דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ה בסיון תשפ"ד 01.07.24
28.2°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 25.7°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 30.1°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 28.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

עדכונים שוטפים / ביידן: "נטיל על רוסיה סנקציות קשות יותר מאלה שהטלנו ב-2014"

נשיא ארה"ב הודיע על חסימת הגישה של רוסיה לגיוס חוב בשווקים במערב ועל סנקציות נגד "אנשי האליטה הרוסית ובני משפחותיהם" | ביידן: "אם רוסיה תמשיך להתקדם", אנחנו מוכנים להטיל עליה סנקציות נוספות"

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן (צילום ארכיון: AP Photo/Andrew Harnik)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום ארכיון: AP Photo/Andrew Harnik)
אוריאל לוי
דוד טברסקי

"ההכרה ברפובליקות הבדלניות היא הכרזה רוסית על סיפוח חלק נכבד משטח אוקראינה", אמר אתמול (שלישי) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בתדריך לתקשורת. ביידן הוסיף שארה"ב ובנות בריתה יטילו על רוסיה "סנקציות שילכו רחוק הרבה יותר מאלה שהטלנו עליה ב-2014".

"אם רוסיה תמשיך להתקדם", הוסיף. "אנחנו מוכנים גם להטיל עליה סנקציות נוספות". ביידן הודיע על חסימה מלאה של פעילות של שני מוסדות פיננסיים רוסיים גדולים, וסנקציות מקיפות על החוב הלאומי של רוסיה.

משמעות ההחלטה היא שלרוסיה לא תהיה גישה לשווקים הפיננסיים במערב, היא לא תוכל לגייס חוב חדש במערב ולא תוכל לסחור בחוב שלה בשווקים בארה"ב ובאירופה.

ביידן הודיע גם שהחל ממחר יוטלו סנקציות על "אנשי האליטה הרוסית" ובני משפחותיהם. "הם חולקים את הרווחים המושחתים של מדיניות הקרמלין", אמר, "והם צריכים לחלוק גם את המחיר".

"אמרתי לפוטין בפנים לפני יותר מחודש שארה"ב תגיב, יחד עם שותפותיה בנאט"ו ומסביב לעולם, עם רוסיה תתקדם לעבר אוקראינה", אמר ביידן. "רוסיה התקדמה עכשיו לעבר אוקראינה על ידי ההכרה במדינות הבדלניות האלה".

עם זאת, ביידן אמר שהדלת לפתרון דיפלומטי עדיין פתוחה, אבל לא אמר דבר על פגישתם של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שאמורה להתקיים מחר.

שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן הודיע מוקדם יותר ש-27 שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי אישרו פה אחד חבילת סנקציות ראשונית שתוטל על גורמים רוסיים רשמיים שמעורבים במצב באוקראינה.

לדברי שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל, הסנקציות "יכאיבו לרוסיה מאוד". לדבריו, הצעדים שאושרו הערב ישפיעו על חברים בפרלמנט הרוסי שאישרו את הפגיעה בשלמות הטריטוריאלית ובריבונות של אוקראינה וב-27 יחידים וגופים רוסיים כמו בנקים, חברות וסוכנויות ממשלתיות.

בורל הוסיף שהסנקציות יפגעו גם במימון המדיניות הרוסית ביחס לאוקראינה על ידי הגבלת הגישה לשווקים הפיננסיים של האיחוד האירופי.

על הפעולות של רוסיה באוקראינה אמר בורל: "הסיפור הזה עדיין לא נגמר".

הפרלמנט הרוסי אישר הערב את בקשת הנשיא ולדימיר פוטין להשתמש בכוחות צבאיים מחוץ לשטח המדינה. המהלך יאפשר לרוסיה לפתוח בפעולה צבאית רחבה נגד אוקראינה.

במהלך הדיון בבקשה, הדגיש פוטין שהיא לא נוגעת להצבת כוחות רוסיים במזרח אוקראינה. פוטין הכחיש שהתקבלה כבר החלטה להכניס את צבא רוסיה לאזור, בניגוד לטענות במערב שהמהלך כבר החל.

מוקדם יותר הודיע הבית הלבן שיתחיל להתייחס לכוחות הרוסיים שהועברו למזרח אוקראינה כ"פלישה". מספר מנהיגים אירופאים טענו היום שחיילים רוסיים נכנסו למזרח אוקראינה בעקבות הודעת פוטין על הכרה בשתי הרפובליקות הבדלניות באזור.  רוסיה טוענת, כאמור, שמהלך כזה לא יצא עדיין לדרך.

ג'ון פינר, המשנה ליועץ לביטחון לאומי של הנשיא אמר היום: "אנחנו חושבים שזו, כן, התחלה של פלישה, הפלישה האחרונה של רוסיה לאוקראינה".

לפי גורם אמריקאי שדיבר עם סוכנות הידיעות איי.פי, ממשל ביידן היסס לקרוא להצבת הכוחות בשטח "פלישה", כי הבית הלבן רצה לראות מה רוסיה מתכוונת לעשות בפועל. לדבריו, אחרי הערכת תנועת הכוחות היה ברור שמדובר בפלישה חדשה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר הבוקר ביציאתו מכינוס חירום של מועצת הביטחון הבריטית כי נשיא רוסיה פוטין "יגלה שהוא טעה בצורה חמורה", וכי כל הראיות מצביעות על כך שבכוונתו לבצע פלישה מלאה לאוקראינה.

ג'ונסון הוסיף כי בכוונת בריטניה להטיל סנקציות אשר "יפגעו ברוסיה בצורה קשה. אני חושב שהטרגדיה היא שהנשיא פוטין הקיף עצמו ביועצים בעלי דעה אחת, הטוענים בפניו שאוקראינה אינה מדינה בפני עצמה. אני חושב שהוא עומד לגלות שהוא טעה בצורה חמורה".

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

המלונות בישראל נערכים לקליטת אלפי משפחות מאוקראינה

המלונות בישראל מתגייסים לקליטת אלפי משפחות מאוקראינה כפתרון דיור זמני, אם יחליטו לעלות לישראל בעקבות המתיחות הביטחונית שם.

משרד הקליטה פרסם קול קורא להתקשרות עם מתקני אירוח לעולים לתקופה של שבועיים עד חודש, לקראת קליטת גל ראשון צפוי של כ-5,000 איש, ובהמשך גל נוסף בהיקף דומה. "אנחנו גאים ונרגשים לקחת חלק במשימה הלאומית של קליטת העלייה מאוקראינה", אמר נשיא התאחדות בתי המלון אבי ניסנקורן.

קנצלר גרמניה הגיע לביקור בקייב; 70 חיילים גרמנים הוצבו בליטא

קנצלר גרמניה אולף שולץ הגיע לביקור בקייב וייפגש בהמשך עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי.

כוח ראשוני של 70 חיילים מצבא גרמניה הגיע לליטא. הנוכחות הצבאית בליטא צפויה למנות בשלב זה 360 חיילים, לאחר שמטוסים נוספים ינחתו בהמשך השבוע בשדה התעופה של קובנה, העיר השנייה בגודלה במדינה. גרמניה שלחה יחידות סיור וחובשים, וכן צוותים שיפעילו תותחי ארטילריה.

פוטין יכנס את שרי ההגנה והחוץ שלו

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יכנס היום פגישה עם שרי ההגנה והחוץ שלו, סרגיי שויגו וסרגיי לברוב. פוטין צפוי לשוחח עם קנצלר גרמניה אולף שולץ ולדון עמו בערבויות ביטחוניות, במשבר עם אוקראינה ובהפעלת צינור הגז "נורדסטרים 2" שמחבר ישירות בין רוסיה לגרמניה.

הקרמלין הודיע שאם קייב תכחיש את כוונתה להצטרף בעתיד לנאט"ו, זה יסייע משמעותית להפיג את חששותיה של מוסקבה.

