דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

פרשנות / התייקרות הדלק מושפעת מתהליכים עולמיים, ולא צפוי שינוי מגמה בקרוב

העלייה במחיר נגזרת מסיכונים לתפוקה והולכה חופשית של נפט בגלל מתיחות צבאית וירידה בהשקעות באנרגיות ירוקות | מחיר נוכחי של 90 דולר לחבית נפט, הגבוה מאז 2014, יכול בקלות להגיע ל-100 דולר ואף יותר

מיכלית דלק ליד עומאן (צילום אילוסטרציה: agilard / Shutterstock.com)
מיכלית דלק ליד עומאן (צילום אילוסטרציה: agilard / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחירי הדלק מתייקרים, ולא צפויים לרדת בקרוב, בגלל הביקוש הגואה למוצרי נפט ואנרגיה בכלל, ורמות ייצור שלא מדביקות את הפער. בטווח המיידי העלייה במחיר נגזרת מסיכונים לתפוקה והולכה חופשית של נפט בשל מתיחות צבאית.

האפשרות שרוסיה תפלוש לאוקראינה עשויה לגרום לשיבושים בשווקי הנפט הקשורים ברוסיה, כמו האיחוד האירופי, ש-25% מצורכי הנפט שלו מיובאים מרוסיה. גורם נוסף הוא הטרור במזרח התיכון, כמו התקיפה של החות'ים מתימן כנגד איחוד האמירויות, ותקיפותיהם בעבר את תשתיות הנפט של סעודיה.

המחיר הנוכחי של 90 דולר לחבית נפט, הגבוה מאז 2014, יכול בקלות להגיע ל-100 דולר ואף יותר, בעיקר בזכות הגידול היציב בביקוש לנפט וגז. עם זאת, ההשפעה הזו עשויה לחלוף בתרחיש של ירידת מתח בטחוני, בייחוד כשיש עדיין בידי מפיקות הנפט כושר ייצור בלתי מנוצל להפקת נפט נוסף.

בהסתכלות לטווח הבינוני, קיימת בעיה נוספת והיא ירידה בהשקעות בתחום הפקת הגז והנפט. ההשקעות בחיפושי נפט בים הצפוני ירדו לשפל הגדול ביותר מאז 1973, לפי ידיעה בטלגרף. הסיבות לכך מרובות.

צינורות דלק בגבול אוקראינה פולין (צילום: REUTERS/Vitaliy Hrabar)
צינורות דלק בגבול אוקראינה פולין (צילום: REUTERS/Vitaliy Hrabar)

תחילת המגפה לוותה בצניחת הביקוש לנפט בשל סגרים, ואפילו מחיר שלילי לנפט במועדים בודדים בגלל היעדר כושר אחסון לנפט חדש. חברות נפט שוקלות טוב יותר אם לבצע השקעות חדשות, כשסיכוני מגפה יכולים לפגוע ברווחיותן. עם זאת, גל האומיקרון כמעט שלא השפיע על הביקוש לנפט, שנמצא בעלייה עקבית.

לכן, בטווח הקצר, משבר האנרגיה הנוכחי חברות הנפט נהנות מרווחיות גבוהה מאוד, ללא צורך בהשקעות חדשות או בלקיחת סיכונים נוספים. הסיכונים נמצאים בשאר גורמי הייצור – שמסתכנים במחירי אנרגיה גבוהים מהצפוי למשך תקופה לא ידועה.

גופים ירוקים מעודדים מזה תקופה ארוכה חרם על השקעות בדלקים פוסיליים, אשר גרמו לחלק מגורמי המימון להקשות, לייקר או להימנע בכלל ממימון פרויקטים חדשים של גז ונפט. טקטיקה זו של משיכת השקעות מפעילה לחץ על צד אחד של השוק – ההיצע, אך לא משפיעה בכלל על הצד השני שלו – הביקוש לנפט וגז, מה שתומך בהמשך מגמת המחירים הגבוהים של דלקים פוסיליים.

הנתיב האחרים, של צמצום הביקוש לנפט וגז ושל יצירת חלופות נקיות לדלקים מזהמים בהיקף מספיק ובמחיר תחרותי, קשים בהרבה למימוש מאשר הפעלת לחץ על גופי השקעה. זה הכיוון של משק האנרגיה לטווח הארוך, אך בטווח הקצר יש הלימה בין הכוונה של גופים ירוקים להקשות על מימון פרויקטים חדשים של דלקים מזהמים לבין הרצון בתעשיית הדלקים עצמה לצמצם השקעות חדשות ולהנות מרווחיות גוברת של פרויקטים קיימים.

מדובר באתגר עולמי משמעותי, שכן פרויקטים חדשים של גז ונפט לא הולמים יעד גלובלי של בלימת ההתחממות ל-1.5 מעלות בלבד. בינתיים, המגמה העולמית היא גידול בצריכת האנרגיה מכל צבעי הקשת : נפט ותזקיקיו, פחם, גז וחשמל המופק מכל המקורות האפשריים, מזהמים, ונקיים גם יחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!