דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שליח דבר באוקראינה

ראש שירותי ההצלה בקייב בראיון מיוחד ל׳דבר׳: ״לא רוצה להיכנס לראשם של היושבים בקרמלין״

רומן טקצ׳וק אחראי להכין את 3 מיליון תושבי בירת אוקראינה לכל תרחיש של מלחמה מול רוסיה: ״במידה ותהיה מתקפה היברידית על החשמל והאינטרנט, יש לנו עשרות אלפי כלי רכב שיסתובבו ברחבי העיר ויכריזו מה צריך לעשות״

רומן טקצ׳וק, ראש שירותי ההצלה והחירום בבירת אוקראינה. ״אנחנו במלחמה שנמשכת שנים״ (צילום: דוד טברסקי)
רומן טקצ׳וק, ראש שירותי ההצלה והחירום בבירת אוקראינה. ״אנחנו במלחמה שנמשכת שנים״ (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

״אני לא רוצה להיכנס לראשם של היושבים בקרמלין״, אומר ל׳דבר׳ רומן טקצ׳וק, ראש שירותי ההצלה והחירום בבירת אוקראינה. טקצ׳וק מכין את קייב לתרחיש הקיצוני ביותר במקרה של מלחמה עם רוסיה.

״במצב של תקיפה משולבת של הצבא הרוסי, אנחנו לוקחים בחשבון  כניסה של כוחות רגליים; ירי של טנקים; טילים מהאוויר״, אומר טקצ׳וק, מאחוריו מפה של כלל אזורי המיגון בקייב.

החיים בקייב מתנהלים כרגיל, אבל טקצ׳וק כבר מכין את כוחות החירום ובהם 15 אלף מחלצים ו-10 אלף כלי עבודה כבדים. לכוח המקומי שותפים מתנדבים מהצלב האדום וגורמי צבא אוקראינה. טקצ׳וק ערוך למצב של מלחמה בקייב כבר 8 שנים, מאז החל העימות עם רוסיה במזרח אוקראינה.

"זה לא רק עניין של החודשים האחרונים״ הוא אומר, ״אנחנו נמצאים בתוך מלחמה שנמשכת שנים. 8 שנים של הכנת שלושת מיליון תושבי העיר לחירום".

3,000 מרחבים מוגנים מוכנים, מתוך 20 אלף שהוקמו בעיר

טקצ׳וק מספר שהמקלטים הראשונים בעיר הוקמו כבר בשנות ה-50, אחרי מלחמת העולם שהותירה בעיר בעיקר חורבות. כיום, לאחר עבודה מאומצת של שירותי ההצלה והחירום משך שנים, ישנם רק 3,000 מבנים מוגנים מתוך 20 אלף שנבנו בעבר.

בנוסף למבנים המוגנים שממוקמים בבנייני העיר, ישנם מרחבים מוגנים במקומות עבודה חיוניים (בתי חולים, תחנות כוח, מפעלי מזון ונוספים), בחניונים התת -קרקעיים, במחסנים, וב-47 תחנות הרכבת התחתית של העיר. לטענת טקצ'וק המרחבים האלו יוכלו לתת מחסה מיידי ל-2.8 מיליון תושבי העיר.

״אין לנו זמני התגוננות כמו לכם בישראל״

"כבר כמה שנים בתי ספר, מקומות עבודה ומוסדות רשמיים מתרגלים תרגילי מילוט״, מספר טקצ׳וק, נראה שהוא מכיר את מוכנות העורף הישראלי לאיום של טילים, ״אם יורים על העיר אין לנו זמני התגוננות שבהם אתה צריך להביא את עצמך למרחב מוגן, כמו שיש לכם בישראל. נשמעת הודעת קריאה ברחבי העיר, אנשים צריכים לפתוח טלפונים או רדיו או טלוויזיה, להקשיב להוראות, ולפעול בהקדם״.

תושבי קייב יודעים שבכל מרחב מוגן יש מספיק אוכל לשלושה ימים. במקומות הקטנים יותר אפשר להתחבא רק מספר שעות. באתר האינטרנט של רשות ההצלה והחירום יש הוראות כיצד להכין תיק במצב שפורצת מלחמה. כל תושב נדרש לארוז שימורים, תרופות, ומסמכים דחופים.

״במידה ותהיה מתקפה היברידית על החשמל והאינטרנט״ אומר טקצ׳יק, ״שזה תרחיש סביר, יש לנו עשרות אלפי כלי רכב שיסתובבו ברחבי העיר ויכריזו מה צריך לעשות״.

במקרה הקיצוני ביותר, יש לרשות ההצלה תכניות גם לפינוי של העיר. בשנים האחרונות נעשו מספר אימונים כאלה, ופעם אחת פינוי מאסיבי של תושבים אף נוסה במציאות, כאשר אלפי תושבי חבל ׳דונבס׳ בעיר הבירה פונו תחת אש כבדה ב-2015. "אני עושה כל מה שאני עושה״, אומר טקצ׳יק, ״בשביל להציל חיי אדם. לזה אנחנו מחויבים עד הסוף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!