שר החוץ הרוסי: האמריקאים מסרבים לדון בצמצום נוכחותה של נאט"ו באזור

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ציין לחיוב את נכונותם של האמריקאים לדון על הצבת טילים לטווח קצר ובינוני במזרח אירופה. עם זאת, לדבריו האמריקאים ממשיכים לסרב בתוקף לדון על צמצום נוכחות נאט"ו במזרח אירופה.

דיווח: פוטין מקיים התייעצות עם שרי ההגנה והחוץ של רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נועד עם שר ההגנה סרגיי שוייגו ושר החוץ סרגיי לברוב בקרמלין. דובר הקרמלין פסקוב מסר שפוטין צפוי להיפגש גם עם נשיא בלארוס לוקשנקו לפני סוף השבוע.

נשיא אוקראינה: "ההחלטה להצטרף לנאט"ו היא שלנו, ורק שלנו"

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי אמר שהוא עדיין נחוש להצטרף לברית נאט"ו, למרות איומי רוסיה. "מנהיגים מסוימים רמזו לי שאולי כדאי לא לדבר כל כך הרבה על הצטרפות לברית נאט"ו", אמר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם מקבילו הגרמני אולף שולץ, "אבל  ההחלטה הזו היא של אוקראינה, ושל אוקראינה לבדה".

שולץ אמר שהצטרפות לנאט"ו לא נמצאת על השולחן כעת. הוא הוסיף שגרמניה מצפה לשיתוף פעולה מלא של רוסיה במשא ומתן על עתידה הביטחוני של אירופה, וטען שבביקורו ברוסיה בהמשך השבוע הוא יבהיר לפוטין את ההשלכות הכלכליות הכבדות של פלישה לאוקראינה. הוא הוסיף שהוא מוכן להודיע מיד על סנקציות כבדות על רוסיה.

נשיא אוקראינה: ״קורא לחברי הפרלמנט שעזבו את המדינה לחזור תוך 24 שעות. אם לא, נסיק מסקנות״

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, במסיבת עיתונאים הערב (שני) בקייב: ״אנחנו מצפים מכל חברי הפרלמנט האוקראיני (הראדה) שעזבו את המדינה, לחזור לאוקראינה תוך 24 שעות. אם לא, נסיק מכך מסקנות״. יותר מ-30 חברי פרלמנט עזבו את אוקראינה בסוף ינואר, יחד עם 24 אנשי עסקים בכירים במשק.

ראש ממשלת בריטניה: ״קוראים לפוטין להימנע ממה שעלול להתפתח לטעות נוראית עבור רוסיה״

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, כתב הערב בטווויטר: ״אנחנו עומדים על קצה התהום, אבל לנשיא פוטין יש עוד זמן לקחת צעד אחורה. קוראים להנהגה הרוסית להימנע ממה שעלול להתפתח לטעות נוראית עבור רוסיה״.

קנצלר גרמניה אמר לנשיא אוקראינה שלא יספק למדינתו נשק, מחר (ג׳) יפגש עם פוטין

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, נפגש הערב (שני) עם נשיא אוקראינה, וולדימיר זלנסקי בקייב.  ״גרמניה עומדת לצידה של אוקראינה״, אמר שולץ, ״גרמניה מתרשמת מההתקדמות הדמוקרטית שעברה אוקראינה מאז 2014״.ֿ

שולץ הדגיש שלא ישלח נשק לאוקראינה, אבל ציין שבחבילת הסיוע הקרובה שתאושר בגרמניה, תעביר המדינה כ-170 מליון דולר לרכישת ציוד הומניטרי. מחר ייצא שולץ לפגישה עם הנשיא פוטין במוסקבה. לדבריו יאמר לנשיא רוסיה שכל פגיעה בריבונות האוקראינית, תענה בתגובה חריפה מצד המערב.

בתקשורת הרוסית פורסם שנשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, התחייב בפני שולץ לחזור לשולחן המשא ומתן על עתידו של חבל דונבס.

זלנסקי: ״מפחידים אותנו במלחמה גדולה, זו לא הפעם הראשונה, נאבק על החופש״

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, נאם הערב (שני) לאומה: ״מפחידים אותנו במלחמה גדולה ושוב פעם נוקבים בתאריכים, זו לא הפעם הראשונה. אומרים לנו שה-16 בפברואר יהיה יום פלישה אבל אנחנו נעשה אותו ליום אחדות. ביום הזה נעלה על כל תורן את דגלי האומה. נלבש סרטים כחולים-צהובים ונראה לכל העולם שאנחנו עם אחד״.

זלנסקי הכריז שפניה של אוקראינה לשלום ודפלומטיה, אבל הדגיש שדונבס וחצי האי קרים יחזרו, במלואם, לידי אוקראינה, הצהרה שמהווה התרסה מול רוסיה.

״יש לנו כיוון אחד ברור – אירופה״, אמר זלנסקי, ״אנחנו רוצים להיות חופשיים ומוכנים להיאבק עבור זה״.

ארה״ב מעבירה את השגרירות מקייב למערב אוקראינה

ארה״ב מעבירה את השגרירות מקייב למערב אוקראינה. העובדים התבקשו להשמיד ציוד מחשבים וטכנולוגיה

דיווחים בארה״ב: הכוחות הרוסים החלו לעבור לעמדות תקיפה

חלק מהכוחות הרוסיים עזבו את אזורי הכינוס שלהם והחלו לעבור לעמדות תקיפה, כולל משגרי ארטילריה ורקטות לטווח קצר, כך דווח בעיתון וול סטריט ג'ורנל ורשת CBS.

ביידן וג׳ונסון שוחחו: נמשכים המאמצים הדיפלומטיים להרגעת הרוחות

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שוחח הערב עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטלפון. לפי תצהיר על פרטי השיחה שפורסם ברשת BBC השניים עדכנו זה את זה בפרטי שיחותיהם עם מנהיגים אחרים בעולם בשיחה שנמשכה כ-40 דקות. ביידן וג'ונסון הביעו את דאגתם מפלישה מידית של רוסיה לאוקראינה אך אמרו שהם מאמינים כי עוד לא אבדה התקווה לפתרון דיפלומטי למשבר.

מחלקת המדינה קראה לאזרחי ארה"ב לעזוב את בלארוס

מחלקת המדינה של ארצות הברית קראה לאזרחי המדינה לעזוב מיד את בלארוס, בעקבות ההיערכות של כוחות צבא רוסיה בגבול בלארוס ואוקראינה.

שליח רוסיה לאיחוד האירופי: "לא נפלוש לאוקראינה, אלא אם יתגרו בנו"

ולדימיר צ'יז'וב אמר: "מוסקבה תגיב אם אזרחים רוסים יהרגו בכל מקום, כולל בחבל דונבאס", שבו יושבים הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. בסוכנות הידיעות RIA הרוסית צוטט צ'יז'וב: "לא נפלוש לאוקראינה, אלא אם יתגרו בנו. אם האוקראינים יפתחו במתקפה נגד רוסיה, אל תופתעו אם נתקוף בחזרה".

נאט"ו שוקלת להציב כוחות צבא בהונגריה, בולגריה, סלובקיה או רומניה

המדינות בברית נאט"ו שוקלות להציב כוחות צבא נוספים בהונגריה, בולגריה, סלובקיה או רומניה בשל המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה. שרי הביטחון של המדינות בברית ייפגשו מחר ומוחרתיים וידונו בנושא.

ראש ממשלת אוסטרליה: "סין צריכה לגנות את רוסיה על התוקפנות כלפי אוקראינה"

ראש ממשלת אוסטרליה הפציר בסין לגנות את רוסיה על התוקפנות שהיא מגלה כלפי אוקראינה. בנאום שערך הבוקר בפרלמנט בקנברה אמר ראש הממשלה סקוט מוריסון כי הוא מצפה מכל אומות העולם לגנות את האיומים האלימים נגד אוקראינה. "אני רואה שהממשלה הסינית והממשלה הרוסית מתואמות לגבי העניין הזה, והסינים לא גינו את מה שמתרחש סביב אוקראינה".

שר ההגנה היפני הזהיר מפני תרגיל ימי ייחודי בגודלו שרוסיה עורכת בים הצפוני סמוך לשטחה הימי של יפן.

