דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
28.4°תל אביב
  • 28.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 28.1°חיפה
  • 29.1°אשדוד
  • 28.4°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 28.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

כלכלת המצודה של רוסיה נסדקת, אבל לא נשברת

המחירים קופצים, תאגידי ענק עוזבים, הכלכלה לקראת התכווצות ורמת החיים יורדת | מומחים מסבירים שהבעיות של רוסיה לא התחילו במלחמה, עם זאת הסיכוי לקריסה כלכלית נמוך

חנות אפל סגורה באומסק (צילום: AP Photo/Evgeniy Sofiychuk)
חנות אפל סגורה באומסק (צילום: AP Photo/Evgeniy Sofiychuk)

הסנקציות המערביות מהוות מכה קשה לכלכלת רוסיה. הרובל צולל, עסקים זרים עוזבים את המדינה ועליית מחירים משמעותית קרובה. מוצרים מוכרים עלולים להיעלם מהמדפים, ומותרות של המעמד הבינוני, כמו חופשות מעבר לים, מוטלות בספק. מעבר לכאב בטווח הקצר, הקיפאון בכלכלת רוסיה, שהחל לפני הפלישה לאוקראינה, צפוי להעמיק.

ובכל זאת, התמוטטות מוחלטת של הכלכלה איננה סבירה, לפי מספר כלכלנים. למרות הסנקציות המכבידות, רוסיה בנתה "כלכלה שנועדה לסכסוך" אומר ריצ'רד קונלי, מומחה לכלכלת רוסיה במכון הכלכלי הבריטי.

המעורבות הנרחבת של הממשלה הרוסית בכלכלה והכסף שהיא עדיין מרוויחה מייצוא נפט וגז, למרות החרם של בריטניה וארצות הברית, יסייעו לרכך את המכה לעובדים, פנסיונרים ועובדי מגזר ציבורי רבים במדינה, שהתמודדה עם שלושה משברים פיננסים חמורים בשלושת העשורים האחרונים. כלכלנים מדגישים שאפילו איראן, מדינה קטנה הרבה יותר ומגוונת פחות בכלכלה שלה, התמודדה עם סנקציות שהוטלו בשל תכנית הגרעין שלה במשך שנים, בלי להתמוטט לחלוטין.

תור מחוץ לבנק במוסקבה (צילום: AP Photo/Victor Berzkin, File Photo)
תור מחוץ לבנק במוסקבה (צילום: AP Photo/Victor Berzkin, File Photo)

ועדיין, המטבע הרוסי נפל דרמטית, מה שיקפיץ את המחיר לסחורה מיובאת, זאת בשעה שגם לפני הפלישה עמדה עליית המחירים על 9%. דולר אחד היה שווה 80 רובל בפברואר, 23 ימים לפני הפלישה. עד ליום חמישי האחרון דולר אחד כבר שווה 119 רובל, וזאת למרות צעדים דרסטיים שעשה הבנק המרכזי הרוסי, ביניהם הכפלת שיעור הריבית ל-20%.

מרינה אלבי, בעלת מסעדה צמחונית במרכז ההיסטורי של העיר סנט פטרסבורג, כבר שמעה מספקי הפירות והירקות שלה שהמחירים צפויים לעלות ב-10% עד 50%. ספקים אחרים לא יודעים להעריך מה תהיה עליית המחירים.

בית הקפה מייבא אצות מיובשות וטופו מעושן מיפן, אספרגוס מצ'ילה, ברוקולי מבנין, אורז בסמטי ושמן קוקוס מהונדורס. "אנחנו מחכים שהצונמי יכה, עליית מחירים לכל מה שאנחנו קונים" אומרת אלבי. "אנחנו צריכים לפקוח עין על המתרחש ובמידת הצורך, להוציא את המנות האלה מהתפריט".

"אנחנו יכולים לארגן מחדש את התפריט שלנו לעשות מנות שמבוססות על מוצרים רוסיים" היא אומרת. "צריך להיות מהירים. אחרי ששרדנו שנתיים בלי תיירים בגל הקורונה, צריך הרבה כדי להפתיע אותנו".

למרות שהסנקציות הקפיאו חלק גדול מהרזרבות של רוסיה במטבע זר, החוב של קופת המדינה נמוך. בגלל שהממשלה לא צריכה ללוות, הנושים שלה הם בעיקר בנקים מקומיים, ולא משקיעים זרים שיכולים לנטוש בגלל המשבר. הממשלה הודיעה השבוע על תמיכה בחברות גדולות שנחשבות חיוניות לכלכלה.

