דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

בלי לוח זמנים מחייב: הממשלה אישרה את תכנית הפיתוח למפרץ חיפה

ארגוני הסביבה ביקרו את ההחלטה שאינה כוללת תכנית לפינוי התעשייה הפטרוכימית, אלא כניסה למו"מ עם בז"ן | ביש עתיד הגיבו לביקורת: "החלטה שמערבת כל כך הרבה גופים ואינטרסים לא יכולה להיות הרמטית, זו רגל בדלת ומפה נשתפר"

חיפה (צילום: דבר)
חיפה (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) הצעה לפיתוח מפרץ חיפה, למרות ביקורת מצד ארגוני סביבה ומצד ראש העיר חיפה עינת קליש רותם. בהחלטה אין מועד לפינוי מפעלים פטרוכימיים מהמפרץ, אלא רק כוונה לפנות חוות מיכלי נפט בקריית חיים, שתחייב בניית מיכלי נפט חדשים.

על פי ההצעה, המדינה תקיים משא ומתן עם חברת בז"ן על פינוי המפעלים הפטרוכימיים הנמצאים בצמרת טבלת המפעלים המזהמים בישראל באופן קבוע. פעילי סביבה במפרץ מדגישים כי ההחלטה תציב את המדינה בעמדת נחיתות במשא ומתן, בשל תלות נמשכת בתוצרים של חברת בז"ן בתחומי גז הבישול, הביטומן ואחרים.

עתיד עובדי מפעלי קבוצת בז"ן נראה מובטח לשנים הקרובות, אך בערפל לגבי העתיד. הצעת ההחלטה לא מזכירה אותם כלל, וגורלם יהיה חלק מהמשא ומתן בינן המדינה לבין חברת בז"ן.

"לו המדינה הייתה עושה הכל כדי ליצור חלופות לתוצרים של בז"ן במשך סביר, היה לה מינוף במו"מ עם החברה. כרגע, התלות בבז"ן לא רק תפגע בעמדת המיקוח של המדינה, אלא גם תמשיך להחליש את האכיפה של המשרד להגנת הסביבה, שמתקשה לפעול נגד מפעל חיוני, שאין לו חלופות", אמר אחד הפעילים "דבר".

"אני מתנגדת להפיכת מפרץ חיפה ממרכז ייצור למרכז אחסון של פטרוכימיה וחומרים מסוכנים" אמרה עינת קליש רותם. "ממשלת ישראל עומדת לקבע את גורל חיפה כעיר מזוהמת ומסוכנת לעוד עשורים רבים, תהליך שימשיך להרוס את העיר ואת כל המטרופולין עד למותם הסופי."

ההחלטה מציינת פרויקטים נוספים החשובים לעתיד המפרץ כמו שיקוע הרכבת ופתיחת המעבר היבשתי לים בקלות, הקמת בית חולים בקריית את ובניית פארק מטרופוליני. עם זאת, לאחר ועדת המנכ"לים הבין משרדתית שפעלה בממשלה הקודמת, הציפיה העיקרית הייתה ניסוח החלטה שתקבע מועד לסגירת התעשיה הפטרוכימית תוך הסדרת החלופות לתוצרים אלו בישראל ללא קיום המפעלים.

הח"כים מהשדולה להבראת מפרץ חיפה ביכרו על "החלטת הממשלה ההיסטורית", לדבריהם. עם זאת, הם הדגישו כ"עלינו לוודא שהמפרץ יפונה מתעשייה מזהמת תוך עשור". חברי וחברות השדולה להבראת מפרץ חיפה בכנסת: אלון טל (כחול לבן), נעמה לזימי (העבודה), יוראי להב-הרצנו (יש עתיד), לימור מגן-תלם (ישראל ביתנו), גבי לסקי (מרצ) ומוסי רז (מרצ) מדגישים את מה שבעיניהם מהווה יתרון בהחלטה: "ההחלטה קובעת לראשונה יעדים קונקרטיים לקראת הפסקת הפעילות הפטרוכימית – פינוי חוות המכלים בקריית חיים, ובניית שכונת מגורים במקומה, ומשרטטת מפת דרכים ברורה, בשאיפה לפינוי התעשייה הפטרוכימית המזהמת בתוך עשור, כפי שנקבע בוועדת המנכ״לים".

