דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

איך תיגמר הקורונה? חוקרי מגפות מפיקים לקחים מהשפעת, האיידס והזיקה

התחלואה ברחבי העולם ירדה ב-5% בשבוע האחרון, למרות התפשטות מואצת בבריטניה, בניו זילנד ובהונג קונג | חוקרי מגפות החלו לעסוק בשאלה איך המגפה תיגמר

FILE - Dr. Joseph Ballinger giving Marjorie Hill, a nurse at Montefiore Hospital in New York, the first Asian flu vaccine shot to be administered in New York on Aug. 16, 1957. (AP Photo/File)
חיסון נגד שפעת בארצות הברית, 1957. ממצב חירום עולמי למחלה עונתית (צילום: AP Photo/File)

האם מגפת הקורונה תיעלם לחלוטין, תהפוך לעונתית ומקומית או תיעלם ותתפרץ שוב? שנתיים לקורונה, ברוב העולם חלה ירידה דרמטית בתחלואה ובתמותה, ונראה שהמשבר שוכך. מגפות עבר עשויות לספק את התשובה לשאלה איך זה ייגמר.

סופים של מגפות נחקרו פחות מאשר התפרצותן, אבל יש כמה מאפיינים חוזרים שיכולים ללמד שיעור על החודשים הקרובים, לדברי אריקה צ'רטרז מאוניברסיטת אוקספורד, שחוקרת את הנושא.

לדבריה, אחד הדברים שנלמדו הוא שסוף המגפה הוא תהליך ארוך, שכולל כמה סוגים של סופים שלאו דווקא יגיעו בו זמנית: סוף רפואי, כשהמגפה תדעך לחלוטין, סוף פוליטי, כשכל ההגבלות מוסרות, וסוף חברתי, כשאנשים ממשיכים הלאה.

המגפה התפשטה ודעכה בקצב ובהיקף אחר בכל מקום בעולם, אבל בארצות הברית, לפחות, יש סיבה טובה להאמין שסופה קרב.

כ-65% מהאמריקאים מחוסנים באופן מלא, 29% גם במנת הבוסטר. בחודשיים האחרונים ההדבקה צנחה, ובשבוע האחרון ירד ממוצע ההדבקות היומי ב-40%. גם האשפוזים ירדו בכ-30%. חובת המסכות נעלמת, ואפילו גורמי רפואה בכירים הפסיקו לעטות אותן. הנשיא ג'ו ביידן אמר שזה הזמן לשוב לעבודה ולחיים שלפני המגפה.

אבל הקורונה מלאת הפתעות. היא הרגה מיליון איש בארצות הברית ו-6 מיליון ברחבי העולם, ונמשכת יותר משנתיים. היא הפתיעה בחומרתה, בין השאר בגלל היותה קטלנית יותר ממגפת השפעת.

"ב-2009 היו לנו כל הסיבות לדאגה, אבל אז גילינו שהשפעת הרבה פחות קטלנית ממה שחשבתי", אמרה קריסטין הייטמן, חוקרת ממרילנד שהצטרפה למחקר של צ'רטרז.

חוקרים מציעים להפיק לקחים ממגפות קודמות כדי ללמוד כיצד תבוא אל קצה גם הקורונה.

שפעת

עד הקורונה, השפעת נחשבה למגפה הקטלנית ביותר. ב-1919-1918 השפעת גרמה למותם של 50 מיליון איש ברחבי העולם, בהם 675 אלף בארצות הברית, להערכת היסטוריונים.

התפרצות נוספת של השפעת ב-1958-1957 הרגה כ-116 אלף אמריקאים, והתפרצות שלישית ב-1968 הרגה 100 אלף נוספים.

ב-2009 השפעת התפרצה פעם נוספת, אבל הזן החדש שלה היה קטלני הרבה פחות לקשישים, שהיו רוב הקורבנות של הנגיף בהתפרצויותיו בעבר. פחות מ-13 אלף איש מתו בארצות הברית.

ארגון הבריאות העולמי הכריז באוגוסט 2010 שהשפעת עברה לשלב הפוסט-פנדמי, עם התפרצויות מקומיות ועונתיות בלבד. המגפה דועכת עם הזמן, והציבור מפתח חסינות אליה. ייתכן שזה מה שיקרה עם לקורונה, לפי המומחים.

"היא נהפכת לנורמלית", אמר מת'יו פרארי, ראש המרכז למחלות מדבקות בפן סטייט. "יש תקופה קבועה בשנה שבה תהיה עלייה בתחלואה, ותקופה שבה תהיה ירידה. זה יהיה דומה מאוד לשפעת או להתקררות".