משרד ההגנה הרוסי: החיילים בחצי האי-קרים שבים לבסיסיהם

משרד ההגנה הרוסי הודיע שהחיילים בחצי האי-קרים שבים לבסיסיהם לאחר שהסתיים התמרון, ופרסם סרטון המראה כלים כבדים וטנקים חוצים את הגשר לכיוון אדמת רוסיה.

נראה כי מדובר באותם הכוחות ששר ההגנה הרוסי הודיע על נסיגתם אתמול. בתוך כך, ויקטור מוצ'נקו, הרמטכ"ל של אוקראינה בשנים 2014-2019 צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הרגיעה תבוא רק כשנראה שהתחילה הסגה של הכוח המזרחי והמרכזי של צבא רוסיה מגבול אוקראינה".

האיחוד האירופי: על רוסיה לעשות צעדים ממשיים להסגת האיום מאוקראינה

האיחוד האירופי קורא לרוסיה לעשות צעדים ממשיים להסגת האיום מאוקראינה. שארל מישל, ראש המועצה האירופית נשא נאום בפני המחוקקים האירופאים בבריסל ואמר "רוסיה הראתה סימנים שהיא פתוחה לפתרון דיפלומטי, ואנו קוראים לה לעשות צעדים ממשיים להסגת האיומים מאירופה כי זה התנאי שלנו לדיאלוג".

"הקרמלין צריך להוכיח שהוא אכן נסוג מהגבול האוקראיני", אמרה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין בנאום שנשאה בפני הפרלמנט האירופי בשטרסבורג. "אני חושבת שהדיפלומטיה טרם אמרה את המילה האחרונה, וראינו אתמול סימנים של תקווה, אך לצד זאת אנו זקוקים גם לערבון שיגבה את המילים".

רוסיה: לא אנחנו עומדים מאחורי מתקפת הסייבר על אוקראינה

הקרמלין הכחיש שרוסיה עומדת מאחורי התקפת הסייבר על משרד ההגנה האוקראיני ועל שני בנקים, אבל הוסיף כי אינו מופתע שקייב מאשימה את מוסקבה.

רוסיה לועגת למערב שצפה שתפרוץ מלחמה; נאט"ו דורשת הוכחות להסגת הכוחות הרוסיים מהגבולות

הקרמלין ובכירים רוסים לעגו לתקשורת המערבית ולגורמי מודיעין מערביים שטענו שרוסיה תפלוש היום לאוקראינה. המודיעין האמריקאי והמודיעין הבריטי הם לפי הפרסומים מי שקבעו ש-16 בפברואר הוא תאריך הפלישה שבו עלולה רוסיה לתקוף את אוקראינה.

"אני רוצה לשאול אם המקורות בארצות הברית ובריטניה יוכלו לפרסם גם את לוח הזמנים של הפלישות שלנו לשנה הקרובה", כתבה דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זוחרוב. "זה יעזור לי לתכנן את החופשות שלי".

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר: "הלילה עבר כרגיל. ישנו בשלווה. בבוקר פתחנו את היום בצורה רגועה ומקצועית".

שרי ההגנה של 30 המדינות החברות בנאט"ו החלו את פגישתם בבריסל, בלגיה, שבה צפוי להשתתף מרחוק גם שר ההגנה האוקראיני. בפתיחת הפגישה אמרו שנאט"ו מצפה להוכחות בדבר הסגת הכוחות הרוסיים מגבולות אוקראינה.

בולסונארו הגיע לפגישה בקרמלין, וזכה לקבלת פנים חמה מהנשיא פוטין

נשיא ברזיל ז'איר בולסנרו הגיע לקרמלין ונועד עם פוטין בשעה זו. בולסנרו לחץ את ידו של פוטין, והפגישה נערכה סביב שולחן עגול סטנדרטי, בניגוד לשולחן הסגלגל הארוך שהתפרסם בימים האחרונים, לאחר שפוטין בחר בו לפגישותיו עם הנשיא מקרון והקנצלר שולץ. בולסנרו זכה בקרבתו הפיזית של פוטין, אולי כי ביצע בדיקת PCR רוסית בנחיתתו. הנשיא הברזילאי הוא ראש המדינה השלישי שמבקר במוסקבה בשבוע האחרון.

דובר משרד החוץ: ״מודאגים משאננות הישראלים שנשארו באוקראינה״

ליאור חייט, דובר משרד החוץ, סיפר ל'דבר' כי מיום שבת נחתו בארץ 3,100 אזרחים ישראלים מאוקראינה. חייט הוסיף שבמשרד החוץ מודאגים ״מהשאננות של כ-10,000 הישראלים שנשארו באוקראינה. קוראים להם לצאת כל עוד אפשר. חלון ההזדמנויות מצטמצם, וההערכה שלנו לא השתנתה לגבי הסבירות להסלמה״.

מורדים פרו-רוסים באוקראינה: כוחות הממשלה הפגיזו אותנו במרגמות

הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה טענו ששטחם הופגז במרגמות על ידי כוחות אוקראיניים, לפי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA. נציגי אזור לוהנסק אמרו: "כוחות הממשלה באוקראינה הפרו בגסות את הסכם הפסקת האש, תוך שימוש בנשק כבד, שעל פי הסכמי מינסק, יש להסירו".

דיווח: רוסיה תגרש מהמדינה את סגן השגריר האמריקאי

על רקע המתיחות הצבאית עם אוקראינה, דיווחים בסוכנויות הידיעות מעלים כי רוסיה החליטה לגרש מהמדינה את סגן השגריר האמריקאי.

שר ההגנה האמריקאי: ״צבא רוסיה לא פועל כמי שמתכוון להתקפל וללכת הביתה״

שר ההגנה של ארה״ב, הגנרל לויד אוסטין, התייחס לטענות פוטין שהכוחות הרוסיים סיימו את התמרונים וחוזרים לבסיסיהם: ״אני יודע מניסיוני שלא נערכים כך ללא סיבה", אמר אוסטין, גנרל לשעבר בנאום שנשא במפקדת נאט"ו בבריסל. "בטח שלא עושים דברים כאלה כשמתכוונים להתקפל וללכת הביתה".

שר החוץ בלינקן דחה את נסיעתו למינכן כדי להשתתף בכינוס מועצת הביטחון

שר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן, דחה ברגע האחרון את נסיעתו למינכן על מנת לנאום בכינוס החירום של מועצת הביטחון בנושא המשבר באוקראינה.

רוסיה: דורשים מארה"ב לפנות את כוחותיה ממרכז ומזרח אירופה

רוסיה דורשת מארה"ב לפנות את כל כוחותיה ממרכז ומזרח אירופה וטוענת שהפחתה של ההסלמה הביטחונית תקרה רק במידה ואוקראינה תעמוד בהסכמי מינסק. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות המקומית RIA. בנוסף, הרוסים דורשים מארה"ב ומדינות המערב להפסיק לספק כלי נשק לאוקראינה ואומרים כי יהיו מוכנים לעבוד עם ארה"ב על הצעה לאימות הדדי של אתרי טילים אמריקנים ברומניה ובפולין.

ביידן: ״איום הפלישה מרוסיה גבוה מאוד לפי כל האינדיקציות״

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר היום (חמישי) כי איום הפלישה של רוסיה "גבוה מאוד. כל האינדיקציות מראות שהם נערכים להיכנס לאוקראינה".

נשיא אוקראינה: ״לא נסכים לשיחות עם רוסיה בנושא דונצק ולוהנסק״

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, התייחס למכתב הדרישות של רוסיה מארה״ב ואמר כי ״אוקראינה לא תלך לשום שיחות ישירות עם נציגי רוסיה בדונצק ולוהנסק״. לדברי זלנסקי, "הפאניקה שארהב מרעיפה על דבר 'פלישה', פועלת בשירות הרוסים".

