דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
28.9°תל אביב
  • 24.0°ירושלים
  • 28.9°תל אביב
  • 27.4°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 27.1°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 31.0°טבריה
  • 24.3°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

ארה"ב: רוסיה הציבה על גבול אוקראינה 70% מהכוחות הדרושים לפלישה מלאה

גורמים רשמיים בממשל האמריקאי מעריכים שרוסיה מתכננת פעולה צבאית כבר בשבועות הקרובים, אבל לא ברור עדיין מה יהיה היקפה | הגורמים הדגישו גם שפתרון דיפלומטי למתיחות עדיין אפשרי

תרגיל משותף של רוסיה ובלרוס, מתוך סרטון שפרסם משרד ההגנה הרוסי (צילום: Russian Defense Ministry Press Service via AP)
תרגיל משותף של רוסיה ובלרוס, מתוך סרטון שפרסם משרד ההגנה הרוסי (צילום: Russian Defense Ministry Press Service via AP)

גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו לסוכנות הידיעות איי.פי שרוסיה הציבה לפחות 70% מהכוח הצבאי שסביר שהיא מתכננת להכין כדי לתת לנשיא ולדימיר פוטין את האפשרות לפלוש בהיקף מלא לאוקראינה.

הגורמים, ששוחחו עם סוכנות הידיעות על ההערכות האמריקאיות של ההיערכות הרוסית בתנאי שזהותם לא תפורסם, הציגו שורת אינדיקטורים שמצביעים על כוונת פוטין לפלוש לאוקראינה בשבועות הקרובים. עם זאת ציינו שהיקף ועוצמת הפעולה הצבאית של רוסיה עדיין לא ברורים. הגורמים הדגישו גם שפתרון דיפלומטי למתיחות עדיין אפשרית.

אחד האינדיקטורים הצבאיים שהציגו היה אימון של חיל הטילים הגרעיניים האסטרטגיים של רוסיה, שבדרך כלל נערך בסתיו אבל השנה הוזז לאמצע פברואר עד מרץ. המועד החדש חופף את פרק הזמן שגורמים בארה"ב מעריכים כסביר ביותר לפלישה.

הגורמים לא רמזו בשום אופן שעימות הצבאי אפשרי יכלול שימוש בנשק גרעיני, אבל האימון הרוסי, שסביר להניח שיכלול שיגורי ניסיון של טילים ארוכי טווח ללא ראש נפץ גרעיני בשטח רוסיה, יוכל לשמש כמסר למערב להימנע מהתערבות בנעשה באוקראינה.

גורמים אמריקאים אמרו בשבועות האחרונים שפלישה רוסית תוכל להכניע את צבא אוקראינה מהר יחסית, למרות שמוסקבה עשויה להתקשות לשמור משטר כיבוש לאורך זמן ולהתמודד עם התקוממות אוקראינית אפשרית.

ארה"ב מזיזה כוחות למזרח אירופה

הגידול המתמשך בהיקף הכוחות הרוסיים ליד הגבול עם אוקרינה מתבצע במקביל למידע מודיעיני שממשל ביידן מפרסם בתקווה למנוע מראש ניסיונות של רוסיה להפיץ מידע שקרי ולסכל את התכניות של פוטין ליצור עילה לפלישה. עם זאת, הממשל זכה לביקורת על כך שלא סיפר ראיות לגיבוי טענותיו.

'הניו יורק טיימס' ו'הוושינגטון פוסט' דיווחו שגורמים רשמיים בממשל הזהירו שפלישה רוסית מלאה עלולה להוביל לכיבוש מהיר של הבירה קייב ותביא לפגיעה ב-50 אלף בני אדם. גורם בממשל אישר את ההערכות האלה לסוכנות הידיעות איי.פי. לא ברור איך הגיעו הסוכנויות האמריקאיות למספרים אלה, ובכל מקרה תחזיות של קצב ההתקדמות של פלישה אפשרית והמחיר האנושי שלה אף לא לא ודאיות, בגלל האופי ההפכפך של כל פעולה צבאית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שלא ישלח חיילים אמריקאים ללחום באוקראינה. יחד עם זאת הוא הורה להעביר כוחות נוספים, שכוללים צוותי מפקדות ולוחמים, לפולין ורומניה כדי להבטיח לשתי חברות אלו בנאט"ו שוושינגטון תעמוד בהתחייבותה להגיב לכל התקפה רוסית נגד שטח תחת נאט"ו. אוקראינה עצמה לא חברה בנאט"ו אבל מקבלת ציוד צבאי ואימונים מארה"ב ובנות בריתה.