HIV

ב-1981 גורמי רפואה בארצות הברית דיווחו על שורת מקרים של גידולים סרטניים ודלקת ריאות בקרב גברים הומואים בקליפורניה ובניו יורק, שלא סבלו ממחלות קודמות. יותר ויותר מקרים החלו להופיע, ושנה לאחר מכן התגלתה "תסמונת הכשל החיסוני הנרכש", איידס.

חוקרים גילו מאוחר יותר שהמחלה נגרמת על ידי נגיף ה-HIV, שמחליש את המערכת החיסונית באמצעות הרס תאים שנלחמים במחלות ובזיהומים. למשך שנים, איידס נחשב גזר דין מוות. ב-1994 הוא נהפך לסיבת המוות העיקרית בקרב אמריקאים בני 25 עד 44.

אבל משנות ה-90, הטיפולים הפכו את ההדבקה ב-HIV מקטלנית לכרונית. תשומת הלב עברה לאפריקה, שבה המגפה עדיין לא בשליטה, ומצב החירום נמשך.

"מגפות לא נגמרות באותו אופן בכל מדינה", אומרת צ'רטרז. "מגפה מסתיימת בכך שהיא מתפצלת לכמה מגפות מקומיות".

זיקה

ב-2015, ברזיל סבלה מהתפרצות של וירוס הזיקה, שהפיצו יתושים, וגרם לתסמינים קלים בקרב ילדים ומבוגרים. אלא שבהמשך התברר שהידבקות במהלך הריון עלולה לגרום למומים מולדים ולהתפתחות מוחית לקויה, שגרמה לתינוקות להיוולד עם ראשים קטנים יותר.

כבר באותה שנה, המגפה התפשטה למדינות דרום אמריקה. ב-2016 ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום בינלאומי, וההשפעה על ארצות הברית התבהרה. המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן קיבלו דיווחים על 36 אלף מקרים של זיקה ברחבי ארצות הברית, רובם בפורטו ריקו.

אבל ההדבקה ירדה בדרמטיות ב-2017 ונעלמה לחלוטין בהמשך, ומומחים אמריקאים מאמינים שהציבור פיתח חסינות מפניה. "היא נעלמה, והלחץ לייצר חיסון נגדה נעלם", אומר ד"ר דניס ג'יימיסון, שהוביל את המאבק של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בזיקה.

ייתכן שהזיקה תהיה רדומה למשך שנים ותתפרץ אחרי שהווירוס יפתח מוטציות או יגיע לאוכלוסיות שלא מחוסנות מפניו. ברוב המקרים, "אין סוף מוחלט", אומר ג'יימיסון, שמכהן כיום כמנהל מחלקת רפואת נשים ויולדות במרכז הרפואי האוניברסיטאי אמורי.

קורונה

ארגון הבריאות העולמי הכריז על מגפה עולמית ב-11 במרץ 2020, והוא יחליט מתי ירדה התחלואה במספיק מדינות, או לפחות מספר האשפוזים והתמותה, כדי להודיע על סיום מצב החירום הבינלאומי.

הארגון עוד לא הודיע על היעד שלו, אבל גורמים מטעמו התייחסו לעניין השבוע, ואמרו שכדי לעבור הלאה תידרש ירידה נוספת.

ההדבקה בארצות הברית נמצאת בירידה, ובעולם כולו נרשמה ירידה של 5% בשבוע האחרון. אבל באזורים אחרים בעולם קצב ההדבקה דווקא עולה, בהם בריטניה, ניו זילנד והונג קונג.

אנשים ממדינות רבות זקוקים לחיסונים ולתרופות, אומרת ד"ר קריסה אטיין, ראש ארגון הבריאות הפאן-אמריקאי, שהוא חלק מארגון הבריאות העולמי.

בדרום אמריקה ובקאריביים, יותר מ-248 מיליון איש עדיין לא התחסנו במנה הראשונה, אמרה אטיין בתדריך לעיתונאים. לדבריה, מדינות עם שיעור התחסנות נמוך יותר עלולות לסבול בהמשך מעלייה בהדבקה, באשפוזים ובתמותה.

"המגפה עדיין לא מאחורינו", אומר ד"ר סירו אוגרטה, ראש מערך החירום בארגון. "אנחנו עדיין צריכים לנהוג במשנה זהירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!