מפה שפרסם משרד ההגנה הבריטי מציגה נוכחות צבאית רוסית גבוהה בגבול אוקראינה: "יכולה לפלוש ללא אזהרה מוקדמת"

משרד ההגנה הבריטי הודיע שרוסיה שומרת על נוכחות צבאית גבוה בגבולה עם אוקראינה, שמאפשרת לה לפלוש לשטחי המדינה באופן מיידי "ללא אזהרה מוקדמת". לציוץ בטוויטר של המשרד צורפה מפה עם מיקומי הכוחות של רוסיה ממזרח לחבל קרים, ונתיבי הפלישה האפשריים.

במסר הבריטי נכתב גם ש"למרות שפוטין משמר את האפשרות לפלישה, הוא עדיין יכול לבחור למנוע עימות ולשמר את השקט"

דיווחים באוקראינה: כלים צבאיים כבדים של רוסיה מתקדמים לכיוון חבל קרים

עיתונאים באוקראינה מדווחים שכלים צבאיים כבדים של רוסיה מתקדמים לכיוון חבל קרים מאזור קרסנודר. עוד דווח שתנועה צבאית כבדה ממשיכה להיות מזוהה על ידי האוקראינים באזור המזרח.

מזכיר המדינה של ארה"ב: "רוסיה תפלוש לקייב, הקדימון למתקפה יכול לכלול נשק כימי"

מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן אמר הערב שבירת אוקראינה, קייב, היא אחת ממטרות הפלישה של רוסיה. הוא חושש שהקדימון למתקפה יכול לכלול שימוש בנשק כימי, או נשק המסתווה לנשק כימי.

משרד הפנים הפולני: התחלנו בהכנות לקליטת מיליון פליטים אוקראינים

משרד החוץ הישראלי: כ-3,300 ישראלים עזבו את אוקראינה

משרד החוץ הישראלי הודיע הערב שמתחילת השבוע עזבו את אוקראינה לישראל כ-3,300 ישראלים מתוך כ-10,000. במשרד קראו לישראלים שנותרו במדינה לעזוב אותה: ״המתיחות באוקראינה גוברת על רקע תקריות הירי במזרח המדינה. משרד החוץ חוזר וקורא לישראלים הנמצאים במדינה לעזוב בהקדם האפשרי״.

מורדים פרו רוסיים טוענים שהופגזו פעמיים על ידי צבא אוקראינה

סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה הלילה (שישי) שאוקראינה הפגיזה מורדים פרו-רוסים במזרח המדינה. לפי הדיווח, הצבא האוקראיני תקף את כוחות המורדים פעמיים.

 

ביידן יקיים שיחת ועידה עם מנהיגים במערב על המצב באוקראינה

הבית הלבן הודיע שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן יקיים היום (שישי) שיחת ועידה עם מנהיגים במערב על "הצטברות הכוחות הצבאיים של רוסיה בגבולות עם אוקראינה". בפגישה ישתתפו מנהיגים מקנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, רומניה, בריטניה, האיחוד האירופי ונאט"ו.

שיחה דומה בין המנהיגים התקיימה בשבוע שעבר, גם אז יזם אותה ביידן. לפי דיווחים שונים, הנשיא האמריקאי הודיע אז למנהיגי נאט"ו ואירופה שלהערכת ארה"ב, פוטין החליט על פלישה לאוקראינה.

 

ביידן: "משוכנע שפוטין החליט לפלוש לאוקראינה, רוסיה תשלם מחיר כבד"

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר אמש (שישי) שכעת הוא "משוכנע" שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לאוקראינה ולכבוש את בירתה, קייב.

לאחר שבועות בהן אמר שארה"ב אינה בטוחה האם פוטין קיבל החלטה סופית, ביידן אמר שהערכתו השתנתה, וציטט הערכות של המודיעין האמריקני.

"נכון לרגע זה, אנ משוכנע שהוא קיבל את ההחלטה", אמר ביידן, "יש לנו סיבות להאמין בכך". ביידן העריך שהפלישה יכולה להתרחש "בימים הקרובים".

ביידן חזר על איומו להטיל על רוסיה סנקציות כלכליות ודיפלומטיות קשות אם תפלוש לאוקראינה, ודחק בפוטין לשקול מחדש את תכניותיו. עוד אמר ביידן שארה"ב ובעלות בריתה במערב אירופה מאוחדות יותר מאי פעם כדי להבטיח שרוסיה תשלם מחיר כבד על כל פלישה.

ביידן אמר את דבריו בבית הלבן, לאחר יום של עלייה באלימות בגבול רוסיה-אוקראינה, שכללה פגיעה בשיירת סיוע הומניטרי על ידי פיצוץ מכונית בעיר המזרחית דונצק. מורדים פרו-רוסים החלו לפנות אזרחים מאזור העימות עם הודיעה שנראתה כחלק מהמאמצים של מוסקבה לצייר את אוקראינה כגורם התוקפני, במקום רוסיה.

במקביל, הקרמלין הודיע על שורה של תרגילים גרעיניים, וציין שנשיא רוסיה פוטין מחויב להגן על האינטרסים הלאומיים של רוסיה נגד מה שהוא רואה כאיומי פלישה מערביים.

.

פיצוץ בצינור גז סמוך לעיר בשליטת מורדים פרו-רוסים במזרח אוקראינה

שני פיצוצים זעזעו את העיר לוהנסק במזרח אוקראנה לפנות בוקר (שבת). מרכז המידע של העיר הודיע שאחד מהפיצוצים אירע בצינור גז, וציטט עדי ראייה שאמרו שהפיצוץ השני היה במוסך מכוניות. לא היה כל דיווח על נפגעים או נזק.

סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה שמומחים מהאזור קבעו שהפיצוץ נגרם מחבלה מכוונת.

בעלי תפקידים בלוהנסק הודיעו מוקדם יותר השבוע על פיצוץ בצינור גז וטענו שנגרם מחבלה מכוונת.

דובר הקרמלין: "אוקראינה מייצרת את התנאים להתחלה של מלחמה בסדר גודל רציני בדונבס"

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, האשים הבוקר (שבת) את אוקראינה בהסלמת המצב הבטחוני בגבולה עם רוסיה, לאחר פיצוצים שונים שאירעו באזורי הגבול בהם האשימה רוסיה את אוקראינה. "אוקראינה מייצרת את התנאים להתחלה של מלחמה בסדר גודל רציני בדונבס. רוסיה אינה חפצה במלחמה, אבל היא תבין שישנה סכנה לאזרחיה ושותפיה ברפובליקות, היא תעמוד לצידם"

פקחים בינלאומיים: 600 פיצוצים במזרח אוקראינה במהלך שישי

מפקחים מהארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE), ארגון בינלאומי להבטחת היציבות באירופה בו חברות גם רוסיה ואוקראינה, דיווחו על 600 פיצוצים במזרח אוקראינה במהלך שישי, ביטוי להסלמה הגוברת באזור.

סוכנות ידיעות רוסית: מעל 10,000 תושבי מחוז דונייצק הפרו-רוסי שבמזרח אוקראינה התפנו לרוסיה עקב ההסלמה

סוכנות הידיעות הרוסית RIA הודיעה הבוקר (שבת) שמעל ל-10,000 תושבי רפובליקת דונייצק שבמזרח אוקראינה עברו את הגבול לרוסיה מאז אתמול במטרה להתפנות, אז הודיע ראש המחוז הפרו-רוסי על פינוי תושבים עקב ההסלמה באזור. התושבים שפונו הם פחות מאחוז מתושבי הרפובליקה, שמונה כ-2.2 מיליון תושבים.

מנהיגי הבדלנים במזרח אוקראינה הורו על גיוס צבאי מלא

מנהיגי הבדלנים במזרח אוקראינה הורו על גיוס צבאי מלא לאחר התגברות מעשי האלימות באזור, וחשש במערב שרוסיה תשתמש בהסלמה כ"תירוץ" לפלישה לאוקראינה.

דניס פושילין, ראש הממשלה הפרו-רוסית ברפובליקת דונצק, הזכיר בהצהרתו "איום מיידי של תוקפנות" מצד כוחות אוקראינים. פקידים אוקראינים הכחישו בתוקף את הטענה שאוקראינה מתכננת להשתלט בכוח על האזור הנשלט בידי הבדלנים.

