרת עליית מחירים גבוהה יחסית.

דולרים (צילום: shutterstock)
דולרים (צילום: shutterstock)

ההסבר לעליית המחירים חוצה את הכלכלנים למחנות. יש את אלו המאמינים באינפלציה זמנית, ואלו שרואים בה תופעה קבועה. יש לציין שגם בעשור האחרון התקשו הכלכלנים לספק הסבר כולל לקיפאון המחירים.

בחודשים הקרובים יתברר כמה מעליית המחירים קבועה, וכמה ממנה זמנית. בכל מקרה, נראה שהשילוש שהרכיב את העידן הכלכלי של אחרי משבר 2008: ריבית אפסית, צמיחה איטית וקיפאון מחירים – עומד להסתיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!