דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

החוק להסדרת הפנסיות בצה"ל אושר בקריאה ראשונה, לאחר שהושגו הסכמות בקואליציה

בהתאם להסכמות, החוק שמסדיר את 'תוספת הרמטכ"ל' לאנשי הקבע ידון בוועדה מיוחדת בראשות ח"כ אפרת רייטן

שר הביטחון בני גנץ  מציג את הצעת החוק להסדרת הפנסיה בצה"ל (צילום:  נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
שר הביטחון בני גנץ מציג את הצעת החוק להסדרת הפנסיה בצה"ל (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק המסדירה את תוספת הרמטכ"ל לפנסיות של משרתי הקבע אושרה היום (שני) בקריאה ראשונה ברוב של 57 תומכים מול 56 מתנגדים. ההצעה אושרה לאחר שהושגו הכמות בקואליציה, לפיהן תוקם מיוחדת בראשות ח"כ אפרת רייטן (העבודה) כדי להכין את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

אישור החוק בקריאה ראשונה מאפשר למדינה להשיג דחייה נוספת בבג"צ, בדיון שמתקיים על תוספת הרמטכ"ל מאז 2019. מטרת הצעת החוק היא להסדיר נוהג שקיים בפנסיות בצה"ל ומעוגן בהחלטת ממשלה משנת 1961 ובחקיקה, לפיה הרמטכ"ל יכול להורות על תוספת לפנסיה של משרת בקבע. עם השנים הפכה התוספת לנורמה, ועל פי דו"ח מבקר המדינה מרבית הגמלאים מקבלים הגדלה של כ-6% לפחות לפנסיה.

במסגרת הצעת החוק מוצע להסדיר מצב זה בהתאם לחוקים וקריטריונים ברורים, כך שהתוספת תנוע בין 7% ל-10%. מוצע לקבוע את זכאותו של חייל ששירת עשר שנים לפחות בשירות קבע, ואשר פרש מן השירות לאחר גיל 40. הסעיף המוצע קובע שלושה הסדרים נפרדים לחיילים הזכאים, בהתאם לגילם ולמעמדם כמשרתים או פורשים בעת כניסתו לתוקף של החוק המוצע.

שר הביטחון בני גנץ הציג את ההצעה ואמר: "בפתח הדברים אני מבקש לעשות סדר: אנחנו לא מוסיפים היום שום תקציב, אנחנו רק מסדירים, מפחיתים עלויות ויוצרים תיעדוף ללוחמים בהסדר הקיים והמתהווה. אושר בממשלה מתווה שקוף ובהיר שעיקרו שתי פעולות פשוטות: הראשונה – הורדת סכום השלמת תקופת השירות הממוצע הניתן לפורשים ב-15% בממוצע. אני חוזר ומדגיש לכם – בהורדת הסכום ולא הוספת הסכום. השנייה – יצירת בידול בין לוחמים לבין שאר משרתי הקבע כך שלוחמים יקבלו פי שתיים ממשרת ביחידות עורפיות.

בפתח הדיון הזכירה סגנית יו"ר הכנסת לחברי הכנסת את מכתבה של יועמ"ש הכנסת, לפיו חברי הכנסת שיכולים להיות מושפעים מהצעת החוק מתבקשים לתת על כך גילוי נאות".

בדברי ההסבר נכתב כי "ההסדר המוצע נותן עדיפות לאוכלוסיית הלוחמים וקובע כי לקצבתם יצורף שיעור נוסף של שלושה אחוזים, מעבר לשיעור המצורף לכלל הפורשים מצה"ל. תכליתו של הסדר זה להעניק תגמול ראוי לחיילים ששירתו כלוחמים, בשל המאפיינים הייחודיים של מסלול השירות והפעילות בתפקידי לחימה."

שר הביטחון התייחס בדבריו שביקורת שהוטחה במשרתי הקבע ואמר: "בלי האנשים בחובה, בקבע ובמילואים – אי אפשר לספק ביטחון וחוסן לחברה הישראלית. כדי שזה יקרה, נדרש שנדע גם לשמור על כבודם גם אם יש מחלוקות. אי אפשר לקבל מצב שבו קצינים מתביישים להגיע לסופרמרקט או לאסיפת הורים במדים. אנחנו צריכים להתבייש שהבאנו אותם למצב הזה. אני מתבייש שהגענו לכך. תראו לאן הגענו?

לפני ההצבעה, סגן יו"ר הכנסת שניהל את הישיבה, ח"כ דוד ביטן אמר לפרוטוקול שחברי הכנסת שנתנו גילוי נאות הם חברי הכנסת, אופיר סופר, אלעזר שטרן, בני גנץ, מירי רגב, מופיד מרעי, נירה שפק ויאיר גולן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!