"אני קורא לכל הגברים ברפובליקה שיכולים לאחוז בנשק להגן על משפחותיהם, על ילדיהם, נשותיהם ואמותיהם", אמר פושילין, "יחד נשיג את הנצחון הנכסף שכולנו זקוקים לו".

הצהרה דומה נשמעה גם משותפו של פושילין ברפובליקת לוהנסק.

הקריאה לגיוס של מנהיגי הבדלנים מתווספת לכ-150 אלף חיילים רוסים שהוצבו סביב גבולות אוקראינה.

רוסיה ערכה תרגיל גרעיני גדול: "פוטין מחויב להגן על האינטרסים הלאומיים של רוסיה"

רוסיה ערכה תרגיל גרעיני גדול היום (שבת). הקרמלין הודיע שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מחויב להגן על האינטרסים הלאומיים של רוסיה נגד מה שהוא רואה כאיומי פלישה מערביים. פוטין צפה בתרגיל יחד עם נשיא בלרוס, אלכסנדר לוקשנקו, מחדר המצב בקרמלין.

נשיא אוקראינה קרא לפוטין להיפגש: "לא יודע מה עובר בראשו"

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלינסקי, קרא היום לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין להיפגש איתו. זלינסקי נשא דברים בעצרת מינכן לביטחון על רקע התגברות המתיחות בין המדינות והחשש במערב מפלישה רוסית לאוקראינה, אמר על פוטין "אני לא יודע מה עובר בראשו של הנשיא פוטין, לכן קראתי לו להפגש איתי". זלינסקי ביקר את מדינות המערב על שאינן מאפשרות לאוקראינה להצטרף לברית נאטו: "נאטו טוענים שדלתם פתוחה, אך הכניסה לזרים אסורה".

משרד החוץ קורא לישראלים שנותרו באוקראינה לעזוב במהירות: "סכנת התלקחות מהירה וקשה"

משרד החוץ חזר הערב (שבת) על קריאתו לאזרחי ישראל הנמצאים באוקראינה לעזוב מייד את המדינה. במשרד הזהירו ש"התלקחות באוקראינה עלולה להיות מהירה וקשה". ההודעה פורסמה בעקבות הערכת מצב שהתקיימה היום במשרד החוץ, ושורה של שיחות שקיים מנכ"ל המשרד אלון אושפיז עם גורמים רלוונטיים בכנס מינכן והאירועים במזרח אוקראינה.

על מנת לסייע לאזרחים ישראלים, החליט משרד החוץ להשאיר את השגריר מיכאל ברודצקי ואת צוות השגרירות בקייב לעת עתה ולפתוח מחר (ראשון) באופן חריג את המחלקה הקונסולרית בשגרירות, על מנת לספק מסמכי נסיעה לאזרחים הזקוקים לכך.

במשרד החוץ אמרו שהם "עוקבים אחרי ההתפתחויות וגם אחרי ההחלטות של ארה"ב ובריטניה לפנות את שגרירויותיהן בקייב, ולעבור לעיר לבוב. זאת, במטרה לשמור על חיי שליחיה של מדינת ישראל באוקראינה תוך מתן מענה לאזרחים הישראלים."

שעות הפתיחה מחר (ראשון) של השגרירות בקייב יהיו 10:00-14:00

גנץ ייפגש עם סגנית הנשיא האריס, לדיון במשבר באוקראינה ובשיחות עם איראן

שר הביטחון, בני גנץ, ייפגש הערב עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בוועידת מינכן לביטחון. לפי דיווח בוואלה, השניים צפויים לדון במשבר באוקראינה ובשיחות הגרעין של המעצמות עם איראן.

ברית נאט"ו מפנה את אנשי הצוות שלה בקייב למערב אוקראינה

נאט"ו מפנה את אנשי הצוות שלה מקייב ללבוב שמערב אוקראינה ולמטה בבריסל. גורם רשמי בנאט"ו מסר לסוכנות הידיעות רויטרס שמשרדי הברית הצבאית באוקראינה ימשיכו לפעול במתכונת מצומצמת, אך לא פירט כמה אנשי מטה של נאט"ו יישארו בקייב וכמה מהם יפונו מערבה.

ההחלטה לפנות את אנשי הצוות נובעת משיקולים ביטחוניים, מתוך החשש שצבא רוסיה יתקיף את בירת אוקראינה. בשבוע שעבר גם ארה"ב ובריטניה העבירו את הדיפלומטים שלהן באוקראינה ללבוב.

סין התייחסה לראשונה למשבר במזרח אירופה, וביקרה את ברית נאט"ו: "ממשיכה להתפשט מזרחה"

סין התייחסה לראשונה למשבר במזרח אירופה והאשימה במשבר את ברית נאט"ו, שסימנה אותה בשנה שעברה כ"אתגר מערכתי". בנאומו בועידת מינכן שאל שר החוץ הסיני, וואנג יי: "אם נאט"ו ממשיכה להתפשט מזרחה, כיצד זה מסייע לשמור על שלום ויציבות באירופה?"

עוד אמר כי "משום שהמלחמה הקרה נגמרה כבר מזמן, הגיע העת שנאט"ו תתאים את עצמה לנסיבות המשתנות."

וואנג קרא לכבד את זכותה של כל מדינה לריבונות בשטחה, והדגיש כי זכות זו עומדת גם לאוקראינה.

בוריס ג'ונסון: "רוסיה מתכננת את המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945"

דברי ראש ממשלת בריטניה בוועידת הביטחון במינכן: "כל הסימנים מראים שהתכנית כבר יצאה לדרך"

דיווחים ברוסיה: משטרת דונייצק תפסה אדם החשוד בריגול לטובת אוקראינה

מהדורת החדשות המרכזית של הערוץ הראשון ברוסיה דיווחה כי משטרת רפובליקת דונייצק עצרה עובד מעברים, שהתוודה בתור מרגל עבור האוקראינים. בראיון עמו לערוץ, טען שפעל להוציא מידע על בכירים ברפובליקה לידי המודיעין האוקראיני, הקשור גם לנסיון התנקשות באחד מהם. בנוסף, העובד סיפר שלאוקראינים תכנית לפלישה רחבה לכיבוש כל חבל דונבס, והם מתכוונים להוציאה לפועל בקרוב.

דיווח: כוחות צבא רוסיה צפויים להישאר בבלארוס בשל ״הגברת הפעילות של אוקראינה״

התרגיל המשותף לצבאות של רוסיה ובלארוס, שנערך סמוך לגבול בלארוס-אוקראינה, אמור היה להסתיים היום, אלא שהבוקר הודיע שר ההגנה של בלארוס כי הכוחות הרוסיים ישארו בבלארוס על מנת לערוך תמרונים נוספים. דיווח בגרדיאן הבריטי ציטט את שר הודעת השר לפיה "בשל הגברת הפעילות הצבאית של אוקראינה בסמוך לגבול, ומפאת ההסלמה בחבל דונבאס, בלארוס ורוסיה החליטו להמשיך בתמרונים".

הקרמלין ממשיך להכחיש פלישה לאוקראינה: ״רוסיה מעולם לא פתחה במלחמה״

דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, הדגש אחר הצהריים שלמרות טענות האמריקאים, רוסיה לא מתכננת לפלוש אוקראינה: "רוסיה, במשך כל ההיסטוריה שלה, מעולם לא תקפה שום מדינה. רוסיה, שעברה בעצמה כל כך הרבה מלחמות, היא המדינה האחרונה באירופה שבכלל רוצה לדבר, אפילו רק לבטא, את המילה 'מלחמה'".

דיווחים בלוהנסק: 2 אזרחיות נהרגו בהפצצה אוקראינית במחוז הבדלני

לטענת ראש הרפובליקה העממית של להונסק, 2 אזרחיות נהרגו בהפצצה אוקראינית הבוקר במחוז הבדלני הפרו רוסי. לפי טענת הרפובליקה, אלו הקורבנות האזרחיים הראשונים בסבב הלחימה הנוכחי.

