דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

״הלחץ האמריקאי לשחרר את הנפט האיראני גובר״

הסכם גרעין חדש צפוי להיחתם השבוע בווינה. ד״ר רז צימט, מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, אומר בראיון ל׳דבר׳ שהמלחמה באוקראינה משנה את מפת האינטרסים קצרי הטווח, אבל מסייג: ״מרבית פרטי ההסכם נסגרו לפני המלחמה, איראן מעדיפה את סין ורוסיה על המערב״

מנהיג איראן עלי חמינאי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישתם ב-2018 (צילום ארכיון: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
מנהיג איראן עלי חמינאי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישתם ב-2018 (צילום ארכיון: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הסכם גרעין חדש צפוי להיחתם השבוע בווינה. ההסכם צפוי לשחרר את איראן מהסנקציות שהטילה עליה ארה"ב, ויאפשר לה למכור נפט בשוק הבינלאומי. ההון של איראן, שהוקפא במסגרת הסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ, ישוחרר.

"הלחץ האמריקאי לשחרר את הנפט האיראני גובר״, אומר ד"ר רז צימט מהמכון למחקרי ביטחון לאומי ומרכז אליאנס ללימודים איראנים באוניברסיטת ת"א, אבל מסייג את השפעת המלחמה באוקראינה על טיב ההסכם, ״מרבית הפרטים נסגרו  לפני. זה נכון שהאינטרסים של רוסיה השתנו בעקבות המלחמה, ובכל זאת אני לא חושב שזה ישפיע על ההסכם״.

מה האינטרס של רוסיה בסנקציות על איראן?
"רוסיה מעדיפה שיהיה מחסור עולמי באנרגיה, מה שיגביר את התלות בה. סין גם היא נהנית מנפט איראני זול, כל עוד הסנקציות עובדות. אבל באינטרסים ארוכי הטווח שתיהן מעדיפות הסכם גרעין״.

נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ״רוסיה וסין הן שתי מדינות נפרדות שזוכות ליחס שונה באיראן. את סין הם רואים בעיקר מהזווית הכלכלית, ואת רוסיה מהזווית המדינית בטחונית״ (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ״רוסיה וסין הן שתי מדינות נפרדות שזוכות ליחס שונה באיראן. את סין הם רואים בעיקר מהזווית הכלכלית, ואת רוסיה מהזווית המדינית בטחונית״ (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

בארה״ב הבהירו אתמול (א׳) שהסנקציות על רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה לא ישפיעו על הסכם הגרעין עם איראן. אלא שברוסיה מתעוררות ספקות לגבי עמדתה בשיחות המתקיימות בווינה.

אתמול פרסם השליח הרוסי לשיחות הגרעין, מיכאל אולינוב, סרטון שבו הסביר כי האמריקאים כל כך להוטים לחתום על הסכם, שהאיראנים (המתואמים עם רוסיה וסין) הצליחו להשיג את כל דרישותיהם. "איראן קיבלה הרבה יותר ממה שיכלה לצפות לו", אמר אולינוב.

דבריו של אולינוב פורסמו רגע לפני החתימה על ההסכם, וייתכן שנועדו להשפיע על דעת הקהל בארה״ב, נגד ההסכם. נפתלי בנט נפגש בשבת עם נשיא רוסיה בקרמלין, ועל פי לשכת ראש הממשלה הם דנו בין היתר בהסכם הגרעין האיראני. נראה שהאינטרסים של רוסיה וישראל התקרבו.

אלא שצימט ספקן לגבי מפת האינטרסים המשתנה. לדעתו האינטרסים ארוכי הטווח עדיין בעלי משקל רב יותר, מאלו שנוצרו בעקבות המלחמה.

"המדיניות האיראנית הרשמית והמעשית״, אומר צימט ״נקראת 'הסתכלות מזרחה'. הגישה הזו מובלת על ידי חמינאי, והתגברה מאז בחירתו של ראיסי לנשיאות. זו גישה שמעדיפה את סין ורוסיה על פני אירופה וארה"ב מכמה סיבות: (א) המערב בדעיכה, ולכן עדיף לחבור לכוח העולה, כלומר סין; (ב) האמון במערב התרסק בעקבות פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין וחיסול קסם סולימני; (ג) בשונה מהמערב, סין ורוסיה לא מטרידות את המשטר בנוגע לזכויות אדם, לא מתערבות במדיניות פנים״.

