דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
26.8°תל אביב
  • 22.5°ירושלים
  • 26.8°תל אביב
  • 25.6°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 36.4°אילת
  • 29.6°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחקר: משקי בית עניים יספגו את הפגיעה הקשה ביותר מעליות המסים

מרכז המחקר והמידע של הכנסת מעריך שההוצאה של משק בית ממוצע תגדל ב-1,263 ש"ח בשנה בעקבות התייקרות הארנונה, החשמל ומסי הסוכר והחד"פ | בחמישון התחתון ההוצאה למשק בית תגדל ב-0.71%, לעומת 0.57% בחמישון העליון

מפגיני משמרות המחאה בתל אביב נגד עליית מחיר הדלק (צילום: תנועת ״דרור ישראל״)
מפגיני משמרות המחאה בתל אביב נגד עליית מחיר הדלק (צילום: תנועת ״דרור ישראל״)
דוד טברסקי

משקי בית עניים ייפגעו יותר מהעלאות המסים שיזמה הממשלה – כך קובע דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם ברביעי האחרון. לפי הדו"ח, ההוצאה השנתית של משקי בית מחמישון ההכנסה התחתון תגדל ב-0.71% בעקבות המסים החדשים, בעוד ההוצאה של משפחה מהחמישון העליון תגדל רק ב-0.57%.

לפי הדו"ח, משק בית ישראלי ממוצע צפוי להוציא בשנה הקרובה 1,235 שקלים בשנה על העלאות המסים, שהם 0.63% מההכנסה הממוצעת. החישוב כולל את העלייה במסי הארנונה, בתעריף החשמל, במחיר ביטוח חובה לרכב ואגרת טיסה, וכן את המסים החדשים שהוטלו על רכישת משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים, ומס הבלו על תחליפי דלקים. בנוסף הוכללו בו גם חוקים שעדיין לא נכנסו לתוקף, או צעדים שהממשלה מתכוונת ליישם אך עדיין לא אושרו, כמו מע"מ על שירותים דיגיטליים והטלת 'מס פחמן' שבפועל ייקר את מחיר הדלק

המחקר מראה שככל שהכנסת משק הבית עולה, התוספת להוצאה בעקבות המסים החדשים גבוהה יותר, אך החלק היחסי שלה קטן יותר. כלומר, התוספת תכביד פחות על משקי בית שהכנסתם גבוהה. משק בית מהחמישון התחתון צפוי להוציא על המסים החדשים 930 שקלים בשנה, שהם 0.71% מהוצאתו הממוצעת. ההוצאה של משק בית בחמישון השני צפויה לגדול ב-1,050 שקלים, שהם 0.66% מהוצאתו הממוצעת; בחמישון השלישי ההוצאה תגדל ב-1,184 שקלים, שהם 0.63% מהוצאתו הממוצעת, ובחמישון הרביעי ב-1,386 שקלים, שהם 0.62% מההוצאה הממוצעת. בחמישון העליון, ההוצאה תגדל ב-1,622 שקלים, שהם 0.57% בלבד מההוצאה הממוצעת.

הדו"ח מציין ש"המיסים החדשים וצעדי ממשלה נוספים הם רגרסיביים", כלומר, מגדילים פערים חברתיים. זאת מכיוון שיחס ההוצאות הכולל בין חמישוני ההכנסה נמוך מיחס החמישונים של סך ההוצאה לצריכה בכלים חד-פעמיים, משקאות ממותקים, מהילת דלקים, מס פחמן וחשמל.

מרכז המחקר והמידע מציין שישראל ממוקמת בקצה הגבוה ביותר ברמת המחירים ביחס לתוצר לנפש, המדד המקובל להשוות ביוקר בין מדינות. רמת המחירים ב-2020 בישראל הייתה גבוהה ב-29% ביחס לרמה המצופה לפי התוצר לנפש בישראל.

נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת משקפים את המדיניות הלא מוצהרת של הממשלה בשנים האחרונות, של הרחבת פערים החברתיים.

הדו"ח מציין שגם התכנית הכלכלית להפחתת יוקר המחיה שיזמו ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר האוצר אביגדור ליברמן, מיטיבה בעיקר עם מעמד הביניים הבינוני ומעלה.

לפי הדו"ח, הצעד המרכזי בתכנית, של הפחתת נקודות זיכוי במס הכנסה להורים לילדים, יקטין את סכומי מס ההכנסה רק לבעלי שכר גבוה באופן יחסי. הדו"ח מציין שנכון לשנת 2017, 55% מהשכירים השתכרו מתחת לסף המס, ושיעור הנשים השכירות מתחתיו עמד על 68%. הדו"ח קובע ש"למעשה נקודות הזיכוי 'יתבזבזו'".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!