כ-50 אלף תושבי חבל דונבס במזרח אוקראינה חצו את הגבול לרוסיה

סוכנויות הידיעות ברוסיה מדווחות על למעלה מ-50 אלף תושבי חבל דונבס אשר חצו את הגבול לרוסיה בעקבות המתיחות באזור.

שר החוץ של אוקראינה: המערב צריך להטיל סנקציות על רוסיה עוד היום

שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר במסיבת עיתונאים במינכן כי "יש לעצור את רוסיה עכשיו. אנחנו רואים כיצד האירועים יוצאים מכלל שליטה, הגיע הזמן לפעול". עוד הוסיף קולבה: "אני מכריז רשמית שיש בסיס להטיל על רוסיה לפחות חלק מהסנקציות כבר עכשיו״.

שר החוץ לפיד: בוחנים אפשרות להעביר את השגרירות מקייב ללבוב

שר החוץ יאיר לפיד אמר הערב (ראשון) כי במשרד בוחנים אפשרות להעביר את השגרירות מקייב ללבוב אם יהיה צורך, כדי לסייע לישראלים שירצו לצאת מהמדינה במעברים היבשתיים במערב המדינה.

רשת CBS: מפקדי הכוחות הרוסיים מתמרנים בשטח במטרה להתקדם לעבר פלישה

רשת CBS דיווחה היום מפי גורמי מודיעין אמריקאים כי התקבל מידע לפיו צבא רוסיה קיבל פקודה לפלוש לאוקראינה. לפי הדיווח, מפקדי הכוחות בשטח מתכננים כעת תמרונים באזורים שונים, במטרה להתקדם לעבר פלישה.

לדברי הכתב דיוויד מרטין, המידע המודיעיני מצביע על כך שמפקדי הכוחות הרוסים בשטח "עורכים כעת את כל המהלכים שמפקדי צבא ארצות הברית היו מבצעים אם היו מקבלים פקודות להתקדם במבצע".

הנשיא מקרון: "החלה עבודה להסדר מדיני מחודש בין רוסיה, אוקראינה והבדלנים בחבל דונבאס"

נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח היום (ראשון) עם נשיאי רוסיה ואוקראינה. בהצהרה שפורסמה לאחר שיחותיו נכתב כי פוטין הבטיח לו שוב שלא יכניס את הצבא הרוסי לאוקראינה ושבתום התמרונים בבלארוס יחזרו הכוחות הרוסים הביתה.

מקרון אמר כי החלה העבודה להסדר מדיני מחודש בין רוסיה, אוקראינה והבדלנים בחבל דונבאס, וכי שר החוץ הצרפתי ייפגש בהמשך השבוע עם מקביליו האוקראיני והרוסי להמשך הדיונים.

ארה"ב דחתה את בקשת אוקראינה להטיל סנקציות על רוסיה

מזכיר המדינה האמריקאי התייחס לבקשתה של אוקראינה להטיל את הסנקציות עוד היום ואמר לרשת CNN "המטרה של האיום בסנקציות היא לשכנע את רוסיה שלא לפלוש לאוקראינה ולכן אם נטיל על רוסיה סנקציות בטרם החלה הפלישה, זה יביא לתוצאה הפוכה".

ארצות הברית כבר הטילה על רוסיה סנקציות לאחר סיפוח חצי האי קרים ב-2014, וכעת היא מאיימת להטיל סנקציות נוספות, חמורות יותר, אם תפלוש רוסיה לשטחה של אוקראינה.

שגרירות ארה"ב העבירה למוסקבה מידע על אפשרות לפיגועים בתוך רוסיה

לפי המידע, שהועבר כדי להזהיר את אזרחי ארה"ב במדינה, הסכנה לפיגועים גבוה במיוחד במוסקבה וסנט פטרבורג.

דיווח במחוז הבדלני לוהנסק: שני אזרחים נהרגו מהפצצות אוקראיניות

השר נחמן שי: "נשתדל להימנע מסנקציות, אבל הנאמנות שלנו היא קודם כל לארצות הברית"

שר התפוצות נחמן שי התייחס הבוקר בכאן ב' לאפשרות שארצות הברית תבקש מישראל להצטרף לסנקציות נגד רוסיה: "נשתדל להימנע מלהגיע למקום הזה. אני מניח שישראל תלך עם המחנה הקרוב יותר אליה, מדינות המערב. הנאמנות שלנו היא קודם כל לארצות הברית".

ליטא קראה לאיחוד האירופי להטיל סנקציות על רוסיה בגלל שהשאירה כוחות בבלארוס

שר החוץ של ליטא, גבריאליוס לנצברגיס, טען היום (שני) בכינוס שרי החוץ האירופים בבריסל שרוסיה הבטיחה להוציא את חייליה מבלארוס עם סיום התמרונים המשותפים שהסתיימו אתמול, וכעת הפרה את הבטחתה. לדבריו, הדבר שמסכן את היציבות והביטחון באירופה. שר החוץ של אוקראינה דימטרו קולבה גיבה את דרישתו של עמיתו הליטאי.

אתמול השיב מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, לדרישתה של אוקראינה להטיל סנקציות על רוסיה לפני שזו תפלוש לשטחה. בלינקן אמר שמטרת הסנקציות להשפיע על רוסיה שלא תפלוש, ואם יוטלו לפני הפלישה יביאו לאפקט הפוך. נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי שב ודרש ממדינות המערב להטיל על רוסיה סנקציות עד שתפזר את הכוחות הצבאיים שריכזה סביב אוקראינה.

בדלנים פרו-רוסים: אוקראינה הפרה את הסכמי מינסק ותקפה אותנו ברקטה, רימונים ופגזים

הבדלנים הפרו-רוסים מדווחים ברשתות החברתיות שבשעות האחרונות האוקראינים הפרו את הפסקת האש פעמיים, והשתמשו בכלי נשק שאסורים לפי הסכמי מינסק. לפי הדיווח של הבדלנים, רקטה, 29 רימונים, ו-8 פגזים נורו לכיוון המחוזות.

מוקדם יותר טענה סוכנות הביטחון הרוסית FSB שצבא אוקראינה שיגר פצצות מרגמה אל עבר עמדת שמירה רוסית באזור רוסטוב. ברשתות החברתיות הופצו סרטונים של העמדה המופצצת לכאורה. לא היו נפגעים.

דיווחים ברוסיה: חמישה אוקראינים נהרגו כשניסו לחצות את הגבול

חמישה אוקראינים נהרגו בניסיון חדירה לרוסיה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. לפי הדיווח, כלי רכב חמושים של צבא אוקראינה הושמדו במחוז רוסטוב, וחיילים רוסים הצליחו לסכל "ניסיון חבלה" של כוחות אוקראיניים.

צבא אוקראינה: הדיווח על הרוגים ברוסטוב הם "פייק ניוז"

בצבא אוקראינה הכחישו את הדיווחים על חמישה אוקראינים שחצו את הגבול ונהרגו. האוקראינים כינו את הדיווחים "פייק ניוז", והוסיפו שאין כוחות אוקראיניים במחוז רוסטוב.

שר החוץ האוקראיני: "אף חייל לא חצה את הגבול"

"אף חייל שלנו לא חצה את הגבול עם הפדרציה הרוסית ולא היו לנו כל אבדות היום", אמר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קלבה, לפי דיווח בגרדיאן.

פוטין צפוי לקבל הכרעה עוד הערב בנושא הכרת הריבונות בדונצק ולוהנסק

פוטין יכריע עוד היום על הכרה בעצמאות הרפובליקות הבדלניות במזרח אוקראינה. בישיבה מיוחדת של המועצה לביטחון לאומי של רוסיה ששודרה בשידור חי, אמר הנשיא פוטין כי אין בכוונת קייב ליישם את הסכמי מינסק, וכי הוא יחליט בהמשך היום אם להכיר ברפובליקות של דונצק ולוהנסק או לא. ההכרה ברפובליקות אושרה כבר על ידי הפרלמנט הרוסי, אך זקוקה לאישורו של פוטין.