גורמים בצבא ארה"ב הודיעו אתמול שמייג'ור ג'נרל (מקביל לדרגת אלוף בצה"ל) כריסטופר דונהיו, המפקד של הדיוויזיה המוטסת ה-82, הגיע לפולין. כ-1,700 חיילם נוספים מהדיוויזיה המוטסת נשלחו לפולין מבסיס בקרוליינה הצפונית, ו-300 חיילים נשלחו מאותו בסיס לגרמניה. בנוסף, 1,000 חיילים אמריקאים שמוצבים באופן קבוע בגרמניה נשלחו לרומניה.

עם התגברות החששות במזרח אירופה מהתעצמות הכוחות הרוסיים, הצבתם של אלפי חיילים רוסיים בבלארוס מושכת תומת לב מוגברת. בלארוס גובלת לא רק באוקראינה אלא גם בשלוש חברות בנאט"ו: פולין, ליטא וטביה.

לפי גורם אמריקאי, ממשל ביידן עשוי להזיז כוחות נוספים בתוך אירופה לאגף המזרחי של מדינות נאט"ו. הגורם לא פירט לאילו מדינות יועבר הכוחות האמריקאים.

מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין אמר בשבוע שעבר שפוטין יוכל להשתמש בכל חלק שהוא מהכוחות שהציב כבר לאורך הגבול עם אוקראינה כדי לכבוש ערים אוקראיניות ו"שטחים נרחבים" או לבצע "מהלכים כוחניים או פרובוקציות פוליטיות" כמו הכרה בשטחים שהכריזו על עצמאות בתוך אוקראינה.

גורמים אמריקאים פרסמו לאחרונה מידע מפורט יותר על בניית הכוחות הרוסיים, הערכות ארה"ב על הסיכוי למלחמה והאופן בוא ארה"ב רואה את גישתו של פוטין למשבר.

גורמים אלה חזרו על דבריהם של ביידן ובכירים נוספים בשבועות האחרונים, לפיהם פוטין לא החליט סופית לפלוש לאוקראינה. עם זאת, יכול להיות שנשיא רוסיה דווקא קבע כבר את דרך הפעולה שלו ומחכה לרגע האחרון כדי לתת את הפקודה לפלוש.

האפשרויות של פוטין: מערעור פנימי של אוקראינה עד פלישה מלאה

גורמים בממשל שרטטו את ההיערכות של הכוחות הרוסיים שהוצבו בגבול אוקראינה בחודשים האחרונים, ויצרו את מה שגורמים במערב רואים כאיון בפלישה בהיקף מלא למרות הצהרותיהם של בכירים בממשל הרוסי לפיהן אין בכוונתם לתקוף בלי פרובוקציה מהצד השני.

לפי אותם גורמים, נכון ליום שישי האחרון, צבא רוסיה הציב ליד אוקראינה 83 "קבוצות גדודים טקטיות", שכל אחת מהן שווה בגודלה לגדוד אמריקאי עם 750 ו-1,000 חיילים. לטענתם, זו עלייה מ-60 קבוצות הגדודים שהוצבו באזור לפני שבועיים.

הגורמים הוסיפו ש-14 קבוצות גדודים טקטיות נוספות נמצאות בדרכן מחלקים אחרים ברוסיה לאזור הגבול. שני גורמים רשמיים אמרו שארה"ב מעריכה שרוסיה תרצה בין 110 ל-130 קבוצות גדודים טקטיות כדי לפתוח בפלישה מלאה, אבל ייתכן שפוטין יבחר מבצע בהיקף קטן יותר.

יחד עם יחידות תמיכה, ייתכן שרוסיה מתכננת להציב בגבול 150 אלף חיילים כדי לבצע פלישה מלאה, אמר אחד הגורמים, שהוסיף שבקצב הנוכחי ייתכן שרוסיה תגיע ליעד זה תוך שבועיים.

לפי אותו גורם, הכוחות הרוסיים יוכלו להתקיף את קייב ישירות על ידי תנועה דרומה ממיקומם הנוכחי בדרום בלארוס, בהתאם למטרה הסופית של פוטין. לדבריו, אם הכוונה שלו היא לשבור ולהרוס חלק גדול מצבא אוקראינה, ייתכן שהוא ישלח כוחות מעבר לגבול הרוסי לתוך מזרח ודרום אוקראינה.

לדברי גורמים אמריקאים, בקצה הנמוך של היקף הפעולה הצבאית, פוטין עשוי להורות על חבלות, מתקפות סייבר ופעילויות נוספות שיערערו את הממשל האוקראיני מבפנים, בכוונה להפיל את הממשלה הנוכחית בקייב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!