דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משרד החקלאות פרסם טיוטת תקנות שיצמצמו פיקוח על יבוא פירות וירקות

במסגרת התקנות תורחב משמעותית רשימת המוצרים שיהיה אפשר לייבא על סמך תעודת בריאות של מדינת המוצא ובלי רישיון מהמשרד | לוח הזמנים הקצר שקבעה הממשלה למהלך מנע קבלת הערות מהציבור בנושא

נשים קונות ירקות ופירות בשוק רמלה (צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן/ פלאש90)
נשים קונות ירקות ופירות בשוק רמלה (צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן/ פלאש90)
מאיה רונן

משרד החקלאות פרסם בסוף השבוע את טיוטת התקנות החדשות ליבוא צמחים ומוצרי צמחים. התיקון המוצע יחליף את החובה של יבואנים מסחריים לקבל רישיון מהמשרד בתעודת בריאות ממדינת המוצא עבור שורה ארוכה של פירות וירקות טריים. לפי המשרד, המהלך הוא חלק מהפעולה להורדת יוקר המחיה ולהפחתת הנטל הרגולטורי בתחום מוצרי המזון.

במסגרת התקנות החדשות יבוא של בננות, פירות הדר, תפוחי אדמה ומנגו ימשיך להיות מחויב ברישיון. עם זאת, התקנות  מציינות, שייתכן שבעתיד ייתכן יבוא של פירות אלה גם בלי רישיון.

התקנות יאפשרו לשר החקלאות להוציא הוראת חירום שתמנע יבוא של צמחים מסוימים או ממדינות מסוימות במקרה שיש יסוד סביר להניח שקיימת סכנה מיידית לבריאות הצומח בישראל או שתיווצר בעתיד סכנה כזו, עד לתקופה של שלושה חודשים.

השר יוכל להאריך את תוקף ההוראה עד 12 חודשים, בכפוף להסכמת שר האוצר. לפי ההצעה, התקופה כולה לא תעלה על 18 חודשים.

לטענת משרד החקלאות, בוצע תהליך מיפוי סיכונים שנועד לאתר במהירות נגעים משמעותיים שעלולים להגיע עם המוצרים המיובאים. הליך זה אמור להתחשב בניסיון קודם בייבוא של תוצרת טרייה ובתהליכים שעוברים פירות וירקות, כמו מיון, שטיפה ואופן גידולם.

עם זאת, הדו"ח שסקר את הערכת השפעות הרגולציה ציין שלוח הזמנים הקצר לא אפשר לגורמי המקצוע לבצע הליך מסודר של שיתוף ציבור. עוד נכתב בדו"ח שבגלל לוח הזמנים הקצר שנקבע בהחלטת הממשלה, תהליך הערכת ההשפעות התבסס בעיקר על מקורות מידע בינלאומיים ועל חוות דעת של גורמי מקצוע בארגונים בינלאומיים שעוסקים בנושאי הגנת הצומח, כמו גם וניירות עמדה שהועברו מגורמים שונים מתוך הממשלה ומחוצה לה.

מטרת חוק הגנת הצומח, שהתקנות המוצעות הן חלק ממנו, היא למנוע התפשטות נגעים שעלולים לגרום למחלות בצמחים או לגרום להם נזק בדרך אחרת. מתוקף החוק, שר החקלאות רשאי לאסור, להגביל או להסדיר ייבוא וייצוא של צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי ליווי. משרד החקלאות מוסמך במסגרת החוק גם להנפיק תעודות שמעידות על בריאותם ומוצאם של צמחים ומוצרי צמחים שמיועדים ליצוא.

בתוך זאת, בשבוע האחרון פרסם המשרד שורה של ניסיונות שסוכלו להברחת תוצרת חקלאית לא מאושרת מרצועת עזה והרשות הפלסטינית, וניסיונות החדרה של תוצרת שחשודה כנושאת נגעים מירדן.

בין היתר נתפסו כ-400 ק"ג תותים שהגיעו מהרצועה, משאית שנשאה 19 טון תוצרת חקלאית לא מפוקחת שכללה כרוב, חסה ופטרוזיליה מהרשות הפלסטינית, ומשלוח של כ-4 טון חסה מירדן עם שאריות אדמה וחול.

הסחורה מירדן הגיעה מחווה שמוכרת למשרד החקלאות. החווה מספקת מוצרי מזון לציבור החרדי ומאושרת לגידולי ירקות ועלים ירוקים. היא הוחזרה מחשש שתביא נגעים וגורמי מחלות אחרים שמצויים באדמה והחול.

מאז תחילת שנת השמיטה הנוכחית נתפסו יותר מ-310 טון ירקות אסורים לשיווק. ההקלה בתנאי הייבוא עלולה להגביר את הסיכון להגעת מזיקים דרך סחורה שתיובא על סמך תעודת בריאות בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!