משרד החוץ החליט לסגור את השגרירות בקייב ולהעביר אותה ללבוב

בתום הערכת מצב שנערכה הערב במשרד החוץ שכללה גם שיחות עם שורה של גורמים בינ"ל, החליט שר החוץ יאיר לפיד להנחות את צוות שגרירות ישראל בקייב שבאוקראינה לעבור למשרדים הקונסולריים שנפתחו בעיר לבוב, במערב המדינה.

שר החוץ האוקראיני: ״זה הזמן להתמקד במאמצים לרגיעה״

שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, התייחס בחשבון הטוויטר שלו להכרזה הצפויה של ולדימיר פוטין בנושא לוהנסק ודונצק: ״לא רק אוקראינה, העולם כולו עוקב כעת אחר פעולותיה של רוסיה בנוגע להכרה בחבלי המדינה הבדלנים. ההחלטה מעוררת רגשות רבים, אבל עכשיו כולנו צריכים להתמקד במאמצי מניעת ההסלמה, אין דרך אחרת״.

פוטין החליט להכיר בעצמאות הרפובליקות העממיות של דונצק ולוהנסק

הקרמלין הודיע הערב (שני) שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט להכיר בעצמאותם של המחוזות דונייצק ולוהנסק במזרח אוקראינה, שנשלטים על-ידי הבדלנים הפרו-רוסים. בקייב ובמערב חוששים שההכרה של רוסיה בעצמאות של שני המחוזות הבדלניים תקל עליה לפלוש לאוקראינה. כעת תוכל רוסיה לשלוח כוחות לדונייצק וללוהנסק – ולטעון שהם הגיעו כדי להגן על האוכלוסייה המקומית. בעוד זמן קצר אמור הנשיא פוטין לשאת נאום מיוחד לאומה הרוסית.

פוטין: ״אוקראינה היא חלק בלתי נפרד מרוסיה, לא רק שכנה״

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס לאפשרות שיפלוש לאוקראינה במהלך נאום בשידור חי: ״אוקראינה עבורנו היא לא רק מדינה שכנה, היא חלק מאיתנו, כמו משפחה. זוהי אדמה רוסית עתיקה שנוסדה ע״י רוסיה הקומוניסטית״.

פוטין: ״הסיוע הרוסי לאוקראינה מאז הקמתה עומד על 250 מיליארד דולר״

בנאומו טען פוטין כי מיום עצמאותה של אוקראינה, רוסיה תמיד סייעה לה ונתנה לה על חשבון האזרחים הרוסים. לדבריו הסיוע הרוסי לאוקראינה בין 1991 ל-2014 מסתכם בכ-250 מיליארד דולר.

פוטין: ״אוקראינה מנסה להעתיק דמוקרטיה מהמערב, לכן הניאו נאצים צומחים שם״

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם בשידור חי במהלכו אמר כי "לאוקראינה מעולם לא הייתה תרבות מדינתית משלה. הם מנסים להעתיק מהמערב מה שהם קוראים לו דמוקרטיה, וזה לא מתיישב מבחינה חברתית ותרבותית, לכן צומחים שם כל כך הרבה תאים ניאו נאצים וכנופיות אלימות״.

זלנסקי: "ההכרזה החד צדדית של רוסיה משמעותה יציאה מהסכמי מינסק"

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי: "ההכרזה החד צדדית של רוסיה על עצמאות הרפובליקות בדונבס משמעותה יציאה מהסכמי מינסק. קייב מחויבת לדיפלומטיה ולא תתקפל תחת הפרובוקציות הרוסיות. אנחנו לא חייבים שום דבר לאף אחד ולא ניתן שום דבר לאף אחד".

ביידן: "העברנו מסר לאוקראינה על כך שיש כוונות לתקוף את קייב"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהצהרה: "העברנו מסר לאוקראינה על כך שיש כוונות לתקוף את קייב הבירה. על פי דיווח ברשת ABC האמריקאית, ארה"ב העבירה את השגרירות ללבוב שבמערב המדינה".

שגרירת ארה"ב לאו"ם: "הטענה שהכוחות הרוסים הם 'כוחות לשמירת שלום' היא שטויות"

"טענת רוסיה כי כוחות שיישלחו למחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה הם 'כוחות לשמירת שלום' היא שטויות", אמרה הלילה (בין שני לשלישי) שגרירת ארה"ב לאו"ם, לינדה תומס-גרינפילד. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שבדיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם אמרה השגרירה שההכרה הרוסית בעצמאות המחוזות הבדלניים היא עוד חלק בניסיון ליצור עילה לפלישה לאוקראינה.

תומס-גרינפילד הזהירה שהשלכות המהלכים של רוסיה ישפיעו על אוקראינה, אירופה והעולם כולו, ושהמחיר ההומניטרי יהיה גבוה אם רוסיה תרחיב את המהלך.

דיווח: צבא רוסיה נכנס לרפובליקה של הבדלנים במזרח אוקראינה

עדי ראייה דיווחו ברשתות החברתיות שראו שיירות של כלי רכב צבאיים לפנות בוקר בפאתי דונייצק, הבירה של אחד משני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה. לפי כתב רויטרס, שיירה של חמישה טנקים נצפתה סמוך לעיר, ושני טנקים נוספים נצפו בחלק אחר של העיר.

שר הבריאות של בריטניה: "הפלישה לאוקראינה כבר החלה, נטיל סנקציות על רוסיה"

שר הבריאות של בריטניה, סאג'יד ג'וויד, אמר לאחר פגישת החירום של הקבינט הבריטי: "הפלישה של רוסיה לאוקראינה כבר החלה, אז בריטניה תטיל סנקציות על רוסיה"

נשיא ניקרגואה בירך את פוטין על הכרתו בעצמאות דונייצק ולוהנסק

נשיא ניקרגואה, דניאל אורטגה, בירך את פוטין על הכרתו בעצמאות הרפובליקות העממיות של דוניצק ולוהנסק. זהו ראש המדינה הראשון שמברך את פוטין של ההכרה. אורטגה אמר שפוטין עשה מעשה נכון, והביע תקווה כי אומות המערב לא יערערו את הביטחון העולמי.

יתכן וזהו צעד מקדים להכרה של ניקרגואה בעצמאותן של הרפובליקות הבדלניות במזרח אוקראינה. בנוסף לכך, גם חבלים בדלניים פרו-רוסים אחרים, עשויים להצטרף לאוסטיה הדרומית שכבר מכירה בעצמאות דונייצק ולוהנסק. כך למשל אבחזיה וטרנסניסטריה.

ג׳ונסון: ״פוטין טעה טעות חמורה שתפגע קשות ברוסיה״

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר הבוקר ביציאתו מכינוס חירום של מועצת הביטחון הבריטית כי נשיא רוסיה פוטין "יגלה שהוא טעה בצורה חמורה", וכי כל הראיות מצביעות על כך שבכוונתו לבצע פלישה מלאה לאוקראינה. ג'ונסון הוסיף כי בכוונת בריטניה להטיל סנקציות אשר "יפגעו ברוסיה בצורה קשה. אני חושב שהטרגדיה היא שהנשיא פוטין הקיף עצמו ביועצים בעלי דעה אחת, הטוענים בפניו שאוקראינה אינה מדינה בפני עצמה. אני חושב שהוא עומד לגלות שהוא טעה בצורה חמורה".

שרי החוץ של 26 מדינות האיחוד האירופי ידונו היום בסנקציות על רוסיה

אחרי בריטניה, גם האיחוד האירופי יטיל סנקציות חדשות על רוסיה: שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אישר כי בעקבות ההכרה ברפובליקות הבדלניות במזרח אוקראינה, שרי החוץ של 26 מדינות האיחוד יפגשו מאוחר יותר היום, במטרה לגבש את מתווה הסנקציות הכלכליות על רוסיה.