לשדולה היה תפקיד משמעותי בתיווך בין ארגוני הסביבה במפרץ חיפה לבין הצוות שניסח את ההחלטה, בהובלת נעמה שולץ, מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד (יש עתיד), אך הנוסח הסופי נחשב לפגום מאוד בעיני הארגונים.

בארגונים חוששים בעיקר מגרירת רגליים שנים רבות לעתיד, בהם יימשך זיקוק הדלקים במפרץ. הסיבות לכך נעוצות בעיקר במספר פגמים עיקריים שהם מזהים בהחלטה. בין היתר, הם מציינים כי החלופות לתוצרי בז"ן כתובות בהחלטה ללא תאריכים מחייבים להקמה וללא תקצוב, והתניית הפסקת הייצור בהליכים התכנונים ובחלופות אחסון, מה שעלול לגרור עוד שנים של הליכים. במקביל, הקמת נמל דלקים חדש כחלק מנמל המפרץ, לא תשמש ליבוא תזקיקים בלבד, מה שמקדם את החלפת בז"ן, אלא גם ליצוא תזקיקים – מה שיסייע לפיתוח הפעילות של בית הזיקוק.

בארגון "צלול" מגנים את ההחלטה ומסרו כי " מלבד הכרה חוזרת במפגעים הקשים שמייצרת התעשייה הפטרוכימית במפרץ, יש במסמך אמירות לא מחייבות בנוגע לסגירת חוות מיכלי הנפט של תש"ן ב- 2026 יחד עם הרבה מלל ללא תקציב וללא לוחות זמנים".

בתגובת בז"ן הגיבו בחיוב על ההחלטה: "גם בממשלה מבינים שפופוליזם וסיסמאות אינם תחליף למדיניות אחראית ומקצועית בניהול משק האנרגיה הלאומי. לא היינו זקוקים למשבר האנרגיה העולמי שמתחולל בשנתיים האחרונות והגיע לשיאו בימים אלה של מלחמה באוקראינה, כדי להבין את חשיבות היכולת לנהל משק אנרגיה עצמאי עבור חוסנה הלאומי של מדינת ישראל. בזן מתכוונת, כפי שהצהירה, לבוא אל המשא ומתן מול הממשלה בידיים נקיות ובנפש חפצה והיא מקווה שהשיח יתנהל על בסיס עובדות ולא כותרות. בזן מתכוונת לעמוד על זכויותיה ועל זכויות כלל מחזיקי העניין – אלפי העובדים המתפרנסים מבזן, ציבור בעלי המניות, בעלי החוב, הספקים ומאות מפעלים שפעילות בזן קריטית לעתידם. בזן הציגה בתוכנית האסטרטגית שלה מודל היברידי למשק האנרגיה בישראל, תוכנית התואמת את החלטת הממשלה."

בלשכת לפיד הסבירו בתגובה לביקורת, שבגלל שישראל חתמה על הסכם חכירה עם בז"ן ל-49 שנים, הפקעת השטח ללא משא ומתן עלולה להסב נזקים משפטיים גדולים למדינה.

"אנחנו חושבים שזו האחריות הציבורית שלנו למזער נזקים ככל שניתן, בסוף גם פיצויים של מאות מיליארדי שקלים הם כסף של הציבור. לפיכך, הוקם צוות מו"מ שקיבל הנחייה להביא להפסקת הפעילות הפטרוכימית בתוך עשור. הפסקת פעילות צריכה להיעשות בשום שכל ובזהירות, תוך שמירה על המשק האנרגטי וראייה קדימה לעוד 10 שנים מעכשיו" אמרו בלשכת לפיד, והוסיפו: "אנחנו למדים גם מאירועי האקטואליה עכשיו, שיכולים לקרות דברים שמשנים את המפה האנרגטית בעולם, וצריכים לחשוב כיצד מפסיקים פעילות פטרוכימית בחוכמה ובזהירות".

בסיעת יש עתיד הוסיפו: "ההחלטה הזאת מביאה בשורה היסטורית למפרץ. היא לא מושלמת, היא לא הרמטית – היא לא יכולה להיות. החלטות בסדר גודל כזה, שכוללות כל כך הרבה גורמים, אינטרסים, משרדים ורשויות, חייבת למצוא את מקומות הפשרה והאמצע, אחרת לא תהיה החלטה. אנחנו עומדים בלב שלם מאחורי ההחלטה, וחושבים שדבר אחד בטוח היא עושה: משפרת את המצב במפרץ לאין שיעור. זו הרגל בדלת, מפה נוכל להשתפר בהמשך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!