רוסיה וסין ימשיכו להיות הפטרון של איראן?
"רוסיה וסין הן שתי מדינות נפרדות שזוכות ליחס שונה באיראן. את סין הם רואים בעיקר מהזווית הכלכלית, ואת רוסיה מהזווית המדינית בטחונית.

ד״ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (צילום: אלבום פרטי)
ד״ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (צילום: אלבום פרטי)

״האמון של איראן בסין גבוה בהרבה מאשר באירופה, וגבוה גם מהאמון שלה ברוסיה. סין סייעה לאיראן להתגבר על הסנקציותו חתמה איתה על שורה של הסכמים לטווח של 25 שנים. היא נתפסת באיראן כבת ברית ראשונה במעלה״.

ורוסיה?
"היחס לרוסיה יותר חשדני. רוסיה נתפסת כיריבה של איראן מזה 200 שנה, ויש להן התנגשויות שעולות וחוזרות. האיראנים רואים בה בת ברית, אבל זה לא נקי מחשדות. רוסיה מונעת מאיראן גישה למשאבים שאיראן היתה רוצה לקחת לעצמה בסוריה. רויסה גם נתפסת כמי שמאפשרת לישראל להפציץ את המיליציות הפרו-איראניות״.

כיצד מתייחס באיראן למלחמה באוקראינה?
"הגישה הרשמית של הממשל די ברורה, הם מתנגדים עקרונית למלחמה, ומעדיפים הסדר. איראן מתנהלת בזהירות, כיוון שלא ברור להם איך זה הולך להסתיים. לצד זה, הם מפגינים תמיכה ברורה ברוסיה ומבינים את השיקולים הרוסיים, שכן גם איראן נוהגת להתערב בעניינים של שכנותיה ומבינה את הצורך הזה של רוסיה. חמינאי האשים את נאט"ו במלחמה וזה מדבר בעד עצמו. צריך לזכור שמאז הפלת המטוס האוקראיני לפני שנתיים, אוקראינה התרחקה מאיראן״.

איך האופוזיציה באיראן מתייחסת למלחמה?
"מחנה פרגמטי-רפורמיסטי באיראן, שאינו משולב בתהליכי קבלת החלטות, הרבה יותר מסויג כלפי מדיניות ׳ההסתכלות מזרחה׳, ובהתאם לכך נמנע מעמידה אוטומטית לצד רוסיה. מבחינתם עדיף להיזהר, ולא לשים את כל הביצים בסל של הרוסים והסינים.

״הם לא אומרים שרק המערב יביא תקווה לאיראן, אלא מעדיפים לחלק את התלות במעצמות עד כמה שניתן. כמובן שהמחנה הזה מתחזק מהתבטאויות כמו זו של שר החוץ לברוב אתמול, שמזכירים לכולם שלפעמים האינטרסים הרוסים מתנגשים באינטרסים האיראנים. אבל צריך לזכור שההשפעה של אותם חוגים מוגבלת״.

מה איראן רוצה להשיג בחתימה על הסכם הגרעין?
"באיראן רוצים לחזור למגרש הבינלאומי בשוק הנפט, להגביר את הייצור והמכירה במחירים הנהוגים בשוק. הם גם מצפים לגישה לכספים ולמערכות הבנקים הבינלאומיות. שחרור של נכסים איראנים מוקפאים. הם זקוקים להסכם הזה כדי שיוכלו להתמודד עם בעיות תזרימיות, כדי שיהיה להם כסף להשקיע בתשתיות. התשתיות באיראן במצב לא טוב, מה שפוגע בכל המדינה. איראן לא הולכת להפוך בזמן הקרוב למעצמה כלכלית והאיראנים מודעים לכך״.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. ״האמון של איראן במערב התרסק בעקבות פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין וחיסול קסם סולימני״ (צילום: AP Photo/Andrew Harnik) (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. ״האמון של איראן במערב התרסק בעקבות פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין וחיסול קסם סולימני״ (צילום: AP Photo/Andrew Harnik) (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