המורדים החות׳ים בתימן בירכו על החלטת רוסיה להכיר בדונייצק ולוהנסק

המורדים החות'ים בתימן בירכו על החלטתה של רוסיה להכיר בשני האזורים הבדלניים בדרום מזרח אוקראינה. מוחמד עלי אל-חות'י, ראש הוועדות המהפכניות העליונות של המורדים, אמר היום (שלישי) כי החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, תומכים בהכרה בדונייצק ולוהנסק כרפובליקות עצמאיות. אל-חות'י קרא לאיפוק מכל הצדדים כדי להימנע מהגעה למלחמה.

אסטוניה, לטביה וליטא גינו בחריפות את סיפוח המחוזות הבדלניים

המדינות הבלטיות אסטוניה, לטביה וליטא גינו בחריפות את החלטתה של רוסיה להכיר באזורים הבדלניים לוהנסק ודונייצק כמדינות עצמאיות. נשיא אסטוניה, אלאר קאריס, אמר כי "רוסיה קרעה את הסכמי מינסק לחתיכות. זה מראה שהמטרה של מוסקבה היא להעמיק את הסכסוך, לא לפתור אותו". 

בלטביה, פרסמו הנשיא אגילס לויטס, ראש הממשלה קריז'ניס קארינס והפרלמנט של המדינה הצהרה משותפת המגנה את מעשיה של מוסקבה. בהצהרה נאמר כי "בהפרה בוטה של ​​החוק הבינלאומי, באמתלה מפוברקת, ועל ידי הפצת מידע כוזב, רוסיה מבקשת לגרום לשינוי בהנהגה הפוליטית ובמסלול מדיניות החוץ של אוקראינה באמצעים אלימים".

ראש ממשלת ליטא, אינגרידה סימונטה, צייצה בטוויטר על נשיא רוסיה: ״אין גבולות לדמיונו של הדיקטטור, אין שפל נמוך מדי, אין שקרים בוטים מדי עבורו, אין קווים אדומים שהוא לא יכול לחצות".

הפרלמנט הרוסי אישר את ההסכמים עם המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת שהבית התחתון של הפרלמנט ברוסיה אישר את "הסכמי הידידות" עם שתי הרפובליקות של הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה דונייצק ולוהנסק. ההסכמים, שייכנסו לתוקף לאחר חתימתו של הנשיא ולדימיר פוטין, עלולים לסלול את הדרך להקמת בסיסי צבא רוסיים במזרח אוקראינה ולהדק את הקשרים הכלכליים בין מוסקבה לבדלנים.

שולץ: ״הוריתי לעצור את האישורים לצינור הגז עם רוסיה״

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, בהתבטאות ראשונה על עיצומים אפשריים על רוסיה סביב אספקת גז: ״לרוסיה אין תמיכה בעולם למהלכים שלה. שוקלים מחדש את צינור הגז נורדסטרים 2. בינתיים ביקשתי לעצור את האישורים הדרושים – בלעדיהם הצינור לא יוכל לפעול״.

בריטניה תטיל עיצומים על בנקים רוסיים בשל ההכרה במחוזות הבדלניים

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר היום (שלישי) כי ארצו תטיל עיצומים על חמישה בנקים רוסיים ושלושה בעלי הון רוסים. זאת, בעקבות ההכרה של הקרמלין בעצמאות המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה.

נשיא פינלנד: ״אין עדויות לפעילות צבאית רוסית חריגה בים הבלטי״

נשיא פינלנד, סאולי נייניסטו, אמר כי ארצו, הגובלת ברוסיה, לא הבחינה בעדויות לעלייה בפעילות הצבאית הרוסית בים הבלטי: "באופן מוזר, המצב בכל אזור הים הבלטי נראה רגוע מאוד ומספר הכלים הצבאיים של רוסיה באזור נמצא בירידה". נייניסטו הוסיף שהוא לא רואה כרגע את רוסיה כאיום צבאי על פינלנד, וטען שייתכן שההסלמה באזור נובעת ״מההתחזקות המתמשכת של אוקראינה״.

שר החוץ הסורי במוסקבה: ״סיפוח דונייצק ולוהנסק הוא צעד לכיוון שלום עולמי״

שר החוץ של סוריה, פייסל מקדד, שיבח במהלך ביקור במוסקבה את ההכרה של רוסיה בעצמאותם של אזורי הבדלנים דונייצק ולוהנסק במזרח אוקראינה, ותיאר אותה ״כצעד לכיוון שלום עולמי". מקדד הוסיף כי סוריה "משתפת פעולה עם הרפובליקות של דונייצק ולוהנסק במשך זמן רב, ומאמינה שהתנאים הנוכחיים הללו יסייעו להגביר את שיתוף הפעולה הזה".

הבית הלבן: תנועת כוחות רוסיה למזרח אוקראינה מהווה פלישה

הבית הלבן התחיל להתייחס לכוחות הרוסיים שהועברו למזרח אוקראינה כ"פלישה". מדובר בחציית קו אדום שנשיא ארצות הברית אמר שתביא להטלת סנקציות קשות נגד מוסקבה.

ג'ון פינר, המשנה ליועץ לביטחון לאומי של הנשיא אמר היום: "אנחנו חושבים שזה, כן, התחלה של פלישה, הפלישה האחרונה של רוסיה לאוקראינה". הוא הדגיש שהמילה "האחרונה" חשובה מאוד.

"פלישה היא פלישה", הוסיף, "וזה מה שמתחיל לקרות עכשיו".

לפי גורם אמריקאי שדיבר עם סוכנות הידיעות איי.פי, ממשל ביידן היסס לקרוא להצבת הכוחות השטח פלישה, כי הבית הלבן רצה לראות מה רוסיה מתכוונת לעשות בפועל. לדבריו, אחרי הערכת תנועת הכוחות היה ברור שמדובר בפלישה חדשה.

הפרלמנט הרוסי אישר את בקשת פוטין להשתמש בכוחות צבאיים מחוץ לשטח המדינה

אישור בקשה פה אחד בבית העליון של הפרלמנט עלולה לבשר מתקפה צבאית נרחבת יותר על אוקראינה, שהבית הלבן טען מוקדם יותר היום (שלישי) שרוסיה החלה כבר הפלישה למדינה השכנה.

ההחלטה הפכה לרשמית כוחות צבא רוסיה שכבר מוצבים בחבל הדונבאס שבמזרח אוקראינה, בה מתחולל עימות בין שתי המדינות מאז 2014 שגבה את חייהם של קרוב ל-14 אלף בני אדם.

מספר מנהיגים אירופאים טענו היום שחיילים רוסיים נכנסו לאזורים שבשליטת הבדלנים באוקראינה בעקבות הודעת פוטין על הכרה בשתי הרפובליקות הבדלניות באזור.

עם זאת, לא ברור עדיין היקף תנועת הכוחות הרוסיים. אוקראינה ובנות בריתה במערב טוענות כבר שנים שחייל צבא רוסיה משתתפים בלחימה באזור. מוסקבה הכחישה את הדברים.

אתמול החליט נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להכיר רשמית בעצמאותם של המחוזות דונייצק ולוהנסק במזרח אוקראינה, הנשלטים על-ידי הבדלנים הפרו-רוסים. בהמשך אף הורה פוטין על פריסת "כוחות לשמירה על השלום" בדונייצק ובלוהנסק ועדי ראייה טענו שהם ראו טנקים בדונייצק, אך לא אישרו שמדובר בטנקים רוסיים. לרוסים כבר היו בעבר כוחות באזור, כך שלא מדובר בפלישה הגדולה שממנה העולם חושש, אך במערב רואים בכך צעד שמגביר את המתיחות בשטח ובאו"ם הביעו צער על ההחלטה הרוסית.

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי אמר: "ההכרזה החד צדדית של רוסיה על עצמאות הרפובליקות בדונבס משמעותה יציאה מהסכמי מינסק. קייב מחויבת לדיפלומטיה ולא תתקפל תחת הפרובוקציות הרוסיות. אנחנו לא חייבים שום דבר לאף אחד ולא ניתן שום דבר לאף אחד".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!