הערכות לגבי ההשפעה בטווח הקצר של המלחמה על הצמיחה הכלכלה שונות מאד, בגלל שעוד לא ברור האם יתווספו סנקציות נגד רוסיה, ומה יהיו תוצת הלחימה.

"הרוסים יהיו הרבה יותר עניים, לא יהיה להם כסף לחופשה בטורקיה או לשלוח את הילדים שלהם לביה"ס במערב. גם אם כן, בגלל פוטין, לא יקבלו אותם בברכה" אמר טים אש, אנליסט שווקים מתפתחים בכיר בחברת הנכסים בלו ביי. להערכתו המשק הרוסי יצטמק ב-10%, בעוד כלכלנים אחרים מעריכים שהוא יקטן ב-2% לפחות.

התחזיות ארוכות הטווח לצמיחה הכלכלית ברוסיה אינן טובות בגלל סיבות שקדמו למלחמה: השליטה של מספר מצומצם של מקורבים לשלטון בחלק גדול מהכלכלה, וכתוצאה מכך היעדר תחרות וחדשנות. רוסיה נכשלה בניסיון לגוון את הכלכלה מעבר למגזר הגז והנפט. התוצר לנפש במדינה ב-2020 הוא בערך ברמה בה היה ב-2014.

השקעות זרות שנבנו במשך 30 שנה מאז התפרקות ברית המועצות והתעסוקה שהן הביאו איתן נמצאות עם רגל אחת מחוץ לדלת. תאגידי ענק כמו פולקסווגן, איקאה ואפל הקפיאו מפעלים או עצרו את המכירות, בשעה שענקיות אנרגיה כמו אקסון, בי.פי ושל אמרו שהם יפסיקו לקנות גז ונפט רוסיים או יעזבו את השותפויות במדינה.

ביום רביעי חתכה סוכנות הדירוג פיץ' את דירוג האשראי של המדינה, מה שמקרב אותה לרמה של אגרות זבל, והזהירה מפני אפשרות לחדלות פירעון.

הבנק המרכזי של רוסיה הודיעה כי גם השבוע הבורסה המקומית לא תפעל. הממשלה הודיעה גם על צעדים למניעת עזיבה של הון זר. בעוד צעדים אלה מסייעים למשק הרוסי להימנע מהתמוטטות, הם מונעים סחר והשקעה שיכולים לסייע לצמיחה.

איראן התמודדה עם סנקציות ולא התמוטטה. מנהיג איראן עלי חמינאי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום ארכיון: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
איראן התמודדה עם סנקציות ולא התמוטטה. מנהיג איראן עלי חמינאי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום ארכיון: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

מאז שהוטלו על רוסיה סנקציות ב-2014 סביב הפלישה לחצי האי קרים, הקרמלין צופה שסנקציות חריפות יהיו כלי נשק מרכזי של המערב במקרה של קונפליקט. בתגובה, הם בנו את מה שקונלי, מחבר ספר בנושא התגובה הרוסית לסנקציות, מכנה "כלכלת הקלצ'ניקוב".

זוהי "מערכת עמידה, פרימיטיבית במובנים מסוימים" הוא מסביר, המבוססת על חוב נמוך, שליטה ממשלתית במערכת הבנקאות, ובנק מרכזי המסוגל המסוגל להתערב ולחזק את המטבע.

נפילת הרובל אמנם מקשה על רוסיה לייבא, אבל משמעותה היא גם שהממשלה הרוסית תרוויח הרבה יותר מייבוא הנפט שלה, שמחירו נקוב בדולרים. עם עליית המחירים, קונלי מעריך שרוסיה מרוויחה פי 2.7 יותר רובל בתמורה לנפט שהיא מוכרת, בהשוואה ל-2019. הכנסה זו מאפשרת לה להמשיך לשלם שכר ולדאוג לפנסיות בשוק המקומי. התלות הגדולה של מדינות אירופה באנרגיה הרוסית מאפשרת לרוסים מידה מסוימת של ביטחון בכך שהכסף ימשיך לזרום.

"אני לא אומר שתהיה להם תקופה נפלאה. אני אומר שיש להם משאבים כדי להתמודד עם בעיות כאלה" אומר קונלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!