דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שיא במאושפזי קורונה במצב קשה: "הטיפול פחות טוב, תושבי הפריפריה נפגעים יותר"

בבתי החולים מטופלים 1,263 חולי קורונה במצב קשה | פרופ' אבישי אליס, יו"ר איגוד הרפואה הפנימית ל'דבר': "מצוקת הקורונה מגבירה ומחמירה את המצוקות הקיימות"

אנשי צוות רפואי עם חולה קורונה (צילום אילוסטרציה: דוד כהן/פלאש 90)
אנשי צוות רפואי עם חולה קורונה (צילום אילוסטרציה: דוד כהן/פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

השיא במספר חולי הקורונה במצב קשה שנרשם הבוקר (ראשון), מתבטא בעומסים כבדים על בתי החולים בפריפריה, ובירידה באיכות הטיפול בכלל בתי החולים. לפי נתוני משרד הבריאות, 1,263 חולי קורונה במצב קשה מאושפזים בבתי החולים.

בבית החולים שיבא בתל השומר נערכים לסגירת חלק ממחלקות הקורונה, ובית החולים רמב"ם בחיפה דיווח על "ירידה הדרגתית בכמות המטופלים ובמספר העובדים שבבידוד". לעומתם, המרכז הרפואי לגליל בנהריה הודיע שאגף השיקום בבית החולים ייסגר ויוסב למחלקת קורונה. בבית החולים אסותא אשדוד אמרו כי "הנתונים הקשורים למספר החולים עומדים בסתירה לכל בשורה טובה, ואנו מרגישים כאילו כל יום אנחנו באירוע רב נפגעים".

מנהל המרכז הרפואי לגליל, פרופ' מסעד ברהום, הסביר כי ההחלטה לסגור את אגף השיקום התקבלה לאחר ששתי מחלקות פנימיות בבית החולים כבר הוסבו למחלקות קורונה, וכי לא ניתן לצמצם עוד יותר את מספר המיטות הפנימיות הרגילות. המשמעות של סגירת האגף היא שלא תהיה אפשרות לאשפוז שיקומי באזור הגליל המערבי, ומטופלים שזקוקים לשיקום אחרי תאונת דרכים או שבץ מוחי יוכלו לקבל טיפול שיקומי הרחק מאזור מגוריהם.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר איגוד הרופאים הפנימיים ומנהל מחלקת קורונה במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה, אומר ל'דבר' שעומסי הקורונה על בתי החולים מובילים לירידה באיכות הטיפול שמקבלים החולים ללא קורונה: "במצב בו מספר המיטות הפנימיות קטן בגלל הסבת מיטות וצוות מטיפול רגיל לטיפול קורונה, משך האשפוז נעשה קצר יותר. רק השבוע התבקשנו בבית החולים לשחרר חולים כמה שיותר מהר, כי חולים נתקעו במיון. בנוסף, הקשב הרפואי קטן יותר. התוצאה היא שהחולים מקבלים טיפול פחות טוב."

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית ג' בבית חולים בילינסון בפתח תקווה (צילום: דפנה איזברוך)
פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית ג' בבית חולים בילינסון בפתח תקווה (צילום: דפנה איזברוך)

לדברי פרופ' אליס, העומס הנוכחי מעצים בעיות קיימות במחלקות הפנימיות ובבתי החולים בכלל. "התמונה היא מורכבת והפיתרון הוא רחוק. גם אחרי שיחזירו את המיטות הפנימיות שהוסבו, נמשיך להיות בחסר של מיטות לנפש. תושבי הפריפריה מלכתחילה נפגעים יותר, כי מספרי המיטות והרופאים לנפש קטנים יותר, ואיכות הרפואה בעייתית יותר. מצוקת הקורונה מגבירה ומחמירה את המצוקות הקיימות. אין פה שום הפתעה."

עוד ציבור חולים שנפגעים מעומסי הקורונה הם חולים ניורולוגים. בבתי החולים זיו בצפת, וולפסון בחולון ואסותא אשדוד, המחלקות הנוירולוגיות הוסבו למחלקות קורונה. לפי מכתב ששלח בשבוע שעבר איגוד הרופאים הנוירולוגיים למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, "העברת החולים הנוירולוגיים לרחבי בתי החולים, למקומות שלא מאפשרים לתת בהם ניטור וטיפול נוירולוגי אקוטי מורכב מיטבי, ללא ניטור מוניטורים, ובתנאים לא תנאים, משמעותה – טיפול רפואי לא מיטבי, לא ראוי ולעתים אף לא מכבד, בחולים שמצבם הנוירולוגי דינמי."

מבין 1,263 החולים המאושפזים במצב קשה, 291 מונשמים ו-19 מחוברים למכונת אקמו. נוסף להם מאושפזים בבתי החולים 316 חולים שמצבם מוגדר בינוני ו-1,305 חולי קורונה שמצבם מוגדר קל. נתון זה כולל את כלל המטופלים בבתי החולים שנמצאו חיוביים לקורונה, גם אם הקורונה אינה הסיבה לאשפוז, ומשקף בין היתר את העומס הרב על צוותי בתי החולים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!