דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
28.5°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.0°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 26.7°באר שבע
  • 32.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 25.1°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פחות בדיקות שמיעה וראייה, פחות חיסוני שגרה: שירותי בריאות התלמיד בבתי הספר צומצמו בעקבות הקורונה

דו"ח מסכם של שירותי בריאות התלמיד במשרד הבריאות חושף ירידה בפעילות אחיות בתי הספר בשנתיים האחרונות, למרות מאמצים להתאים את הפעילות לסגרים ולהגבלות הקורונה | עלייה בשיעור ההורים שסירבו לחיסון ילדיהם לשפעת

תלמידים בדרך לבית ספר  (צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני/פלאש90)
תלמידים בדרך לבית ספר (צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

סגרי הקורונה הובילו לירידה במימוש סל שירותי בריאות התלמיד בשנתיים האחרונות – כך עולה מדו"ח מסכם של פעילות השירותים שפרסם משרד הבריאות אתמול (שני). המשמעות: פחות תלמידים נבדקו בבדיקות סקר לאיתור ליקויי ראייה ושמיעה, וניתנו פחות חיסוני שגרה. בנוסף, עלה שיעור ההורים שסירבו שילדיהם יתחסנו לשפעת בבתי הספר.

הדו"ח מראה עלייה בשיעור המימוש של הבדיקות והחיסונים בשנה שעברה ביחס לשנת תש"ף שבה התפרצה הקורונה לראשונה, אך עם זאת, שיעורים אלו ברוב הפרמטרים לא חזרו לרמה שלפני התפרצות הקורונה.

לפי הדו"ח, שיעור התלמידים שעברו בדיקת שמיעה בבית הספר ירד מ-97.3% בשנת תשע"ט (לפני הקורונה) ל-88.9% בשנת תש"ף ועלה ל-90.4% בתשפ"א. שיעור התלמידים שעברו בדיקת ראייה ירד מ-93.8% בתשע"ט ל-86.5% בתש"ף, ועלה ל-87.4% בתשפ"א.

בתחום חיסוני השגרה, אחוז ההתחסנות היה נמוך יותר מאשר לפני הקורונה בכל החיסונים שניתנו. כך לדוגמה, שיעור ההתחסנות בחיסון Tdap שניתן בכיתות ב' נגד דפתריה, טטנוס, שעלת ושיתוק ילדים, היה 95.6% בשנת תשע"ט, 95.2 בשנת תש"ף ו-93.1% בשנת תשפ"א. בחיסון MMRV שניתן בכיתות א' נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח עמד שיעור ההתחסנות על 97.8% בשנת תשע"ט,  97.6% בשנת תש"ף ו-92.8% בשנת תשפ"א.

התאמות קורונה

במשרד הבריאות אמרו שהאחיות במשרד הבריאות והחברות שמפעילות את השירותים בחלק מהמחוזות התאימו את כלל הפעולות במסגרת שירותי בריאות התלמיד כדי להמשיך את מתן השירות למרות הגבלות התקופה. במשרד אומרים שבעקבות הסגרים והבידודים הרבים, נדרשו שינויים והתאמות באופן מתן שירותי בריאות לתלמיד, אשר ניתן בהתאם להנחיות להתמודדות עם מחלת הקורונה בבתי הספר, ו/או במרכזים ייעודיים כמו בתי הספר הסגורים או מתנ"סים ומרכזים קהילתיים. במקרה זה בוצע זימון מראש של התלמידים על פי ההנחיות למניעת התקהלויות.

במשרד אמרו שניתנה קדימות למתן חיסוני שיגרה ובדיקות סינון. על מנת למנוע כניסת אנשי צוות נוספים למוסדות החינוך, שיעורי חינוך לבריאות הועברו לתלמידים על ידי אחיות בריאות התלמיד בלמידה מרחוק. פעילויות רבות בוטלו ו/או נדחו בשל גילוי חולה במוסד החינוכי והחלטה של בידוד תלמידים שבאו במגע עם החולה, סגירת כיתות, ולעיתים גם סגירת מוסד חינוכי.

במשרד אומרים שלמרות המאמצים חלה ירידה בכיסוי סל שירותי בריאות לתלמיד, על מנת לצמצם את הפערים שנוצרו במתן השירות במהלך שנת הלימודים תש"ף ותשפ"א, נותני השירות הונחו להמשיך את מתן השירות גם במהלך חופשת הקיץ ועד ה-20 באוגוסט, ולהתמקד בעיקר בביצוע השלמת חיסונים ובדיקות סינון לתלמידים אשר היו מועמדים לבדיקות וחיסונים בשנת הלימודים תש"ף ותשפ"א.

שירותי בריאות לתלמיד ניתן על ידי משרד הבריאות במחוזות דרום, אשקלון וצפון, על ידי חברת נטלי במחוזות ירושלים, חיפה ונפת נתניה ועל ידי חברת פמי בריאות במחוזות ת"א ומרכז (ללא נפת נתניה). וניתן לכ- 1.4 מיליון ילדים בכיתות א'-ט'.

ירידה בחיסון שפעת

כיסוי החיסון נגד שפעת לתלמידי בית ספר היה בשיעור גבוה לעומת הכיסוי בקבוצת הגיל הרלוונטית בעונת החורף 2015-2016, לפני התחלת החיסון בבתי ספר. יחד עם זאת, חלה ירידה של כ-15%-10% בשיעור כיסוי החיסון בהשוואה לשנת הלימודים תשע"ט: מ-45% התחסנות בכיתות ב' בתשע"ט, לכ-40% בלבד בתשפ"א. שיעור הכיסוי בתלמידי כיתות ג' השנה נמוך מהשיעור בקרבם כשהיו בשנה שעברה בכיתה ב' (36.4% לעומת 34.3%), והשיעור בתלמידי כיתות ד' גם הוא נמוך מהשיעור בקרבם, כשהיו בשנה שעברה בכיתה ג', אך בפער קטן יותר (30.5% לעומת 29.7%).

במשרד הבריאות אמרו שהסיבה העיקריות לאי מתן החיסון היא בעיקר סירוב ההורים, שעמד על 53.3% בכיתות ב', 57% בכיתות ג' ו-60% בכיתות ד'. לדברי המשרד, הסיבות לכך יכולות לנבוע מהעובדה שהשנה ניתן לראשונה, במסגרת בית הספר, החיסון נגד שפעת בתרסיס לאף, אופן שאינו מוכר להורים משנים קודמות. במקביל אמרו במשרד ש"הפצת פייק ניוז במדיה התקשורתית על הזרקת שבבים, הביאו לחשש ההורים וסירוב למתן החיסון". סיבה אפשרית נוספת היא העובדה שבחורף 2020-21 לא הייתה כלל תחלואת שפעת בישראל, מה שהקטין את החשש מהמחלה.

שיעור כיסוי החיסון נגד נגיף הפפילומה הוא 62.9%. זו השנה השנייה בה מתקיים פיילוט למתן מנה ראשונה של החיסון לתלמידי כיתה ז' במחוזות חיפה ומרכז. בשנת הלימודים תשפ"ב הפיילוט יערך גם במחוז דרום, ובהדרגה יורחב לכל הארץ. בוצעו גם השלמות החיסון גם לתלמידי כיתה ט'. מלבד פעולות ההסברה להורים בנושא חשיבות החיסון, השנה נערך וובינר לאחיות, במטרה לעדכן מידע על החיסון ולהעלות את שיעור ההתחסנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!