הם מצפים לעשות עסקים עם אירופה?
"רק קצת. בניגוד למדיניות האיראנית לאחר הסכם הגרעין הקודם, איראן לא מצפה כעת לעסקאות ענק עם חברות מערביות. בשונה מהמצב ב-2015 בו ביקשה טהראן לנצל את הסרת הסנקציות על מנת להכניס חברות אירופאיות לשוק האיראני,  ולחזק את עמדתה מול סין שהיתה כבר אז השותפה המרכזית, כעת ברור שחברות אירופאיות יבואו לאיראן רק בזעיר אנפין.

״החברות המערביות שעטו על איראן לאחר 2015 נתקלו בחסמים רבים שקשורים למבנה הכלכלי של איראן, חסמים שלאו דווקא קשורים לאיבה האיראנית לארה"ב, ובסופו של דבר מעט מאוד עסקאות נחתמו״.

כיצד נראה ההסכם המתגבש בווינה?
״המאפיינים הבסיסיים של ההסכם היו ברורים מלכתחילה: האמריקאים יסירו את הסנקציות שהטיל טראמפ על איראן, למעט רוב הסנקציות שאינן קשורות לתוכנית הגרעין. הפשרה שארה״ב עושה זה שהיא ויתרה על דרישתה לניהול משא ומתן עתידי על שיפור ההסכם.

״האיראנים נאלצו לוותר על הדרישה שארה"ב לא תוכל יותר לסגת מההסכם, דרישה שלאמריקאים אין יכולת להבטיח בגלל המשטר הדמוקרטי. במקום זה, ישולבו מנגנונים של ערבויות למקרה של פרישה עתידית מההסכם.

״אני לא יודע איך זה ייראה בדיוק, אולי למשל במקום להשמיד את הצנטריפוגות הן יאוחסנו על ידי צד שלישי, שישחרר אותן במידה ואחד הצדדים יפרוש מההסכם״.

המנהיג הרוחני של איראן, עלי ח'מינאי. ״המלחמה באיראן מחדדת לאיראנים את אוזלת ידו של המערב״ (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
המנהיג הרוחני של איראן, עלי ח'מינאי. ״המלחמה באיראן מחדדת לאיראנים את אוזלת ידו של המערב״ (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

עד כמה משפיע על ההסכם, הלחץ של ארה"ב לשחרר נפט איראני בעקבות המלחמה?
"אני מניח שהמערב לחוץ יותר להגיע להסכם. יכול להיות שהאיראנים השיגו בזכות זה עוד חצי ויתור, אולי גם הרוסים השיגו בזכות זה הטבות, אבל בסיסי ההסכם כבר הושגו״.

מה הלקחים של איראן מהמלחמה באוקראינה?
"המלחמה באיראן מחדדת לאיראנים את אוזלת ידו של המערב. מבחינתם זה ביטוי נוסף לשקיעתו, בדומה לפרשנות שהם נתנו ליציאה מאפגניסטן ועיראק. ארה"ב נחלשת. זה רק מחזק את הקו של ׳הסתכלות מזרחה׳.

״זה גם מסר שהם רוצים להעביר לשכנותיהם: 'תראו מה סופם של מי שסומך על האמריקאים הבוגדניים. אנחנו הוכחנו שאנחנו נאמנים, עזרנו לסוריה, עיראק ותימן, לעומת זאת נאט"ו לא עושים כלום כדי להציל את אוקראינה. תחשבו טוב על מי אתם סומכים׳.

"לקח נוסף שמתחדד הוא הצורך בעצמה צבאית אסטרטגית. גורלה של אוקראינה, שוויתרה על נשק גרעיני, מלמד שאסור לוותר על יכולות עצמיות בתחומים האסטרטגיים. טילים בליסטיים מהווים תעודת ביטוח. המלחמה באוקראינה מוכיחה שאנחנו חיים בעידן של טילים, לא פחות מעידן של כלכלה, ואסור להישען על אחרים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!