דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

עצמאות ותמיכה בחיים בקהילה: הממשלה יוזמת חוק להרחבת השירותים לאנשים עם מוגבלויות

הצעת החוק מגדירה לראשונה את סל השירותים שלהם זכאים אנשים עם מוגבלויות, וליישומה יוקצו 2 מיליארד ש"ח לחמש השנים הקרובות | בין השירותים שיתווספו: סדנאות וייעוץ, סיוע בניהול משק בית עצמאי, תמלול ותרגום לשפת סימנים

שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הרווחה יוזם חקיקה שתגדיר לראשונה את הזכויות והשירותים להם יהיו זכאים אנשים עם מוגבלויות. למימון יישום החוק יוקצו מעל 2 מיליארד שקלים בחמש השנים הקרובות.

שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן, הציג אתמול (ראשון) את תזכיר חוק שירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלויות שבמרכזו רפורמה במתן השירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אנשים על רצף האוטיזם ואנשים עם מוגבלות שמיעה וראייה – בהתאם לאמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות (CRPD) שעליה חתומה מדינת ישראל.

במסגרת הרפורמה יורחבו השירותים לאוכלוסייה, יוגמש ויונגש סל השירותים לבחירה אישית של זכאי השירות, ותינתן מעטפת התומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה. החוק יפורסם להערות הציבור בטרם העברתו להצבעה בכנסת.

לפי הצעת החוק, משרד הרווחה יגבש מעטפת שמאפשרת חיים עצמאיים בקהילה באמצעות שירותי תמיכה וסיוע המאפשרים לאדם עם מוגבלות חיים עצמאיים ואוטונומיים: סיוע לאדם המתגורר לבד, עם בן זוג או עם שותף והענקת שירותי תמיכה סביב מגורים כגון סיוע של עובד סוציאלי, הדרכה בניהול משק בית, סיוע של אב בית ומתן כלים נוספים. מדובר בתוספת של שירותים מעבר למרכיבים המכוסים על ידי משרדי ממשלה אחרים כגון שכר דירה, זכאות לעובד זר, קניית מזון וכדומה.

במסגרת השירותים שיינתנו בקהילה כלולים שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, ייעוץ, חינוך וטיפול בתחום חברתי והזוגי, הדרכה סביב כישורי חיים, סדנאות קבוצתיות להקניית מיומנויות חברתיות ועוד.

במסגרת מגוון האפשרויות שייפתחו בפני זכאי השירות גם קבלת השירותים באמצעות מסגרת תקציבית אישית אשר תועמד לרשותם. שיטת התקצוב האישי רווחת כיום במגוון תחומים של מתן שירותים חברתיים בעולם, כיישום של תפיסת שירות מוכוון אדם. לשיטה מודלים שונים, שהמשותף להם הוא הקצאת מסגרת תקציבית לטובת אדם לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות. קבלת השירותים יתאפשר הן מהספקים שנמצאים בהתקשרות עם המשרד והן מספקים חיצוניים בהתאם לתנאים שייקבעו.

במסגרת הרפורמה, שעלותה מוערכת ביותר משני מיליארד שקלים בחמש השנים הקרובות, יורחבו גם שירותים קיימים כגון מסגרות לצורך פעילות פנאי, שילוב בצבא ובתעסוקה בשוק החופשי, מגורים בדיור בקהילה והגדלת התעריפים עבור כל מקבל שירות.

הצגת תזכיר החוק החדש נערכה בכנסת במעמד ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, שבתו מתמודדת עם מוגבלות. לדברי לפיד, "חוק הרווחה לאנשים עם מוגבלות, הוא לא חוק רגיל עבורי. אני אבא של יעלי. לכל מי שאומר 'אתה נאבק על החוק הזה בגלל הבת שלך'. התשובה היא כן. בהחלט. לגמרי. לא הייתי מגיע לחיים ציבוריים בלעדיה. אתה צריך משהו מבפנים שמניע אותך. מתוך הקושי, לפעמים מתוך הכאב והתסכול, צומחת הידיעה שזה התפקיד שלנו – לשנות את המציאות.

"חברה נמדדת בקבלת השונה. בשאלה אם היא מושיטה יד למי שזקוק לה. החוק הזה יעניק הזדמנויות וזכויות לאנשים עם מוגבלות וישנה את חייהם ואת חיי המשפחות שלהם. כששואלים אותי מה ההחלטה הכי חשובה שעשיתי בפוליטיקה, אני עונה תמיד – לתת תרופות חינם לניצולי שואה, בשביל אבא. מהיום אני מוסיף גם את החוק הזה, בשביל יעלי."

שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן: "מאז כניסתי לתפקיד העמדתי את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בראש סדר העדיפויות והדבר בא לידי ביטוי בתכניות העבודה של המשרד. החוק הזה הוא מהפכה של ממש בהתאם למגמה שתופסת תאוצה במדינות הכי מתקדמות בעולם. משמעותו של החוק היא שמשרד הרווחה רואה את האדם לא דרך המוגבלות שלו אלא דרך היכולות שלו, הרצונות שלו והחלומות שלו. כשאנחנו אומרים 'שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות' – לזה בדיוק אנחנו מתכוונים".

מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן: "החוק מביא עמו בשורה שמאות אלפי ישראלים חיכו לה. מהרגע שהחוק יעבור בכנסת, נפעל ליישמו בטווח זמן קצר ככל שניתן על מנת שהשינוי שהוא מביא עמו יגיע לכל עיר ולכל יישוב בארץ. כשנכנסנו למשרד הבטחנו שכל שינוי ייעשה בשותפות מלאה עם מקבלי השירות ועם בני משפחותיהם וכך עשינו. זה חוק שגובש בעבודה מאומצת ובשיתוף מומחים, ארגוני החברה האזרחית, מרכז השלטון המקומי וזכאי השירות עצמם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!